وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: کسانی که دارای ملک بیشتر از ۹۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان یا درآمدهای دیگری هستند یا خودروی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان دارند یا سه سفر خارجی غیرزیارتی در سال داشته‌اند، جزو افراد با تمکن مالی به شمار رفته و مشمول دریافت بسته معیشتی نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری دیروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی گفت: ۶۰ میلیون نفری که کمک معیشتی به آنها پرداخت شده بدون بررسی اطلاعات مالی نبوده است.

وی درباره گلایه برخی از مردم نسبت به عدم دریافت کمک معیشتی دولت، اظهار کرد: دولت برای حمایت از طبقات متوسط و کم‌درآمد جامعه در گام اول ۱۵ میلیون خانوار شامل ۶۰ میلیون نفر را مشمول سبد معیشتی قرار داد و در سه نوبت این کمک معیشتی را پرداخت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این مبلغ ۵۵ هزار تومان برای خانوارهای تک نفره تا ۲۰۵ هزار تومان برای خانوارهای چهار نفره و بیشتر است و بدون بررسی وسع مالی افراد نمی‌توان سبد معیشتی پرداخت کرد.

شریعتمداری اضافه کرد: ما شرایطی فراهم کردیم که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* افرادی که خود را مستحق کمک معیشتی می‌دانند تقاضای خود را ثبت و کد رهگیری دریافت ‌کنند که با برقراری اینترنت می‌توانند به راحتی به سامانه‌ مذکور متصل شوند.

وی ادامه داد: کسانی که تقاضای خود را از طریق کد دستوری مذکور ثبت کنند، در واقع به دولت اجازه بررسی حساب‌های بانکی خود را می‌دهند و اگر شرایط لازم را داشتند و جزو طبقات متوسط و کم‌درآمد بودند از زمان شروع طرح حمایتی این مبلغ را دریافت می‌کنند و چنانچه مشمول نشوند به آنها تعلق نمی‌گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: کسانی که توان مالی مناسب دارند و با معیارهای موجود مشمول نمی‌شوند از طریق پیامک واجد شرایط نبودن آنها اعلام می‌شود و بعد از آزمون وسع مالی حذف می‌شوند.

شریعتمداری درباره اختلال کد دستوری هم گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری خوبی با ما داشته و سه اپراتور تلفن همراه مشکلی نداشتند. تنها در مورد یک اپراتور با مشکل فنی مواجه شدیم که خوشبختانه برطرف شده است.

دسترسی به حساب بانکی، شرط پرداخت یارانه معیشتی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: دسترسی به ریز حساب‌های بانکی، شرط دولت برای پرداخت یارانه معیشتی از ماه بعد است.

احمد میدری درباره اینکه نباید اخبار رسمی دولت برای مردم اثبات شود، گفت: این بی‌اعتمادی خوب نیست و باید شفاف‌سازی شود. لیست واریز یارانه‌ها در وزارت کار موجود است که می‌شود راستی‌آزمایی کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 17میلیون و 700هزار خانوار طی سه مرحله یارانه معیشتی دریافت کرده‌اند، افزود: سازمان هدفمندی یارانه‌ها حدود 2 هزار و 420 میلیارد تومان یارانه معیشتی پرداخت کرده و حدود 20درصد جمعیت کشور یارانه معیشتی دریافت نکرده‌اند.

میدری با اعلام اینکه 78 میلیون نفر در کشور یارانه‌بگیر هستند، گفت: 18 میلیون نفر یارانه می‌گیرند اما بسته معیشتی نمی‌گیرند. در سال‌های گذشته حدود 4.5 میلیون نفر از تعداد یارانه‌بگیر‌ها حذف شدند. براساس تصمیمات گرفته‌شده این تعداد می‌توانند با ارائه درخواست، یارانه معیشتی دریافت کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز اینکه درک افراد از وضعیت خود با آنچه در جامعه وجود دارد متفاوت است، گفت: در خانواده‌های یارانه‌بگیر 23 میلیون خودرو وجود دارد و حدود 12 میلیون خانوار، هیچ خودرویی ندارند. به‌عبارت دیگر 51درصد جامعه، خودرو ندارد.

میدری با تصریح به اینکه ملاک انتخاب خانوارهایی که مشمول گرفتن یارانه معیشتی شده‌اند تنها داشتن یا نداشتن خودرو و ملک نبوده است، گفت: ارزش خودروهای حدود 8 میلیون و 500هزار خانوار، کمتر از 50 میلیون تومان است.

میدری با بیان اینکه یکی از شاخص‌های پرداخت یارانه معیشتی داشتن خودرو بوده است، اضافه کرد: البته ملاک پرداخت یارانه معیشتی تنها داشتن خودرو نبوده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اظهار اینکه در سال گذشته با دریافت 4 میلیون تومان درآمد جزو دهک بالای جامعه شناخته شده‌اند، گفت: هرکس یارانه معیشتی نگرفته بازنگری می‌شود. او گفت: دسترسی به ریز حساب‌های بانکی، شرط دولت برای پرداخت یارانه معیشتی از ماه بعد است.