۶۰۰هزار نفر از کارگران استان تهران بیمه نیستند

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: براساس شکایت‌های صورت گرفته و تخمین بازرسان این اداره کل و سازمان تامین اجتماعی، ۶۰۰هزار نفر از کارگرانی که در واحدهای صنعتی، خدماتی و کارگاه‌های خصوصی استان تهران مشغول فعالیت هستند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند. به گزارش ایرنا، سعید دهقان افزود: حدود ۱۷هزار و ۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه و بیش از ۲۰۰هزار واحد صنفی، صنعتی و خدماتی در استان تهران فعال است. وی با بیان اینکه چهار میلیون کارگر مشمول قانون کار در استان تهران مشغول فعالیت هستند، افزود: از این میزان سه میلیون و ۴۵۰هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه عمده فعالیت بازرسان اداره کار، تعاون و امور اجتماعی درباره مسائل ایمنی و مقررات کار است، تصریح کرد: کارگران و افرادی که در کارگاه‌ها و بخش های خصوصی مشغول کار هستند و از سوی کارفرمای خود تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند برای شکایت به شعب تامین اجتماعی در سطح استان مراجعه کنند. دهقان گفت: ۱۳میلیون و ۴۵۰هزار نفر بیمه اصلی و ۴۳میلیون نفر همراه با خانواده، مشمول قانون کار در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

    

اتحادیه جهانی صنایع:

کارگران پیمانکاری چادرملو به سر کار بازگردند

اتحادیه جهانی صنایع (IndustriAll) در بیانیه‌ای به بیکاری حدود 300 کارگر چادرملو اشاره کرده و خواستار بازگشت به کار آنها شد. به گزارش ایلنا، اتحادیه جهانی صنایع با صدور بیانیه‌ای، خواستار بازگشت به کار حدود 300 کارگر پیمانکاری معدن چادرملو در استان یزد شده است. در این بیانیه از مقامات دولتی خواسته شده اطمینان حاصل کنند که این کارگران به سر کار بازمی‌گردند. این اتحادیه جهانی در عین حال خواستار رسمی شدن این کارگران پیمانکاری شده است. هفته گذشته کارگران شرکت بهاوند باراد با خاتمه قرارداد بیکار شدند. این کارگران به تازگی اقدام به تشکیل انجمن صنفی کرده بودند. این کارگران که تعداد آنها حدود 230 نفر است، در این زمینه به ایلنا گفتند: در هفته‌های گذشته، در اعتراض به بیکاری خود تجمعات اعتراضی برگزار کردیم و به همه مقامات مسئول نامه نوشتیم اما در نهایت، شرکت تعطیل شد و ظاهراً ما طی نامه‌ای به بیمه بیکاری معرفی شده‌ایم. کارگران بهاوند باراد که این اواخر براساس حقوق قانونی خود اقدام به تشکیل انجمن صنفی کرده بودند، می‌گویند: نه تنها نتوانستیم انجمن تشکیل دهیم بلکه شب عید بیکار شدیم و با مشکلات معیشتی بسیار مواجه هستیم. کارگران می‌گویند کارفرما وعده داده برای آنها رضایت‌نامه شغلی صادر کند تا شاید بتوانند در شرکت‌های دیگر کار بگیرند.

    

اعتراض کارگران پتروشیمی اروند به حجمی شدن قراردادها

اعتراض کارگران بخش‌های تعمیرات و خدمات پتروشیمی اروند، روز دوشنبه (۱۴ بهمن ماه) وارد دومین روز خود شد. به گزارش ایلنا، کارگران بخش‌های تعمیرات و خدمات پتروشیمی اروند به حجمی شدن قراردادهای پیمانکارانی که با آنها کار می‌کنند، معترض هستند و تاکید دارند که حجمی شدن قرارداد پیمانکاران ناقض امنیت شغلی آنهاست و باید لغو شود. در همین حال کارگران واحد تعمیرات که زیرنظر شرکت پیمانکاری «رامپکو» کار می‌کنند به رعایت نشدن حق تخصص در تطبیق مشاغل در پتروشیمی اروند اعتراض دارند. روز یکشنبه، مدیر امور اداری پتروشیمی اروند به کارگران گفته که حجمی شدن قراردادها صحت ندارد، با این حال «حسن نشان‌زاده» مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند به ایلنا گفت: حجمی شدن قراردادهای پیمانکاران انجام شده و جز قرارداد حجمی، قرارداد دیگری وجود ندارد. وی اطمینان داد که به دنبال حجمی شدن قراردادهای پیمانکاران هیچ‌یک از کارگران آنها تعدیل نمی‌شوند چرا که خود او بیشتر از همه دغدغه امنیت شغلی کارگران را دارد.