تنها ۱۰درصد از معلمان حق‌التدریسی بیمه هستند

بررسی گزارش منتشر شده از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی تامین اجتماعی نشان می‌دهد تنها حدود ۱۰درصد معلمان حق‌التدریسی بیمه تامین اجتماعی هستند. به گزارش ایلنا، گزارش تامین اجتماعی درباره تعداد بیمه‌شدگان و همچنین گروه‌های مختلفی که به شکل‌های مختلف بیمه تامین اجتماعی هستند، نشان می‌دهد تعداد معلمان حق‌التدریسی بیمه‌شده اصلی سازمان تامین اجتماعی ۳۲۶۲ نفر است. این در حالی است که ۲۹ مهر امسال «علی الهیار ترکمن» معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد که ۳۲هزار حق‌التدریسی آزاد اکنون در آموزش و پرورش فعال هستند. براساس گزارش منتشر شده از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی تامین اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان اصلی تحت پوشش سازمان تا پایان سال گذشته به بیش از ۱۴میلیون نفر رسیده است. بیمه‌شدگان اجباری سازمان تامین اجتماعی که براساس قانون کار کارفرمایان مکلف به بیمه کردن آنان هستند، تا پایان سال گذشته به بیش از ۱۰میلیون و ۴۵۰هزار نفر بیمه رسیده‌اند که نزدیک به ۵ میلیون و ۵۰۰هزار نفر از آنان در کارگاه‌های غیردولتی و نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰هزار نفر آنان نیز در پروژه‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند.

    

قرارداد کاری کارگران بازداشتی آذرآب مثل قبل است

رئیس شورای اسلامی کار شرکت صنایع آذر‌آب از موافقت مسئولان شرکت برای تبدیل قراردادهای کارگران بازداشتی آذرآب به روال قبل خبر داد. به گزارش ایلنا، به گفته محمد جان‌ملکی، کارگرانی که طی اعتراضات یک ماه گذشته در آذرآب بازداشت شده بودند، به دستور مدیریت شرکت با کاهش مدت زمان قرارداد کاری مواجه شده بودند. این کارگران قرارداد کاری یک ماهه داشتند. وی افزود: به درخواست شورای اسلامی کار و موافقت مدیر حراست، سرپرست شرکت و مدیر امور اداری مقرر شد تا پس از طی شدن یک مرحله قرارداد یک ماهه با کارگران بازداشتی آذرآب مجدداً قرارداد این افراد به روال قبل از امضای قرارداد یک ماهه بازگردد. رئیس شورای اسلامی کار آذرآب تصریح کرد: ما در شرکت به نسبت سابقه کاری کارگران و مسائل انضباطی قراردادهای سه ماهه، شش ماهه و یک ساله داریم.

    

سازمان تامین اجتماعی:

بیمه کارگران از روز نخست آغاز به‌ کار الزامی است

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد هر یک از کارگران از روز نخست اشتغال مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و کارفرما باید نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران (از ماه نخست) اقدام کند. مطابق اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی، کارفرمایان براساس ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی نسبت به پرداخت این بیمه اقدام می‌کنند.

    

کارفرما ملزم شد؛

بازگرداندن کارگران اخراجی حمل و نقل خلیج‌فارس

کارفرمای واحد حمل و نقل جاده‌ای خلیج فارس مکلف شد کارگران تعدیل شده این واحد را به کار بازگرداند.  به گزارش ایلنا، برخی کارگران این شرکت با اعلام این خبر افزودند: شمار کارگران تعدیل شده شرکت حمل و نقل خلیج فارس حدود ۱۰۰ نفر است که پس از مخالفت با وضعیت استخدامی خود از حالت قرارداد مستقیم به پیمانکاری با دست‌کم ۱۰ سال سابقه کار، در روز ۳۱ مرداد ماه با میانگین ۱۰ سال سابقه کار تعدیل شدند. به گفته کارگران، ۴۵ نفر از این افراد حدود سه ماه پیش پس از دریافت حکم تعدیل خود شکایتی را در اداره کار شهرستان اسلامشهر مطرح و خواستار بازگشت به کار و دریافت مطالبات مزدی خود شدند.

مرجع رسیدگی‌کننده به این شکایت در اداره کار اسلامشهر (هیات حل اختلاف) با این استدلال که «ماهیت کار کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس دائمی است»، تعدیل آنها را به دلیل تغییر وضعیت قرارداد کار از حالت مستقیم به پیمانکاری نپذیرفته و برای آنها رای بازگشت به کار صادر کرده است.