مراسم تقدیر از بازنشستگان نمونه سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سیاست دولت معطوف به همه بازنشستگان است. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یقینا اجرای یک عدالت بیمه‌ای است که امیدواریم برای بازنشستگان کشوری نیز به زودی محقق شود.

شریعتمداری گفت: از ابتدای فعالیت این دولت یکی از تاکیدات اساسی رئیس جمهوری توجه به همه مردم ایران به خصوص افراد با درآمدهای ثابت ازجمله بازنشستگان بوده است.

وی با اشاره به قوانین موجود در خصوص بازنشستگان گفت: سازمان تامین اجتماعی متناسب با همین قوانین می‌تواند برای حل مشکلات بازنشستگان اقدام کند.

شریعتمداری پیگیری مطالبات صنفی از سوی کارگران، بازنشستگان و سایر گروه‌ها را یک حق قانونی برشمرد و گفت: همه همکاران در وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی مکلف هستند با مجموعه کارگران، تعاونگران، بازنشستگان و مخاطبان این وزارتخانه صمیمانه و از سر کرامت رفتار کنند.

وی افزود: وظیفه ما صیانت از اموال و دارایی‌های ذی‌نفعان این مجموعه و ارائه خدمات به آنان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مجموعه اقدامات انجام شده برای بازنشستگان گفت: متناسب‌سازی حقوق، افزایش نزدیک به ۱۱ برابری پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، خرید متناسب‌تر برای بازنشستگان و تلاش برای ارتقای بیمه تکمیلی، ازجمله این اقدامات است.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌های مربوط به رونق تولید در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری توانست گام‌های ارزشمندی بردارد. در حوزه الکترونیکی کردن فعالیت‌ها هم کارهای بسیار خوبی انجام شده اما نیاز به تداوم و گسترده‌تر شدن دارد.

شریعتمداری افزود: کاهش هزینه‌ها و مراجعات حضوری به این سازمان به میزان ۷۵درصد (۹۷ میلیون مراجعه) بسیار امیدبخش است.

وی گفت: در زمینه سه‌جانبه‌گرایی هم حتما از رئیس کانون عالی بازنشستگان دعوت می‌شود تا در جلسات هیات امنای صندوق‌های بازنشستگی حضور داشته باشند. کمیته‌ای نیز علاوه بر کمیته‌های چهارگانه برای پیگیری امور بازنشستگان در هیات امنای تامین اجتماعی تشکیل خواهد شد.

سالاری: متناسب‌سازی براساس نظرات بازنشستگان اجرا شد

در ادامه این مراسم، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سالانه بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود و این طرح براساس نظرات تشکل‌های بازنشستگان اجرایی شد.

شریعتمداری: از رئیس کانون عالی بازنشستگان دعوت می‌شود تا در جلسات هیات امنای صندوق‌های بازنشستگی حضور داشته باشند. کمیته‌ای نیز علاوه بر کمیته‌های چهارگانه برای پیگیری امور بازنشستگان در هیات امنای تامین اجتماعی تشکیل خواهد شد

مصطفی سالاری با اشاره به اینکه امسال با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مهمترین مطالبات این عزیزان محقق شده، گفت: خدمت‌رسانی به بازنشستگان متناسب با ظرفیت و بضاعت سازمان افزایش می‌یابد و تلاش می‌کنیم با ایجاد منابع جدید ظرفیت خدمت‌رسانی افزایش یابد.

مدیرعامل تامین اجتماعی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را گامی بلند برای تحقق مطالبه چندین ساله این عده عنوان کرد و گفت: پس از قطعی شدن دریافت منابع مورد نیاز از سوی دولت، طی جلسات متعددی با نمایندگان تشکل‌های بازنشستگی دیدگاه‌های این عزیزان برای اجرای قانون متناسب‌سازی کاملاً مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد که بودجه ۱۶هزار میلیارد تومانی تخصیص یافته به بهترین نحو و با رعایت عدالت و انصاف توزیع شود.

سالاری اظهار داشت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با دریافت مطالبات این سازمان از دولت محقق شده و با توجه به حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همراهی و مساعدت سایر وزرا و معاونین رئیس‌جمهور امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری بخش دیگری از مطالبات این سازمان از دولت نیز دریافت شود.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه بازنشستگان گفت: خدمات رفاهی و طرح کرامت رضوی برای مستمری‌بگیران این سازمان در سال‌های گذشته انجام می‌شد که به دلیل کرونا برنامه‌ها متوقف شده و به محض پایان این وضعیت این برنامه‌ها از سر گرفته می‌شود.

مدیرعامل تأمین اجتماعی از به‌روزرسانی و ارتقای تبادل اطلاعات با سازمان ثبت احوال خبر داد و گفت: با همکاری سازمان ثبت احوال در آینده نزدیک امکان توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی فراهم می‌شود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته میزان مراجعات حضوری مردم به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی در بهمن سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷۵درصد کاهش خواهد داشت.

سالاری: برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سالیانه بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود و این طرح براساس نظرات تشکل‌های بازنشستگان اجرایی شد

«علی‌اصغر بیات» رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کاری بزرگ و تاریخی است که همزمان با حقوق مرداد پرداخت شده و رضایت‌مندی بازنشستگان را به همراه داشته و این خاطره شیرین در اذهان بازنشستگان باقی خواهد ماند.

وی افزود: نظرات ما در جلسات مختلف بررسی و تصمیم‌گیری نحوه اجرای متناسب سازی کاملا محقق شد و سعی شده که عدالت بیمه‌ای با اجرای متناسب‌سازی محقق شود.

بیات در ادامه احیای شورای عالی تأمین اجتماعی و تقویت سه‌جانبه‌گرایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: انتظار داریم که در شورای عالی تأمین اجتماعی، بازنشستگان نیز به عنوان خدمت‌گیرندگان این سازمان عضویت داشته باشند.

وی همچنین خواستار حمایت بیشتر تأمین اجتماعی از بیمه تکمیلی بازنشستگان شد و گفت: برخورداری از خدمات درمانی مناسب حق بازنشستگان است و بیمه تکمیلی بازنشستگان را باید با جدیت پیگیری کنیم.

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کار بزرگی است که با تلاش و پیگیری سالاری و حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نتیجه رسید.

وی افزود: متناسب‌سازی در شرایط اقتصادی نامناسب کشور بسیار ارزشمند است و این کار در شرایط اقتصادی و درآمدهای ارزی نامناسب کشور انجام شده است.

صادقی ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به نحو مطلوب و با مشورت نمایندگان تشکل‌های بازنشستگان اجرا شده است.

در این مراسم که به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی برگزار شد و مدیران عالی سازمان و روسای کانون‌های بازنشستگی نیز در آن حضور داشتند، از تعدادی بازنشسته برگزیده تقدیر به عمل آمد.