پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا ادامه دارد و صاحبان مشاغل بیمه‌شده تا ۱۵ شهریور و مشاغل فاقد بیمه تا پایان شهریور ماه مهلت دارند برای دریافت این وام در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

به گزارش مهر، پس از شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن بر اقتصاد کشور که منجر به تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی بنگاه‌ها شد، دولت تصمیم به ارائه تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا گرفت. در همین راستا، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نظام بانکی، مقرر شد صاحبان مشاغل در ۱۴ رسته شغلی برای دریافت وام مربوط به کرونا، در سامانه کارا ثبت‌نام کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم یک میلیون واحد اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا را شناسایی و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرد. در ادامه نیز وزارت کار اعلام کرد که کسب و کارهای فاقد بیمه و کد کارگاهی می‌توانند برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کنند.

بر این اساس، آخرین پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که تاکنون بیش از ۳۹۱هزار مورد ثبت‌نام بنگاه برای دریافت وام کرونا در سامانه کارا انجام شده که در مجموع حدود ۷۷۵هزار نفر شاغل را دربرمی‌گیرند.

اقدامات مربوط به بررسی پرونده این ۳۹۱هزار بنگاه از سوی ۱۳ دستگاه اجرایی انجام و مشخص شد این پرونده‌ها مجموعاً ۱۱هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را دربرمی‌گیرند. همچنین تاکنون در مجموع حدود ۱۱۵هزار نفر از شاغلین غیررسمی برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کرده‌اند که مبلغ ۱۵۱ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

همچنین تاکنون ۸۴۸ زیررسته شغلی به شدت آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا شناسایی شده است.

تعداد بنگاه‌های آسیب‌دیده ذیل ۱۴ رسته منتخب ۳ میلیون واحد است که ۱.۳ میلیون واحد آن بیمه‌شده و دارای کد کارگاهی و ۱.۷ میلیون واحد فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند. در این واحدها ۲.۸ میلیون نفر بیمه شده و ۳ میلیون نفر فاقد بیمه مشغول به کار هستند.

با توجه به آمار متقاضیان و پرونده‌های ثبت‌نام شده در سامانه کارا و با توجه به رسته‌های آسیب‌دیده، جمع تسهیلات مورد نیاز ۲۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۲۰هزار میلیارد تومان آن مربوط به کسب و کارهای دارای بیمه و نیز شاغلان غیررسمی فاقد بیمه است.

براساس آمار ارائه شده، ۳هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیز به ۱۰۸ شرکت بزرگ حمل و نقل عمومی مسافر برون‌شهری اعم از هوایی، ریلی و دریایی اختصاص یافته است.