رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران با اشاره به تصمیم وزیر رفاه و مدیرعامل تامین اجتماعی برای افزایش ۲۶درصدی حداقل مستمری در سال ۹۹ گفت: تورم امسال بیشتر از تورم ۴۱.۲درصدی انتهای سال ۹۸ خواهد بود لذا خواهان افزایش مزایای جانبی مستمری‌بگیران متناسب با کارگران شاغل هستیم.

به گزارش ایلنا، علی دهقان‌کیا با اشاره به مقاومت مدیرعامل تامین اجتماعی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر سر افزایش مستمری‌ حداقل‌بگیران به ۲ میلیون و ۸۰۰هزار تومان گفت: پس از اینکه همه سناریوهای افزایش مستمری توسط آقایان کنار گذاشته شد و برخلاف آنها تصمیم‌گیری شد، پیشنهاد دادیم تا مزایای مستمری‌بگیران به اندازه کارگران شاغل افزایش یابد. وی افزود: مدیرعامل تامین اجتماعی با این موضوع مخالفت کرد و این پیشنهاد را غیرکارشناسی شده خواند. بازنشسته حداقل‌بگیر پس از ۳۰ سال کار، در سال ۹۹، حدود ۲ میلیون و ۱۲هزار تومان مستمری دریافت می‌کند، در حالی‌که در سال جاری دستمزد کارگر شاغلی که سابقه کار ندارد با احتساب حق مسکن ۳۰۰هزار تومانی و بن خواربار ۴۰۰هزار تومانی، به ۲ میلیون و ۶۱۱هزار تومان و دستمزد کارگر با یک سال سابقه کار به ۲ میلیون و ۷۱۱هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: در حالی که شاغلان تنها از بابت دو مورد حق مسکن و بن خواربار ۷۰۰هزار تومان پول دریافت می‌کنند، کل مزایای تعلق گرفته به مستمری‌بگیران به ۲۰۰هزار تومان هم نمی‌رسد. چنین شکافی روا نیست و بازنشستگان را مستقیم پای دیوار فقر می‌گذارد. در چنین فضایی نیازمند افرادی در سطوح عالی مدیریتی هستیم که اقتضائات بحران را درک کنند و عملگرا باشند و از شعار دادن و عملیات روانی دوری کنند.

دهقان‌کیا با بیان اینکه هنوز امیدواریم که مدیریت تامین اجتماعی از افزایش حق مسکن به ۳۰۰هزار تومان و افزایش بن خواربار به ۴۰۰هزار تومان و اعمال افزایش ۷۰۰هزار تومان روی مستمری حمایت کند و آن را به حساب یک تصمیم کارشناسی شده نگذارد، گفت: نمی‌توان مزایای مستمری کارگران را به جرم بازنشسته شدن کاهش داد اما اینها این کار را به راحتی انجام می‌دهند، به نحوی که امروز هیچکس علاقه ندارد در مورد بازنشستگی‌اش صحبت کند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران با بیان اینکه تامین اجتماعی باید برای رساندن کف مستمری‌ به ۲ میلیون و ۸۰۰هزار تومان اقدام کند و حتی اگر شده دولت را برای پرداخت طلب خود به جهت افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای همسان‌سازی زیر فشار بگذارد، گفت: در اینکه بدهی ۳۱۷هزار میلیارد تومان دولت به سازمان، اول و آخر بازنشستگان را متضرر کرده، تردیدی نیست. در نتیجه مدیرعامل سازمان باید دولت را برای همراهی با بازنشستگان تامین اجتماعی متقاعد کند و از این موضع کوتاه نیاید. وی افزود: حتی اگر دولت هم با بی‌توجهی به ماهیت بین‌النسلی سازمان، بدهی خود را پرداخت نکند، سازمان باید افزایش مستمری‌ها به ۲ میلیون و ۸۰۰هزار تومان را به گردن بگیرد. در این زمینه با کسی تعارفی نداریم.