تجمع اعتراضی کارگران «تولی‌پرس» و «بسته‌بندی البرز» در محوطه و مقابل کارخانه در شهرک صنعتی البرز قزوین، دیروز وارد سومین روز خود شد.

به گزارش ایلنا، تجمع‌کنندگان دو کارخانه «تولی‌پرس» و «بسته‌بندی البرز» که شمار آنها حدود ۴۰۰ نفر برآورد می‌شود ازجمله کارگرانی هستند که از طریق یک کارفرمای مشترک در این دو کارخانه واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین مشغول کارند.

این کارگران اعلام کردند که در اعتراض به افزایش تعطیلی‌های مکرر کارخانه، به تاخیر افتادن موعد پرداخت مطالبات مزدی و یک ماهه بودن زمان اعتبار قرارداد‌های کار از روز شنبه (۳۱ شهریور ماه) دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه دست به تجمع زده‌اند.

یکی از کارگران معترض درباره پیگیری‌هایی که در چند روز اخیر توسط او و دیگر همکارانش صورت گرفته، گفت: برای رسیدن به خواسته‌هایمان در روز نخست (شنبه) در محوطه دو کارخانه تجمع کردیم و چون به نتیجه‌ مشخصی نرسیدیم، تصمیم گرفتیم برای دومین و سومین روز متوالی در محوطه محل کار خود اجتماع کنیم.

به گفته این کارگر قراردادی تولی‌پرس، در تمامی این روزها نه کارفرما و نه هیچ مقام مسئولی پاسخ مشخصی به خواسته‌های آنها نداده‌اند.

یکی دیگر از کارگران معترض تولی‌پرس در توضیح شرایط شغلی و خواسته‌های خود گفت: کارفرما از روز ۲۷ مرداد ماه با اعلام تعطیلی موقت کارخانه به مدت دو هفته، بیش از ۴۰۰ کارگر این دو واحد تولیدی را به مرخصی اجباری فرستاده و تا دیروز (دوشنبه) این تعطیلات به بهانه‌های مختلف ادامه یافته است.

به گفته این کارگر قراردادی که نگران امنیت شغلی خود و سایر همکارانش است، قرارداد کاری همه کارگران تا پایان شهریور ماه به اتمام رسیده و اخیرا کارفرما به جز ۸ نفر  با سایر کارگران قرارداد یک ماهه (تا پایان مهر ماه) منعقد کرده است.

لازم به ذکر است اقدامات اعتراضی کارگران تولی‌پرس و بسته‌بندی البرز تنها به سه روز گذشته محدود نمی‌شود. تعدادی از این کارگران پیش از این در روزهای دهم شهریور ماه، ۲۷ مرداد ماه و یازدهم مرداد ماه برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه، مقابل فرمانداری و اداره کار شهرستان البرز تجمع کرده بودند که در نهایت با وعده پیگیری، به اعتراض خود پایان دادند.

    

کارکنان سهام عدالت

شب در خیابان‌های تهران

جمعی از نمایندگان کارکنان تعاونی سهام عدالت کشور همراه با خانواده‌هایشان روز گذشته برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان خصوصی‌سازی تجمع کردند.

یکی از نمایندگان کارکنان تعاونی سهام عدالت کشور که نخواست نامش فاش شود به ایلنا گفت: در ادامه تجمع روز یکشنبه، بیش از ۱۰۰ کارگر یکشنبه شب را به همراه خانواده‌هایشان در خیابان سپری کردند و صبح دیروز (دوشنبه) به تجمع اعتراضی‌شان ادامه دادند.

وی ادامه داد: کارکنان تعاونی سهام عدالت که تعدادی از آنها را جانبازان یا خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی تشکیل می‌دهند، با راهپیمایی در مقابل سازمان خصوصی‌سازی، سعی کردند خواسته‌های صنفی و به حق خود را به گوش مسئولان دولتی برسانند.

به گفته این نماینده کارگران، تجمعات اعتراضی کارکنان تعاونی سهام عدالت کشور تا مشخص شدن وضعیت شغلی آنها و پرداخت ۴۲ ماه معوقات مزدی ادامه پیدا خواهد کرد.

بنا به اظهارات معترضان، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی پیشتر وعده پیگیری وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات آنها را تا پایان سال گذشته داده بودند که تاکنون عملی نشده است. تجمع‌کنندگان در پارچه‌نوشته‌ای از مسئولان سازمان خصوصی‌سازی خواسته‌اند با توجه به شعار امسال پس از ۱۱ سال فعالیت شرکت‌های سهام عدالت، اشتغال آتی آنها را مدنظر قرار داده و حقوق و دستمزد معوقه ۴۲‌ماه کارکنان سهام عدالت را پرداخت کند.