گروه حوادث: مرد تبهکاری که در طرح رعد پلیس تهران دستگیر شده است می گوید هیچگاه توبه نمی کند و می خواهد همیشه عاشقانه مجرم بماند.

این مجرمان هرکدام داستان‌های عجیبی دارند که در مصاحبه با خبرنگار توسعه ایرانی سرگذشت‌هایشان را بازگو کردند.

رییس پلیس چه گفت؟

سردار حسین رحیمی رییس پلیس تهران در حاشیه طرح رعد ۱۹ گفت: دلالان ارزیرا  که در معابر اصلی و فرعی پایتخت مشغول خرید و فروش غیرقانونی ارز بودند شناسایی و دستگیر کردیم.

وی افزود: با بررسی های انجام شده مشخص شد ۹۳ نفر از این افراد دارای حساب های بانکی نجومی هستند.

سردار رحیمی در خصوص اجرای طرح رعد ۱۹ که توسط پلیس پیشگیری و کلانتری‌های پایتخت انجام شد، گفت: با استفاده از همه ظرفیت‌های کلانتری‌ها و پلیس پیشگیری در پایتخت، ۲۵۴ حکم قضایی به مرحله اجرا درآمد که در آن ۶۳۱ سارق، مالخر و قاچاقچی دستگیر شدند.

وی با اشاره به تشکیل ۱۰۶۹ پرونده سرقت و کشف و ضبط ۷ هزار و ۲۲۰ مورد اموال سرقتی افزود: ۳۵ باند در اجرای این طرح توسط پلیس پایتخت منهدم و ۱۴۱ دستگاه خودرو و ۹۰ دستگاه موتور سیکلت توسط پلیس توقیف شد.

سردار رحیمی با بیان اینکه ارزش اموال مسروقه ۷ میلیارد و ۶۰۲ میلیون تومان است، گفت: از سارقان دستگیر شده ۳۲۴ نفر دارای سابقه سرقت بوده و ۳۰۷ نفر برای بار اول توسط پلیس دستگیر شده‌اند.

سرقت 10 ثانیه‌ای

چندی پیش ماموران پلیس تهران در جریان سرقت‌های سریالی باتری‌های خودرو قرار گرفتند و تیمی از ماموران تجسس کلانتری برای دستگیری عاملان این سرقت‌ها وارد عمل شدند.

ماموران در گام نخست تحقیقات پی‌بردند که دزدان حرفه‌ای برای اجرای سرقت‌هایشان ابتدا اقدام به خم کردن در خودروها کرده و سپس با بازکردن در خودرو به سراغ موتور آن رفته و باتری‌های خودرو را سرقت می‌کردند.

تجسس‌های پلیسی ادامه داشت تا اینکه روز شنبه سوم آذر ماه سال جاری ماموران گشت کلانتری به خودروی پراید سفید رنگی که سه مرد جوان سوار بر آن بودند مشکوک شدند و دستور ایست برای راننده خودرو صادر کردند.

همین کافی بود تا تعقیب و گریز پلیسی کلید زده شود و ماموران در خیابان فلاح خودروی مردان مرموز را که با سرعت زیاد سعی بر فرار داشتند را تعقیب کردند تا اینکه ماموران با استفاده از قانون اسلحه اقدام به تیراندازی به سمت لاستیک‌های خودروی پراید کردند.

دو لاستیک خودرو مردان مرموز هدف گلوله پلیس قرار گرفت و خودروی سه مرد جوان در کنار خیابان متوقف شد که در این صحنه دو تن از آنها پا به فرار گذاشتند و راننده خودرو قبل از فرار توسط ماموران دستگیر شد.

ماموران در بازجویی‌های پلیسی پی بردند که این متهم یکی از اعضای باند دزدان باتری‌های خودرو هستند که در تعقیب و ماموران بودند.

