با گذشت نزدیک به دو ماه از اتفاقات تلخ کارگری در استان مرکزی که با وعده‌های مسئولان به پایان یافت، نهایتا روز دوشنبه نشست بررسی مسائل و مشکلات واحدهای بزرگ تولیدی استان مرکزی با حضور معاون اول رئیس جمهور در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش توسعه ایرانی، در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار استان مرکزی، رئیس سازمان بورس، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و مدیران عامل بانک‌های ملی و کشاورزی نیز حضور داشتند، گزارشی از مشکلات و مسائل پیش روی واحدهای تولیدی هپکو، واگن‌پارس و آذرآب ارائه شد و مدیران عامل این کارخانه‌ها به ارائه توضیحاتی در خصوص مسائل و دغدغه‌های خود و نیز ظرفیت فعال تولید و میزان اشتغال، این کارخانه‌ها پرداختند.

در این نشست، معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسائل کارخانه‌ها و مشکلات کارگری واحدهای تولیدی نباید وارد فاز سیاسی شود، تصریح کرد: مسائل کارخانه‌ها باید در سطح دستگاه‌های اجرایی ذیربط و با تدبیر مدیران استان‌ها و ستاد تسهیل و رفع موانع، حل و فصل شود چرا که اگر این مسائل سیاسی شود، مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

اسحاق جهانگیری از شرکت‌های هپکو، واگن‌پارس و آذرآب به عنوان سه کارخانه مهم صنعتی کشور یاد کرد و گفت: در دوره‌ای که به دنبال احداث کارخانه‌های بزرگ در کشور بودیم، این سه واحد تولیدی نقش موثری در صنعتی شدن کشور ایفا کردند.

وی با اشاره به برخی مسائل و مشکلات پیش‌روی این سه کارخانه، بر ضرورت حل مسائل آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرد و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست برای شناسایی موانع و رفع مشکلات این سه واحد تولیدی تلاش کند.

جهانگیری با بیان اینکه باید نسبت به پرداخت به موقع حقوق کارگران و جلوگیری از آسیب به وضعیت معیشتی آنها حساسیت داشته باشیم، افزود: مدیران بنگاه‌های تولیدی باید تلاش کنند کارگران را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند و با ارتباط و تعامل خوبی که با آنها برقرار می‌کنند، اجازه ندهند مسائل کارگری دستمایه بهره‌برداری جریانات سیاسی شود.

مسائل کارخانه‌ها باید در سطح دستگاه‌های اجرایی ذیربط و با تدبیر مدیران استان‌ها و ستاد تسهیل و رفع موانع، حل و فصل شود چرا که اگر این مسائل سیاسی شود، مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد

وی بر لزوم حمایت از مدیران بنگاه‌های تولیدی و عدم دخالت‌های نابه‌جای دستگاه‌های مختلف در اداره امور کارخانه‌ها تاکید کرد و گفت: نباید احساس امنیت و آرامش مالک و مدیران کارخانه‌ها خدشه‌دار شود چرا که این امر به تمایل و رغبت سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی آسیب می‌زند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه واگذاری بنگاه‌های تولیدی باید به بخش خصوصی دارای اهلیت که امکان اداره مطلوب واحد تولیدی را دارد، انجام شود از سازمان خصوصی‌سازی خواست ظرف دو هفته مسائل شرکت هپکو را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین تکلیف کنند.

استاندار مرکزی: هپکو 35میلیارد تسهیلات می‌گیرد

در همین زمینه استاندار مرکزی درباره نتایج این نشست گفت: در این نشست مسائل صنعتی استان مرکزی با محوریت چهار کارخانه بزرگ هپکو، آذرآب، ماشین‌سازی و واگن پارس مطرح شد.

