بلاتکلیفی کارگران حفاظت از جنگل‌های مازندران

شماری از کارگران حفاظت از جنگل استان مازندران، صبح دیروز (۹ مهر ماه) با سفر به تهران برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات مزدی تعدادی از همکارانشان که به واسطه اجرای طرح تنفس جنگل دچار مشکل شده‌اند به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مراجعه کردند.

به گزارش ایلنا، یکی از کارگران شرکت نکاچوب گفت: دولت در سال ۹۶ با اجرای زودهنگام قانون تنفس در جنگل‌های شمال، قرارداد با ۲۱ شرکت بهره‌بردار جنگل در حوزه منابع طبیعی مازندران (منطقه ساری) و غرب استان (منطقه نوشهر) که یک هزار و ۷۲۹ کارگر داشتند، را خاتمه داد و همه این کارگران را به عنوان قرق‌بان در حفاظت از جنگل‌ها به کار گرفت.

به گفته وی، در زمان اجرایی شدن قانون تنفس، مقرر شده بود که پرداخت حقوق و دستمزد قرق‌بانان از ناحیه دولت صورت گیرد که با گذشت زمان نه منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران تامین شد و نه چوب به کارخانه‌هایی که به واسطه اجرای این طرح عملا فعالیت خود را در برداشت چوب درختان جنگل متوقف کرده‌اند، داده شد.

این کارگر با بیان اینکه حدودا ۱۴ ماه است دستمزد کارگران قرق‌بان پرداخت نشده و از سال ۹۶ حق بهره‌برداری آنها به تاخیر افتاده، افزود: بلاتکلیفی کارگران حفاظت از جنگل در حالی رخ داده که مجلس در ردیف بودجه اجرای طرح تنفس هیچ مبلغی را برای پرداخت حقوق کارگران حفاظت از جنگل پیش‌بینی نکرده و سازمان مراتع نیز با این روند امکان پرداخت حقوق کارگران قرق‌بان را ندارد.

یکی دیگر از کارگران گفت: با اجرای طرح تنفس حدود ۲ هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران که در قالب ۱۲ شرکت تعاونی مشغول کار بودند، هم‌اکنون بدون دریافت مطالبات خود بیکار و بلاتکلیف شده‌اند.

وی با بیان اینکه از سال ۷۰ شرکت‌های تعاونی کشاورزی جنگل بر مبنای مشارکت مردمی و در حوزه حفظ و احیای جنگل بنا نهاده شدند و تاکنون در حال فعالیت هستند، افزود: شرکت‌های آذررود، کار سنگرود، انارستان، لابیک، ولوپی، کولا، القدیر، خلیل مله، صنایع چوب فریم، صنایع چوب کاغذ مازندران، نکاچوب و اشبا تراورس نمونه  شرکت‌هایی هستند که در ارتباط با طرح تنفس جنگل دچار مشکل شده‌اند.

    

کارگر ۶۰ ساله در زرندیه با سقوط در معدن جان باخت

فرمانده انتظامی زرندیه از مرگ کارگری ۶۰ ساله به دلیل سقوط از ارتفاع به درون یکی از معادن این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، «روح‌الدین یوسف‌وند» در این خصوص اظهار داشت: ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه صبح روز یکشنبه با اعلام گزارشی به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر فوت مردی در پی سقوط از ارتفاع در یکی از معادن این شهرستان، واحدهای امدادی و انتظامی به محل اعزام شدند.

وی افزود: با حضور گشت انتظامی کلانتری ۱۴ شهرستان زرندیه در محل حادثه، مشخص شد که کارگر ۶۰ ساله این معدن در هنگام کار بر اثر سقوط ناگهانی از ارتفاع، جان خود را از دست داده است.

به گفته این مقام انتظامی، جسد متوفی با تشکیل پرونده برای بررسی‌های لازم به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

    

مرگ یک کارگر میبدی در دستگاه قالیشویی

روز دوشنبه (۸ مهر ماه) یک کارگر شاغل در یک واحد قالیشویی در شهر میبد استان یزد، حین انجام کار در درون مخزن دستگاه قالیشویی سقوط کرده و جان خود را از دست داد.

به گزارش ایلنا، «علیرضا فصیحی» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی میبد در ارتباط با این حادثه گفت: متاسفانه بخشی از بدن این کارگر در اثر برخورد با چرخی که در دستگاه قالیشویی بود، له شده و با توجه به وخامت حالی که داشت، توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شد اما فوت کرد.

وی با اشاره به اینکه علت دقیق این حادثه مشخص نیست، به‌کارگیری افراد ماهر و رعایت نکات ایمنی در کارگاه‌ها را ضروری شمرد.