رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می‌گوید: اگر کارگران کارخانه ها را سهامدار کنیم، علاوه بر آنکه دلگرم می‌شوند، پس‌اندازی برای آینده و دوران بازنشستگی آنها ایجاد خواهد شد.

فتح‌اله بیات در گفت‌وگو با ایسنا درباره واگذاری سهام کارخانه‌های دولتی در بورس گفت: ما باید از تجربه گذشته و کارگرانی که در بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات سهامدار بودند، استفاده کنیم. وقتی کارگران سهامدار شوند با دلگرمی به کار می‌پردازند و بهره‌وری و روحیه کارشان بالا می‌رود.

وی ادامه داد: سهامدار کردن کارگران کارخانجات باعث می‌شود تا از لحاظ اقتصادی یک پس‌انداز میان‌مدت یا بلندمدت برای آنها ایجاد شود، به نحوی که در آینده و در دوران بازنشستگی هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. در حال حاضر هستند کارگران بازنشسته‌ای که سهام خود را دارند و سودی دریافت می‌کنند و هر زمان که نیاز داشتند بخشی از آن را فروخته و به زخم زندگی زده‌اند بنابراین سهامدار کردن کارگران به سود آنها خواهد بود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: پول نقد سال به سال ارزشش پایین می‌آید ولی اگر سهام در جایی خریداری شود که رو به رشد باشد قطعا افزایش می‌یابد و یک سرمایه‌گذاری مفید را به دنبال دارد.

بیات درباره دستور رئیس دیوان محاسبات برای تحقیق و تفحص از شرکت نیشکر هفت‌تپه اظهار کرد: هر اقدام زیرساختی و زیربنایی برای نجات کارخانجات و شرکت‌ها در بحث واگذاری‌ها و نقل و انتقال سهام که به نیت باز شدن گره مشکلات و رفع دغدغه کارگران باشد، ارزشمند است و جامعه کارگری از آن استقبال و حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: نباید کارگری که تمام عمر و زندگی خود را در کارخانه گذاشته، زیر گرمای ۵۰ درجه عرق ریخته و ماه‌ها حقوق نگرفته از یاد ببریم. این کارخانه‌ها زیان‌ده نبوده و نیستند و می‌توانند بیشتر از پرسنل خود تامین نیاز کنند ولی متاسفانه به علت رانت‌خواری، باندبازی و واگذاری ناصحیح به این روز افتاده‌اند و لازم است که در هنگام واگذاری‌ها به اهلیت مدیران آن توجه کنیم.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت کار و وزارت صمت، لیست شرکت‌ها و کارخانه‌های بحرانی را در اختیار دارند و باید به سرعت به آنها ورود و مشکلاتشان را برطرف کنند، سپس به مرور زمان به شرکت‌های پایین‌دست که مشکلات کمتری دارند، رسیدگی کنند و نگذارند مثل نیشکر هفت‌تپه شود و به فکر راه چاره بیافتند.