رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید ساختارهای فسادزا در کشور اصلاح شود و نباید بگذاریم فساد در نظام اداری کشور لانه کند، گفت: باید برای کاهش فساد و مشکلات در جامعه، نظامات بانکی، مالیاتی و اقتصادی اصلاح شود.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در گردهمایی مبلغان محرم که در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، عنوان کرد: مردم از فساد اداری و تبعیض گله‌مند هستند و گله به جایی است و باید به دنبال تغییر شرایط و ایجاد شرایطی باشیم که نگذاریم در نظام اداری ما فساد لانه بکند و برای این لازم است که ساختارها اصلاح شود و مسئولان نسبت به فساد حساس باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه ورود پرونده‌ها به قوه قضاییه کاهش پیدا کند، نیاز است که نظام بانکی و مالیاتی کشور اصلاح شود. نباید در کشور یک کارمند با حقوق کم مالیات بدهد ولی کسانی که میلیاردها درآمد دارند، فرار مالیاتی داشته باشد. امروز مشخص شده که بسیاری از کسری بودجه کشور با جلوگیری از فرار مالیاتی حل خواهد شد. ساختارهای فسادزا مانند نظام پولی و بانکی و قاچاق کالا باید حل شود. 

باید با قاچاق کالا مبارزه شود. قاچاق منظور کولبری نیست و باید با قاچاق‌های سازماندهی شده مقابله شود و برای رونق تولید این مبارزه نیاز است. باید وضعیت یارانه‌ها ساماندهی شود و نظام یارانه‌ای باید حل شود. باید به کسانی یارانه داده شود که نیاز دارند و در این موضوع نباید با کسانی که دارا هستند و نیازی به یارانه ندارند، برای قطع یارانه‌ها تعارف شود.

رییسی افزود: بسیاری از پرونده‌هایی که به دستگاه قضاییه می‌آید به دلیل مشکلات نظام مالی و تفاوت قیمت دلار است و می‌توان با ساماندهی و اصلاح نظام اقتصادی از تشکیل این پرونده‌ها جلوگیری کرد. هرچقدر که پرونده‌های مختلف را بررسی کنیم، صدایی بلند نمی‌شود ولی زمانی که پرونده کسانی که متصل به نظام قدرت و سرمایه هستند روی میز قاضی می‌آید، صدای عده‌ای بلند می‌شود و می‌گویند موضوع جناحی و سیاسی است و قضات با این سخنان آشنا هستند و به آن توجه نمی‌کنند و با دقت، عدالت و انصاف پرونده را بررسی می‌کنند.

وی بیان کرد: خصوصی‌سازی در کشور نیاز است و دولت باید حامی بخش خصوصی باشد ولی در کنار خصوصی‌سازی، مجموعه‌ای به گونه‌ای واگذاری شد که یک واحد فعال رو به افول رفت. باید شرایط و نحوه واگذاری مورد بررسی قرار بگیرد، مشکلات رفتاری و ساختاری در قضیه خصوصی‌سازی وجود دارد. سیستم خصوصی‌سازی که باعث تضعیف تولید در کشور شود، درست نیست و باید صدای کارگران اراک و هفت‌تپه را شنید. در سفر به اراک قبل از هر جلسه‌ای حرف کارگران اراکی را شنیدم و باید به حرف‌های آنان توجه شود. این نوع خصوصی‌سازی در کشور به تاراج دادن اموال عمومی است و با آن خصوصی‌سازی که در قانون بود متفاوت است و ما به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.