سید علی آقازاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این نشست تسهیلات ۳۵۰میلیارد ریالی برای هپکو مصوب و مقرر شد تا ۲ هفته آینده این مبلغ پرداخت شود. استاندار مرکزی ادامه داد: البته شرط پرداخت این تسهیلات آن است که مدیرعامل هپکو برنامه کاری تا پایان سال جاری و سال آینده را در این مدت ارائه دهد.

آقازاده عنوان کرد: در این نشست مقرر شد ماشین‌آلات سازمان راهداری از طریق هپکو با ترک تشریفات تامین شود که در این راستا هپکو باید به تعهداتش که در طول سال‌های گذشته خوب نبوده، جامه عمل بپوشاند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: در این نشست مقرر شد سازمان راهداری با دستور معاون اول رئیس جمهور، نامه سه وزیر را اجرایی کند و این مهم در بودجه امسال برای خرید این دستگاه‌ها به سازمان راهداری از طریق سازمان برنامه و بودجه پرداخت و وزیر راه و شهرسازی نیز نظارت بر امر را عهده‌دار شد.

آقازاده تصریح کرد: سازمان شهرداری‌های کشور نیز مکلف شد تعداد ماشین‌آلات مورد نیاز سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را مشخص و براساس توافق گذشته البته با جدیت بیشتر قراردادها منعقد شود.

وی گفت: دهیاری‌ها قراردادی در استان مرکزی با شرکت هپکو منعقد کرده‌اند که به زودی اجرایی می‌شود.

مدیران بنگاه‌های تولیدی باید تلاش کنند کارگران را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند و با ارتباط و تعامل خوبی که با آنها برقرار می‌کنند، اجازه ندهند مسائل کارگری دستمایه بهره‌برداری جریانات سیاسی شود

استاندار مرکزی افزود: برنامه کار و تولید هپکو تا یک سال آینده با این مصوبات عملیاتی می‌شود و در ارتباط با پاداش، معوقات و سنوات بازنشستگان هپکو نیز تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی یادآور شد: در سال ۹۷ حدود ۸۰ نفر در هپکو بازنشسته شدند که تاکنون هیچ مبلغی به آنها پرداخت نشده و امسال نیز بیش از ۱۰۰ نفر دیگر بازنشسته می‌شوند.

استاندار مرکزی ادامه داد: در این راستا ۴۰۰ میلیارد ریال از محل خزانه کشور در نظر گرفته شد و مقرر شد با تصویب هیات وزیران در هفته جاری یا حداکثر در هفته آینده این مبلغ پرداخت شود.

آقازاده عنوان کرد: معاون اول رئیس جمهور در این نشست به سازمان خصوصی‌سازی دستور داد تا در مدت ۲ هفته آینده تکلیف مالکیت هپکو مشخص شود و تا این مدت مالکیت آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شد. وی بیان کرد: مقرر شد وزارت صمت براساس اختیار و تشخیص، هپکو را در این مدت یا به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یا سازمان گسترش معدنی ایران تحویل و سازمان خصوصی‌سازی در ماه‌های آینده برای تعیین تکلیف قطعی این شرکت اقدام کند. استاندار مرکزی ادامه داد: در این نشست مقرر شد اختلاف شرکت هیدرو و مپنا برای خرید آذرآب توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تا ۲ هفته آینده حل شود.

آقازاده تصریح کرد: همچنین در این نشست مقرر شد آذرآب در اختیار بانک کشاورزی بماند و سازمان بورس با نظر شورای تامین استان مرکزی و در چارچوب قوانین و ضوابط بورس سهام بانک کشاورزی را واگذار کند.

در ادامه این جلسه مهمترین مسائل و مشکلات پیش روی این چهار واحد تولیدی نظیر تعیین تکلیف مالکیت کارخانه، تامین سرمایه در گردش، رسیدگی به معوقات کارگری، حل مسائل بازنشستگی و... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از طرح نظرات و پیشنهادات مختلف، تصمیمات لازم برای حل مسائل این سه کارخانه اتخاذ شد.