گفت‌وگو با سارق حرفه‌ای

علی 30 ساله که در کمتر از 10 ثانیه اقدام به باز کردن در خودروها و سرقت باتری آنها می‌زند ادعا می‌کند به خاطر اعتیاد دست به دزدی زده است.

   سابقه‌داری؟

سابقه شرارت و مواد داشتم.

آخرین بار کی زندان بودی؟

3 ماه قبل از زندان آزاد شدم.

   الان به چه جرمی دستگیر شدی؟

سرقت باتری خودرو.

   شیوه و شگرد؟

در خودرو را خم می‌کردم و سپس اقدام به باز کردن قفل درها کرده و در موتور را باز می‌کردم و در ادامه اقدام به سرقت باتری خودروها می‌کردم.

   شیوه و شگرد را از کجا یاد گرفته بودی؟

زندان که بودم، هم سلولی‌هایم درباره شیوه و شگرد دزدی‌هایشان صحبت می‌کردند که من هم در آنجا یاد گرفتم.

   در چند ثانیه دزدی می‌کردی؟

در کمتر از 10 ثانیه نقشه سرقت را به اجرا می‌گذاشتیم.

   فکر نمی‌کردی دستگیر شوی؟

می‌دانستم دستگیر می‌شوم اما به پول نیاز داشتم.

   چرا دزدی می‌کردی؟

به پولش نیاز داشتم.

   چه نیازی؟

برای تامین هزینه اعتیادم و هزینه‌های زندگی‌ام دزدی می‌کردم.

   اعتیاد داری؟

شیشه می‌کشم.

   ازدواج کردی؟

بله، سه فرزند دارم.

   چند سرقت انجام دادی؟

200 باتری خودروی در مدت زمانی‌که از زندان آزاد شدم انجام دادم.

   کی دستگیر شدی؟

9 روز قبل ، اما همدستانم توانستند فرار کنند.

   آزاد شوی دوباره دزدی می‌کنی؟

نه، پشیمانم و توبه کردم.

سرقت با پابند الکترونیکی

اوایل مهرماه سال جاری ماموران پلیس تهران در جریان سرقت لوازم داخل خودرو قرار گرفتند و تیم ویژه‌ای از ماموران کلانتری یوسف آباد برای دستگیری عاملان این دزدی‌ها وارد عمل شدند.

ماموران در گام نخست تحقیقات پی‌بردند که اعضای یک باند چهار نفره اقدام به سرقت لوازم داخل خودرو می‌کنند که در برخی از دزدی‌ها با سرقت دست چک‌های داخل خودرو اقدام به فروش چک‌ برگ‌های سرقتی یا خرید از بازار تهران می‌کردند.

ماموران در این شاخه از تجسس‌ها سارقانی را که به تازگی از زندان آزاد شده بودند مورد بررسی قرار دادند که مشخص شد یکی از دزدان حرفه‌ای که با پابند الکترونیکی از زندان آزاد شده است در محل‌های سرقت حضور داشته است.

بدین ترتیب ماموران برای دستگیری متهم به سراغ وی رفتند اما خانواده این سارق سابقه‎‌دار ادعا کردند که پسرشان بعد از آزادی مسافربری می‌کند.

تحقیقات پلیسی نشان از آن داشت که فرهاد به پنج سال زندان محکوم شده‌ بود که پس از دو سال با عفو مشروط از زندان آزاد شده است.

ردیابی‌های پلیسی ادامه داشت تا اینکه ماموران در عملیاتی غافلگیرانه فرهاد و 3 همدستش را دستگیر کردند.

گفت‌وگو با فرهاد

فرهاد 35 ساله که از سارقان سابقه‌دار است در حالیکه دوربین‌های مداربسته و پابند الکترونیکی نشان از حضور وی در سرقت‌ها دارد اصرار بر بیگناهی می‌کند.

   سابقه داری؟

سابقه سرقت و درگیری دارم.

