دو ماه از معوقات مزدی کارگران آذرآب پرداخت نشده است

کارگران شرکت صنایع آذرآب از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گزارش ایلنا، این کارگران می‌گویند: کارفرما طی هفته‌های قبل تنها عیدی را پرداخت کرده و کارگران هنوز دستمزد ماه‌های دی و بهمن را دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که کمتر از یک ماه قبل کارگران دستمزد آذر ماه‌شان را گرفته‌اند.

    

احتمال برگزاری جلسه شورای عالی کار در هفته جاری

عضو کمیته مزد شورای عالی کار گفت: به احتمال زیاد این هفته جلسه شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد ۹۹ برگزار می‌شود.

محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه سهم خوراکی‌ها در سبد تعیین شده معیشت، 30.95درصد است، گفت: سهم غیرخوراکی‌ها در سبد تعیین شده 69.04درصد است. بارها اعلام کرده‌ایم که حقوق کارمندان از کارگران تسری نمی‌گیرد. اگر تمام مزیت‌هایی که کارمندان دریافت می‌کنند به ما پرداخت شود، مشکلی نداریم اما به شرط اینکه تمام مزیت‌ها و چارچوب‌های حقوقی کارمندان برای کارگران لحاظ شود.

تاجیک اظهار داشت: با توجه به هزینه سبد معیشت و تورمی که در زندگی کارگران است، برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

تاجیک گفت: چندین سال بود که بحث جبران عقب‌ماندگی حقوق کارگران در یک بازه زمانی چندساله مطرح بود اما از آنجایی که شیب تورم تند بود این موضوع محقق نشد. اگر بخواهیم به نسبت سال گذشته هم در نظر بگریم، حقوق سال گذشته کمتر از هزینه سبد معیشت بود و امسال انتظار داریم که تفاوت سبد پرداخت شود تا قدرت خرید کارگران حفظ شود.

تاجیک بیان کرد:کف خواسته جامعه کارگری، پرداخت مابه‌التفاوت سبد معیشت کارگران در سال 98 و سال 99 است.

    

عدم پرداخت مطالبات کارگران خدماتی شهرداری رشت

حدود 5هزار نفر از کارگران واحد خدماتی مناطق پنچ‌گانه شهرداری رشت که به صورت پیمانی مشغول کارند، دست‌کم ۲ تا ۳ ماه حقوق معوقه طلب دارند.

به گزارش ایلنا، این کارگران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، افزودند: مطالبات معوقه کارگران شاغل در بخش خدمات شهرداری رشت به دو ماه حقوق ماه‌های دی و بهمن سال جاری مربوط می‌شود. همچنین افزایش دستمزد کارگران خدماتی برای شش ماه لحاظ نشده و کارگران کماکان مطابق با مصوبه مزدی سال ۹۷ شورای عالی کار حقوق گرفته‌اند.

این کارگران مدعی هستند جدا از مطالبات مزدی، حق بیمه آنها در برخی از ماه‌های سال به تامین اجتماعی پرداخت نشده و این موضوع باعث شده تامین‌‌ اجتماعی به دلیل واریز نشدن حق بیمه‌‌‌ها، از بازنشسته شدن کارگران با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور خودداری کند و این موضوع به مشکل اساسی برای کارگران خدماتی شهرداری رشت تبدیل شده است.

یکی از کارگران از سابقه کار ۱۵ تا ۲۴ ساله بیشتر کارگران این واحد خدماتی خبر داد و گفت: مشکلات مربوط به نبود نقدینگی و افزایش بدهی‌های بیمه‌ای در گذشته، سبب شده در پرداخت بیمه‌های‌ کارگران فاصله ایجاد شود و اینک تعدادی از این کارگران که شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور را دارند، امکان بازنشستگی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه فواصل بیمه‌ای کارگران سه تا چهار سال است، اضافه کرد: کارگرانی که قصد دارند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شوند باید حق سختی کار خود را از جیب هزینه کنند. این درحالی‌ست تامین اجتماعی موظف است علاوه بر دریافت سهم کارگر که در گذشته به حساب سازمان واریز شده، کارفرما را نیز مکلف به پرداخت سهم خود در مورد بازنشستگی کارگران کند.