احیای بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی در نیمه نخست امسال

آمارها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال ۵۲۹ واحد غیرفعال مجددا راه‌اندازی و ۹۹۷۹ نفر در این واحدها مشغول به کار شدند. به گزارش ایسنا، آمار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد که سه مشکل کمبود نقدینگی، فقدان بازار و اختلاف شرکا به ترتیب بیشترین سهم را در توقف واحدهای تولیدی دارند. براساس این آمار تا پایان شهریور ماه امسال ۱۰هزار و ۳۸۰ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده، غیرفعال شدند که علت توقف تولید ۷۷ درصد آنها، یعنی ۸۰۱۲ واحد، کمبود نقدینگی بوده است. عامل بعدی که باعث تعطیلی ۱۶۷۲ واحد (۱۶درصد کل واحدهای تعطیل) شده، نبود بازار است. اختلاف شرکا، تامین مواد اولیه و نقصان ماشین‌آلات نیز به ترتیب باعث تعطیلی ۳، ۳ و ۱درصد کل واحدهای غیرفعال شده است. طبق این آمار در نیمه اول سال جاری تولید ۱۱ واحد صنعتی متوقف شده و تعداد کل واحدهای به بهره‌برداری رسیده غیرفعال تا پایان سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۰هزار و ۳۰۱ و ۱۰هزار ۳۶۹ واحد بوده است. تعداد اشتغال از دست رفته این واحدها نیز تا پایان شهریور ماه امسال ۱۷۸هزار و ۶۲۸ نفر و تا پایان سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۷۷هزار و ۶۶۶ نفر و ۱۷۸هزار و ۴۸۲ نفر بوده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت در نیمه اول سال جاری ۱۴۶ شغل واحدهای به بهره‌برداری رسیده غیرفعال از دست رفته است. این در حالی است که تعداد کل واحدهای به بهره‌برداری رسیده فعال در شهرک‌های صنعتی تا پایان شهریور ماه امسال ۳۴هزار و ۵۲ واحد است که ۷۱۸هزار و ۹۴۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند. همچنین در نیمه اول امسال ۵۲۹ واحد غیرفعال مجددا راه‌اندازی و ۹ هزار و ۹۷۹ نفر در این واحدها مشغول به کار شدند.

    

کارشناس اقتصادی:

دستمزد نیروی کار مناطق محروم بالاتر تعیین شود

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مزد منطقه‌ای در قانون کار دیده نشده است، بر ضرورت یکسان‌سازی دستمزدها و ایجاد عدالت مزدی در مناطق مختلف تاکید کرد. حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، درباره منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران، گفت: تعیین دستمزد جداگانه در نقاط کشور را به صلاح نمی‌دانم و معتقدم در شرایط فعلی اقتصاد ما چنین شیوه‌ای برای تعیین دستمزد جواب نمی‌دهد. وی با بیان اینکه مزد منطقه‌ای در کشورهایی به اجرا درمی‌آید که از ثبات اقتصادی برخوردارند و فاصله طبقاتی در آنها دیده نمی‌شود، افزود: اگر در مناطق روستایی دستمزد را کمتر و در کلان‌شهرها دستمزد را بیشتر افزایش بدهیم می‌تواند تبعات متعددی ازجمله مهاجرت روستاییان به شهرها را در پی داشته باشد. نجف با تاکید بر یکسان‌سازی دستمزدها گفت: به جای تعیین مزد منطقه‌ای بهتر است به سمت یکسان‌سازی دستمزد و برقراری عدالت مزدی برویم. این کارشناس اقتصادی در نظر گرفتن دستمزد بیشتر برای افراد شاغل در مناطق دورافتاده و روستایی را موجب حفظ تولید و اشتغال در این مناطق دانست و گفت: با این کار روستاها خالی از سکنه نمی‌شود و انباشت نیروهای کار در کلان‌شهرها به وجود نمی‌آید. وی با اشاره به لزوم ایجاد جذابیت کار در مشاغل سخت و مناطق دورافتاده و محروم گفت: برای حفظ اشتغال در روستاها لازم است جذابیت‌هایی برای نیروهای کار ایجاد کنیم تا علاقمند به حضور در مناطق محروم و روستایی شوند و یکی از مزیت‌های پیش‌بینی شده، تعیین دستمزد بالا است.

    

مرگ یک کارگر معدن زغال‌سنگ کلاته رودبار

یک کارگر معدنچی در واحد زغال‌شویی شرکت زغال‌سنگ «کک‌پزی» در اثر سقوط در قیف زغال‌شویی جان باخت. به گزارش ایلنا، حادثه در معدن زغال‌سنگ کک‌پزی واقع در واحد دپو و جمع‌آوری زغال‌سنگ شهر کلاته رودبار، عصر روز دوشنبه (۱۶ دی ماه) منجر به مرگ یک معدنچی 36ساله به نام «ابراهیم خیبریان» شد. به گفته کارگران، در این شرکت معدنی حدود ۵۰ کارگر مشغول کارند و به‌رغم اینکه به نظر می‌رسد عدم رعایت نکات ایمنی عامل حادثه بوده، اما هنوز علت دقیق وقوع این حادثه مشخص نشده و از سوی کارشناسان در دست بررسی است.