گروه حوادث:پلیس پایتخت در پنج پرونده تبهکاری به اقدامات تخصصی ویژه‌ای دست زد و با به دست آوردن سرنخ هایی توانست رازگشایی کند.

دزد تک رو

ساعت پنج بامداد جمعه هفته گذشته ماموران کلانتری 130 نازی آباد هنگام گشت زنی های شبانه خود به مرد جوانی مشکوک شدند که در حال باز کردن در پرایدی بود.   این دزدجوان با دیدن ماموران پا به فرار گذاشت تعقیب و گریز پلیسی آغاز شد اما دزد تک رو که پیاده بود از از کوچه پس کوچه های باریک راهی برای جاگذاشتن ماشین پلیس پیدا کرد غافل از اینکه ماموران با پای پیاده این تعقیب و گریز را ادامه می دهند. ماموران چندین بار با فریاد ایست بلند از دزدفراری خواستند تسلیم شو و وقتی با بی‌اعتنایی‌اش روبرو شدند با شلیک دو تیر هوایی هشدار خطرناکی دادند. دزد فراری باز به فرارش ادامه داد تا اینکه توسط پلیس موتورسوار غافلگیر شد و درحالیکه مردم محله با شنیدن صدای شلیک به خیابان ریخته بودند دزد فراری جلوی چشمان نگران آنها دستگیر شد. تجسس ها نشان داد این دزدحرفه‌ای محمود 40 ساله است که تخصص سرقت از داخل خودروها را دارد. 

گفت و گو

محمود آرام نشسته و نگرانی‌ای ندارد:

 نگران زندان رفتن نیستی؟

عادت کردم دزد خانه‌ای جز زندان ندارد.

 چرا دزدی؟

کار نداشتم معتاد هم بودم  کاری بهتر از دزدی می ماند.

 چند بار زندان افتادی؟

زیاد از 20 سالگی مرتب در رفت و آمد به زندان هستم.

 پس خانواده‌ات چی؟

همیشه غصه می‌خورند

 ازدواج کردی؟

گریه و سکوت

 چرا جواب نمی‌دی؟

بی ‌خیال زندگیم سوخته خب!

 خب شگردت؟

شگردم مرتب عوض میشه! به شرایط ربط داره! قبلا فرق می‌کرد الان هم یک جور دیگه است.

 کی از زندان آزاد شدی؟

چندماهی میشه یادم نیست!

 چند سرقت بعد آزادی انجام دادی؟

احتما بالای 20 تا سرقته خوب یادم نیست!

بنابه این گزارش، مالباخته های این دزد با دستور بازپرس دادسرای ناحیه 34 تهران تحت شناسایی هستند و تحقیقات از حسین ادامه دارد.

دزد بدشانس

اواخر هفته گذشته وقتی ماموران کلانتری نازی آباد ساعت پنج صبح  در حال گشت زنی بودند  به مرد جوانی برخورد کردند که از پارکینگ خانه ای خارج شد و با دیدن خودروی پلیس با دستپاچگی باز به داخل خانه برگشت.  ماموران با مشکوک شدن به این رفتار مردجوان وارد عمل شده و پرده از راز یک دزد سرشناس برداشتند. تجسس های میدانی نشان داد دزد معروف به حسین ماکارانی شبانه داخل خانه طعمه هایش شده و با سرقت از  سه خودروی پارک شده -دو پژو و یک ال90- وقتی قصد فرار داشت جلوی دید گشت پلیس قرار گرفته است. حسین ماکارانی که مچش در صحنه سرقت گرفته شده بود چاره‌ای جز اقرار ندید او گفت:من با شاه کلید یا کارت درهای خانه‌ها را براحتی باز می‌کنم نیمه شب ها داخل رفته و با استفاده از خیال آسوده صاحبخانه‌ها که تصور می‌کنند ماشین هایشان در پارکینگ ها در امنیت هستند درهای خودروها را تخریب کرده و به سرقت از داخل آنها دست می‌زدم.

گفت و گو

حسین ماکارانی را کمتر کسی در نازی آباد نمی‌شناسد او باور ندارد دستگیر شده است و از زندان می‌ترسد:

 چرا شهرت ماکارانی؟

نمی‌دانم شده دیگه شاید بخاطر ظاهرم یا بخاطر اینکه ماکارانی زیاد می‌خورم.

 چرا دزدی؟

کار دیگه‌ای بلد نیستم.

 شاه کلید هم داری؟

بله البته بیشتر از کارت استفاده می‌کنم بویژه اینکه شب ها کمتر مردم درهای خانه را قفل می‌کنند بویژه آپارتمان‌ها و این استفاده از کارت را برایم راحت می‌کند.

 چندبار دستگیر شدی؟

چندباری بخاطر مواد و سرقت دستگیر شدم اما همیشه بخیر گذشته این سری اما انگار جدی جدی زندانی میشم.

 از زندان می‌ترسی؟

همه می‌ترسند شما نمی‌ترسید.

 خب من دزدی نمی‌کنم!

راست میگید کاش منم دزد نبودم تا حالا زندان نیفتادم الان نمی دونم چی میشه!

 خانواده چی؟

همیشه نگران همین.

