معاون وزیر راه و شهرسازی:

طرح مسکن کارگران به زودی رونمایی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر زمان اینترنت در تمام نقاط کشور متصل شود، ثبت‌نام مسکن ملی در سه استان یزد، همدان و چهارمحال و بختیاری را شروع می‌کنیم، گفت: طرح ملی مسکن برای کارگران در دست تهیه است که به زودی با وزارت کار در این زمینه تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم.

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بخشی از طرح اقدام ملی مربوط به تامین مسکن اقشار است. مسکن معلمان روز شنبه به امضای مقامات دو وزارتخانه راه و شهرسازی و آموزش و پرورش رسید. مسکن وزارت دفاع نیز در هفته‌های قبل انجام شد. به زودی نیز برای مسکن کارگران با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تفاهم‌نامه  امضا می‌کنیم.

وی افزود: برای مسکن محرومین که دهک‌های یک تا سه را شامل می‌شوند صحبت‌های جدی با نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، بنیاد مستصعفان و ستاد اجرایی صورت گرفته که در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مهم‌ترین مساله در طرح اقدام ملی به مشارکت دستگاه‌ها و منابع مالی آنها مربوط می‌شود، گفت: عنوان این طرح، اقدام ملی است یعنی همه باید کمک کنند تا بخش بیشتری از متقاضیان و واجدین شرایط بتوانند صاحبخانه شوند. بعضی دستگاه‌ها می‌توانند تسهیلات به پرسنل خود بدهند. محمودزاده درباره مسکن کارکنان دولت که مدتی قبل مطرح شد، اظهار کرد: تامین مسکن جمله کارکنان دولت، پیش‌نیازی دارد که باید دستگاه‌های مربوطه اراضی در اختیار خود را به این طرح اختصاص دهد و ما آمادگی داریم برای پرسنل آنها وارد اقدام شویم ولی تاکنون هیچ دستگاهی به ما زمین معرفی نکرده است.

    

مدفون شدن ۵ کارگر بر اثر ریزش آوار

صبح دیروز، حادثه فروریختن یک واحد مسکونی در حال ساخت در محله سرخاب تبریز باعث مدفون شدن ۵ کارگر شد. تا عصر روز گذشته (دوشنبه) دو کارگر از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند که یکی از آنها به بیمارستان منتقل شده است.

براساس گفته‌های «محمد قلی‌زاده» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، ماموران ایستگاه مرکزی آتش‌نشانی تبریز بلافاصله پس از اعلام خبر ریزش ساختمان به محل اعزام شده و برای بیرون آوردن کارگران از زیر آوار تلاش کردند. طبق گزارش وی، دو کارگر از زیر آوار بیرون کشیده شدند که یکی جان باخته و دیگری به دلیلی مصدومیت بلافاصله توسط اورژانس به مراکز درمانی تبریز منتقل شد. قلی‌زاده اضافه کرد: تلاش‌ها برای یافتن سایر نفرات و کارگران که احتمالا زیر آوار مدفون هستند، ادامه دارد.

    

پرداخت دو ماه حقوق کارگران قند فسا

دو ماه از معوقات مزدی کارگران قند فسا پرداخت شد. این در حالی‌ست که کمبود چغندر قند همچنان مشکل‌ساز است.

کارگران قند فسا در استان فارس در گفت‌وگو با ایلنا گفتند: دو ماه حقوق و یک ماه اضافه‌کاری کارگران پرداخت شده است. این کارگران با بیان اینکه حقوق تیر و مرداد پرداخت شده است، گفتند: تولید در قند فسا که از ۲۸ آبان ماه دوباره شروع به کار کرده، باز هم با مشکل مواجه شده است. روز یکشنبه کمبود چغندر، چرخ‌های کارخانه را متوقف کرد. کارگران قند فسا می‌گویند: قرار شده کارگران سر کار بروند و حقوق ثابت بگیرند تا تعیین تکلیف شود. مشکل کارخانه، نقدینگی است که باید حل شود. امسال محصول چغندر قند به نسبت کمتر است ولی پول نیست که به کشاورزان بدهند. به گفته کارگران، قند فسا بعد از خصوصی‌سازی در سال ۹۵ کارخانه در سراشیب افتاد. دو سال اول بعد از خصوصی‌سازی، چراغ کارخانه روشن بود و سالی 10 ماه کار می‌کرد اما بعد از آن، مشکل کمبود بودجه و نقدینگی و همچنین معضل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران آغاز شد و این معضلات تا امروز تداوم داشته است.