عضو هیأت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید کارگران گفت: ما هر روز شاهد افزایش قیمت هستیم. این افزایش در هر چیزی که سر سفره کارگران است، رخ می‌دهد.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پیش از استیضاح آقای ربیعی، شورای عالی کار چند جلسه با موضوع ترمیم مزد کارگران برگزار کرد و قول‌هایی هم برای رعایت سه‌جانبه‌گرایی در شورا و مذاکره دولت، کارفرما و کارگر برای تصمیم‌گیری در مورد سبد کالا و وضعیت معیشتی کارگران داده شد، اما بعد از استیضاح ربیعی و سرپرستی آقای بندپی، ایشان اعلام کرده که در مورد افزایش دستمزد کارگران فعلاً جلسه‌ای نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود گروه‌های کارگری تلاش می‌کنند که این جلسه تشکیل شود چون از نظر ماده 41 قانون کار برگزاری جلسه و تغییر در دستمزد وظیفه شورای عالی کار است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز گفت: متأسفانه افزایش 19.5درصدی دستمزد کارگران که در پایان سال 96 اعلام و برای سال 97 اعمال شد، در وضعیت کنونی بازار و بالا رفتن چندین مرحله‌ای نرخ کالا به خصوص مواد غذایی چندان پاسخگوی زندگی کارگران نیست.

اصلانی ادامه داد: قیمت کالاهای ضروری مثل گوشت، برنج، روغن و ... در زمان اعلام افزایش 19.5درصدی با زمان فعلی تفاوت زیادی کرده و به کاهش قدرت خرید قشر کارگر دامن زده است.

وی تصریح کرد: طبق آمار رسمی قدرت خرید مردم به خصوص جامعه کارگری بین 34 تا 53درصد کاهش یافته و مشکلات زیادی برای خانواده آنها ایجاد کرده است. در وضعیت فعلی با درخواست‌هایی که از طرف شورای عالی کار شده، منتظر سرپرست وزارت کار هستیم تا در خصوص این موضوع تصمیم‌گیری کند. وی با اشاره به نارضایتی جامعه کارگری  خاطرنشان کرد: کارگران این روزها شدیداً در مضیقه هستند و با سختی زندگی می‌کنند. البته بخش زیادی از این وضعیت به نوسان ارز مربوط نمی‌شود و مقصر آن خودمان هستیم که با خریدهای غیرضروری زمینه را برای افراد سودجو فراهم می‌کنیم. درست است که نبود نان، گوشت و... سختی‌هایی ایجاد می‌کند اما آیا واقعاً دستمال کاغذی هم از ضروریات زندگی است که هر کسی برای خرید آن رقابت می‌کند؟

وی افزود: مردم هم به این وضعیت دامن می‌زنند. برخی فروشنده‌ها وقتی می‌بینند هر مقدار کالا با هر قمیتی وارد فروشگاه کنند به فروش می‌رود سوءاستفاده می‌کنند طوری که مشاهده شده برخی مغازه‌داران قیمت‌های درج شده روی کالاها را پاک و قیمت دلبخواهی خود را روی آن کالا درج می‌کنند.

عضو هیأت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار ادامه داد: این مسائل دست به دست هم داده و شکاف زیادی میان خط فقر و تورم ایجاد کرده است. خط فقری که در سال 96 در نظر گرفته شد برای شهرهای بزرگ در یک خانواده سه نفره حدوداً دو میلیون و 850 هزار تومان بود اما الان نزدیک به سه میلیون و 800هزار تا چهار میلیون تومان شده است.