مرگ یک کارگر معدن سنگ «پشت بیره» کرمانشاه

یک منبع کارگری در شهرستان اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه، از مرگ یک معدنچی در معدن سنگ «پشت بیره» بر اثر حادثه کار خبر دادند. به گزارش ایلنا، روز شنبه (نهم شهریور ماه) یکی از کارگران شاغل در معدن سنگ‌های تزئینی «پشت بیره» شهرستان اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه حین قواره کردن سنگ دچار حادثه می‌شود و به دلیل شدت جراحات وارده جان باخت. دوشنبه دو هفته پیش (۲۸ مرداد ماه) نیز رها شدن یک تکه سنگ در معدن سنگ «چک زرد» واقع در روستای اسحاق‌وند علیا شهرستان هرسین استان کرمانشاه سبب کشته شدن یک کارگر شد. دهم مرداد ماه سال جاری نیز بر اثر سقوط سنگ در معدن سنگ «مهاجران» شهرستان بهار استان همدان یک کارگر جان سپرد.

    

اعتراض کارگران قند فسا به عدم پرداخت معوقات مزدی

کارگران قند فسا از عدم پرداخت دستمزد خرداد، تیر و مرداد ماه، انتقاد دارند و می‌گویند: باید تکلیف اوضاع شغلی ما روشن شود. به گزارش ایلنا، کارگران کارخانه قند فسا روز یکشنبه با مراجعه به فرمانداری فسا، به عدم پرداخت معوقات مزدی خود اعتراض کردند. حدود 260 کارگر کارخانه قند فسا، دستمزدهای خرداد، تیر و مرداد ماه خود را نگرفته‌اند. این کارگران در روزها و هفته‌های گذشته بارها به مقامات مسئول مراجعه کرده و خواستار پرداخت معوقات خود شده‌اند. فرماندار ویژه شهرستان فسا، علت اعتراض کارگران کارخانه قند فسا را عدم دریافت حقوق و مطالبات خرداد و تیرماه عنوان کرد و افزود: طی توافق با مالکین کارخانه قرار شد حقوق خرداد ماه پرداخت شود. در همین زمینه، «عبدالرضا خراسانی» عضو شورای اسلامی کارخانه قند فسا معتقد است باید مسئولان فکری بکنند تا مشکل نقدینگی کارخانه حل شود. او با بیان اینکه مشکل از «خصوصی‌سازی» آغاز شد، می‌گوید: اگر بخش خصوصی توان تامین نقدینگی مورد نیاز را ندارد باید دولت فکری به حال این کارخانه بکند.

    

کارگران شهرداری اردستان ۳ماه مزد طلبکارند

به دلیل آنچه که کاهش درآمد شهرداری اردستان عنوان می‌شود، کارگران این مجموعه دست‌کم سه ماه معوقات مزدی طلبکارند. سرپرست شهرداری اردستان با تایید معوقات مزدی کارگران شهرداری این شهر، کمبود منابع مالی را دلیل به تاخیر افتادن مطالبات مزدی کارگران شهرداری عنوان کرد. به گزارش ایلنا، «داوود احمدی» روز یکشنبه (۹ شهریور ماه) با بیان اینکه شهرداری اردستان دچار کمبود منابع مالی است و نبود درآمد کافی و وجود مطالبات موجب شده تا شهرداری نتواند ۱۲ میلیارد ریال، برابر سه ماه دستمزد کارگران و کارکنان شاغل در مجموعه خود را بپردازد، افزود: کارگران به‌رغم اینکه به دلیل دریافت نکردن  سه ماه دستمزد دچار مشکلات معیشتی هستند اما با صبوری و نجابت خود، همچنان در حال انجام خدمات‌رسانی به شهروندان هستند. به گفته وی، شهرداری اردستان ۴۱ میلیارد ریال به نیروی کار خود و پیمانکاران بدهکار است که در تلاش هستیم با تامین منابع مالی بخشی از آن را تا اول مهر سال‌جاری پرداخت کنیم. لازم به ذکر است پیشتر، کارگران مجموعه شهرداری اردستان در اعتراض به معوقات مزدی مقابل ساختمان شهرداری دست به اعتراض صنفی زده بودند.

    

دبیرکل خانه کارگر:

حقوق کارگر جزو دیون ممتازه است

دبیرکل خانه کارگر گفت: حتی اگر کارفرما ورشکسته شود اولویتش باید پرداخت حقوق کارگران و بعد تامین سایر هزینه‌ها باشد. علیرضا محجوب با اشاره به رد طرحی در مجلس بر مبنای ماده 191 قانون تجارت گفت: قرار بود بر مبنای این طرح کسی که اعلام ورشکستگی می‌کند پرداخت دستمزد کارگران را با توجه به شرایط خود عقب بیاندازد. این در حالی است که قانون کار به صراحت تاکید کرده حقوق کارگر جزو دیون ممتازه است یعنی حتی اگر کارفرما ورشکسته شود اولویتش باید پرداخت حقوق کارگران و بعد تامین سایر هزینه‌ها باشد. آقای قاضی‌پور رد این طرح را در مجلس پیگیری کردند و به نتیجه رساندند.