جرد کوشنر و مالیاتی که پرداخت نمی کند

گزارش‌ها نشان می‌دهد که جرد کوشنر از مفادی از قانون مالیات بر درآمد بهره برده است که به سرمایه‌گذاران در حوزه ساخت و ساز املاک اجازه می‌دهد که بخشی از هزینه‌های ساخت خود را از مالیات بر درآمد خود کسر کنند

سجاد موسوی راضی

روزنامه گاردین به نقل از مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز بر پایه مستندات مالی محرمانه منتشر شده است، گزارش کرد که جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، از مالیات بر درآمد فعالیت‌هایش در حوزه مسکن استفاده کرده اما هیچ نشانی از نقض قوانین از سوی وی تا کنون مشاهده نشده است.

براساس این مدارک و مستندات جرد کوشنر که داماد رئیس جمهوری آمریکا نیز هست،  بین سال های 2009 الی 2016 میلادی مالیات اندکی پرداخت کرده یا اصولا مالیات بر درآمد خود را پرداخت نکرده است.

مستندات مورد اشاره رسانه‌ها با همکاری آقای کوشنر از سوی موسسه‌ای تنظیم شده است که قرار است به وی وام پرداخت کند. این موسسه برای این کار اقدام به بررسی وضعیت مالی داماد دونالد ترامپ کرد.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که جرد کوشنر از مفادی از قانون مالیات بر درآمد بهره برده است که به سرمایه گذاران در حوزه ساخت و ساز املاک اجازه می‌دهد که بخشی از هزینه‌های ساخت خود را از مالیات بر درآمد خود کسر کنند.

روزنامه نیویورک تایمز در عین حال گزارش داده است که هیچگونه شاهدی بر اینکه آقای کوشنر و یا شرکتش قانون را نقض کرده باشند یافت نشده است.

پتر میریجانیان، سخنگوی وکیل جرد کوشنر، به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کوشنر به گمانه زنی های رسانه ها واکنش نشان نخواهد داد و گفته است که این فرضیات برگرفته از مستندات ناقص و با نقض قانون و توافقات محرمانگی تجاری استاندارد بدست آمده است.

وی گفت: کوشنر همواره به توصیه وکلا و حسابداران متعدد عمل می کند و تمامی مستندات خود را ارائه داده و مالیات های خود را بر اساس قوانین و مقررات پرداخت کرده است.

در گزارش نیویورک تایمز اشاره نشده است که بر اساس مستندات چه مقدار مالیات توسط جرد کوشنر پرداخت شده است اما میزان تقریبی مبلغی که وی تحت عنوان مالیات بر درآمد قابل پرداخت باید بپردازد و نیز میزانی که کوشنر تحت عنوان مالیات پیش پرداخت شده برای مالیات پیش‌بینی شده پرداخته است، مشخص است. این روزنامه عنوان کرده است که طی بیشتر دوران مورد بررسی میزان دو مورد یاد شده در بالا برابر با صفر است اما در سال 2013 کوشنر مالیات بر درآمد قابل پرداخت خود را 1.1 میلیون دلار گزارش کرده بود.

شرکت Kushner Companies، شرکتی خانوادگی که جرد کوشنر مدیر عامل آن است، بر اساس تحلیل های موجود طی سال‌های گذشته سودآور بوده است. جرد کوشنر سهام خود در این شرکت را سال گذشته به یک صندوق خانوادگی واگذار کرد.

کاخ سفید یا شرکت کوشنر در ارتباط با این گزارش تا کنون اظهار نظری نکرده اند.

روزنامه نیویورک تایمز در همین حال گزارش داده است که بازنویسی قانون مالیات 2017 آمریکا که به تازگی به امضای رئیس جمهوری این کشور رسیده است، مفادی را به سود سرمایه گذاران حوزه املاک در نظر گرفته است.

میریجانیان عنوان کرد که در رابطه با تلاش برای تحول مالیاتی، کوشنر از توافقات اخلاقی پذیرفته شده اش پیروی کرده و از انجام کارهایی که تضاد منافع را به همراه داشته اجتناب کرده است.

گروهی از قانونگذاران آمریکایی در ماه دسامبر سال گذشته در نامه ای به کوشنر از وی پرسیده بودند که آیا در گفتگوهایش با مقام های خارجی موضوع تامین مالی یکی از ملک هایش در منهتن که به شدت زیر بار قرض است را مطرح کرده یا نه. این نمایندگان از این موضوع نگرانند که کوشنر از مقام خود برای بهره برداری مالی استفاده کرده باشد.

شرکت کوشنر پیش از این اعلام کرده بود که در سال 2017 میلادی نزدیک به 2.5 میلیارد دلار تراکنش مالی داشته است. در همین حال، مستنداتی که در ماه ژوئن امسال توسط کاخ سفید منتشر شد نشان می‌دهد که ارزش دارایی‌های جرد کوشنر به 181 میلیون دلار می‌رسد. این مستندات همچنین نشان می دهد که کوشنر و همسرش، ایوانکا ترامپ، در سال 2017 میلادی حداقل 82 میلیون دلار درآمد غیر داشته اند.