اینستاگرام افیونی

توزیع کننده مواد مخدر که در اینستاگرام اقدام به تبلیغ و فروش مواد مخدر در شهر تهران و اصفهان می کرد ردیابی شد و به دام افتاد.  از چندی پیش؛ماموران دایره مبارزه با جرایم سایبری (فتا) پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب در رصدهای شبانه روزی و پایش‌های اطلاعاتی به دست آوردند که یک مرد در فضای مجازی اقدام به تبلیغ و فروش مواد مخدر روانگردان در شبکه های اجتماعی اینستاگرام در شهر تهران و اصفهان می کند.

خیلی زود با دستور بازپرس پرونده تیمی از پلیس تهران به اقدامات سایبری دست زد و با شناسایی مخفیگاه  مرد افیونی در شهر کاشان دستور اعزام نیرو صادر شد. ماموران تهرانی با اعزام به کاشان مخفیگاه مرد افیونی را محاصره کردند و او را با استفاده از اصل غافلگیری دستگیر کردند. ماموران پلیس در بازرسی از مخفیگاه این مرد که مسعود نام دارد بیش از6 کیلوگرم گل و ماریجوانا به دست آورند.

دزدان ناشی

دو زورگیر سوار بر موتور به مردی در منطقه ابوذر تهران حمله کردند و با تهدید چاقو دست به سرقت عجیبی زدند.

این دزدان خشن وقتی  کارت عابر بانک طعمه‌شان را بارمز کارت گرفتند در همان ساعات اولیه 12 میلیون تومان از کارت را خالی کردند. 

به گزارش پرونده، ساعت 18 عصر یکم مهرماه امسال مردی به نام ولی الله آشفته خودش را به پلیس رساند و گفت: در حال رفتن به سمت خانه بودم که دو موتور سوار از پشت سر به من نزدیک شدند و پس از توقف به سمت من حمله ور شدند و با تهدید چاقو عابر بانک مرا سرقت و به اجبار رمز آن را از من گرفتند و بعد از آن هم به سرعت از محل متواری شدند.

با این ادعاها خیلی زود با دستور بازپرس دادسرای ناحیه 34 تهران تیمی از پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و با تجسس‌های اطلاعاتی مشخص شد دزدان خشن در همان روز با حضور در پاساژ علاء الدین با کارت مالباخته یک گوشی همراه و با نام وی و بعد از آن یک هوندا 125 به ارزش12 میلیون تومان خریده اند.

با به دست آمدن سر نخ های مختلف از تردد سارقان و پاتوق های یکی از مردان خشن به نام محسن روز  نهم دی ماه در قهوه خانه‌ای در محدوده امام زاده حسن  دستگیر شد که با توجه به اعترافات وی در همان روز همدستش به نام مهدی نیز در خیابان فلاح به دام افتاد. محسن و مهدی که 20 ساله هستند در اعترافات خود جزییات سرقت و ولخرجی ها را فاش کردند.

محسن گفت: پس از سرقت از آنجایی که شماره رمز کارت را از مالباخته گرفته بودیم سریعا یک موتور سکلت و یک موبایل خریدیم و اصلا تصور نمی‌کردیم به این زودی دستگیر شویم.

گفت و گو

محسن و مهدی دزدان ناشی و تازه کاری هستند:

 چند سابقه دارید؟

محسن: سابقه سرقت ندارم بخاطر دعوا چند باری دستگیر شدم.

مهدی:یک بار بخاطر مواد

 چند زورگیری داشتید؟

هردو متهم سکوت

 این یکبار که نبود؟

محسن: این مهمترینش بود.

مهدی: بقیه در حد دله دزدی بودند.

 کار ندارید؟

محسن:درآمدمان کم بود.

مهدی: می خواستیم ولخرجی کنیم.

 وحالا زندان؟

محسن:باورمان نمی شود که پلیس ردمان را گرفته است اصلا فکر نمی کردیم دستگیر شویم.

مهدی: یعنی چطور شناسایی شدیم.

 تا حالا زندان بودید؟

محسن: بازداشت بودم اما زندان نه!

مهدی: از زندان می ترسم چیزهای خوبی درباره اش نشنیدم.

 پشیمانید؟

محسن: بله خیلی اصلا نمی ارزید.

مهدی: باورم نمی شود و خیلی پشیمانم.

جاعل فراری

پلیس تهران از مردم برای شناسایی مخفیگاه یک جاعل حرفه‌ ای کمک خواست.

روز 24 مهرماه سال جاری مردی که خود را  پرویز عبیدیان معرفی کرده بود با مراجعه به یکی از شرکت های خصوصی ادعا کرد سه میلیون ریال توسط وی اشتباهی به حساب شرکت واریز شده است.

با این ادعاها و مدارکی که ارایه شده بود امورمالی شرکت یک چک سه میلیون ریالی در وجه آن مرد صادر کرد که وی پس از تحویل چک با تغییر ارکان اصلی چک، سه میلیون ریالی آن را به 770 میلیون ریال تغییر داد و با تغییر نام برداشت کننده چک را وصول کرد.

وقتی ماجرای این شیادی فاش شد با دستوربازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 12 تهران ماموران وارد عمل شدند و توانستند یک عکس از مرد شیاد به دست آورند.

بازپرس پرونده با توجه به بن بست تحقیقاتی با درخواست انتشار عکس مرد جاعل از کسانیکه اطلاعاتی در این زمینه دارند خواست تا با شماره ۵۵۶۱۲۴۴۱ پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران تماس بگیرند.