   آخرین بار به چند سال زندان محکوم شدی؟

پنج  سال.

   کی آزادی شدی؟

بعد از دو سال زندان با عفو مشروط و در حالی‌که پابند الکترونیکی به پایم نصب شده بود از زندان آزاد شدم.

   چرا دزدی کردی؟

من دزدی نکردم.

   پس چرا دستگیر شدی؟

یک چک سرقتی در دستم بود.

   چک سرقتی؟

برای یکی از دوستانم بود.

   با چک سرقتی چه می‌کردی؟

می‌خواستم چک را به یکی از طلبکاران دوستم بدهم و از او وقت بگیرم تا بدهی‌اش را تسویه کند.

   اما شما یک باند حرفه‌ای تشکیل داده بودید؟

(سکوت)

   چک‌ها را چند می‌فروختید؟

در حالی‌که فرهاد سعی بر سکوت داشت یکی از همدستانش گفت: در یکی از سرقت‌هایمان یک دسته چک به دست آوردیم که شش برگ آن امضا شده بود که هر برگ چک را 50 هزار تومان به فروش رساندیم.

   تا کی می‌خواهی خلاف کنی؟

پشیمانم.

   اعتیاد داری؟

ترک کردم.

عشق به جعل

چندی قبل ماموران پلیس در غرب تهران در جریان سرقت‌های سریالی لوازم داخل خودرو که دزدان بیشتر اقدام به سرقت مدارک شناسایی می‌کردند، قرار گرفتند.

ماموران در گام نخست تحقیقات پی‌بردند دزدان با شناسنامه‌های سرقتی دست به سه سناریوی تبهکاری با مدارک سرقتی و جعل شده، می‌زنند.

در این مرحله مشخص دزدان پس از سرقت شناسنامه و کارت ملی طعمه‌هایشان اقدام به تغییر عکس شناسنامه‌ها کرده و متهمان با مراجعه به ثبت احوال و با در دست داشتن یک گواهی جعلی اقدام به گرفتن کارت ملی‌شان می‌کردند و با تکمیل شدن مدارک اقدام به باز کردن یک حساب بانکی سناریوی کلاهبرداری‌هایشان را به اجرا می‌رساندند.

دزدان در ادامه با گرفتن کارت عابربانک و رمز کارتی آنها اقدام به انتقال حساب طعمه‌هایشان به حساب دیگری می کردند.

تیم پلیسی در گام بعدی پی‌بردند که این باند در شاخه دیگری از تبهکاری‌هایشان با مدارک جعلی اقدام خرید سیم کارت‌های تلفنی کرده و سپس به بهانه برنده شدن در مسابقه رادیویی و تلویزیونی طعمه‌هایشان را پای دستگاه عابربانک کشانده و با انتخاب کردن گزینه زبان انگلیسی و راهنمایی‌هایی که به طعمه‌هایشان می‌کردند حسابشان را خالی می‌کردند.

در ادامه تحقیقات مشخص شد این باند در سناریوی دیگری اقدام به فروش کارت‌های عابربانک به دیگر تبهکاران می‌کردند.

ردیابی‌های پلیسی برای دستگیری اعضای این باند ادامه داشت که ماموران خیلی زود پی‌بردند که این تبهکاری‌ها از سوی یکی از متهمان سابقه‌دار است.

بدین ترتیب ماموران با بررسی دوربین‌های مداربسته توانستند خودروی عامل این تبهکاری‌ها را شناسایی کنند. ماموران پی بردند وی در سه نقطه پایتخت زندگی می‌کند.

ردیابی‌ها ادامه داشت تا اینکه ماموران پی‌بردند که جاعل حرفه‌ای آخرین‌بار در خیابان آزادی نزدیک به یکی از خانه‌هایش به یک عابربانک مراجعه کرده و همین کافی بود تا خانه وی تحت نظر ماموران قرار گیرد.

ماموران کلانتری 135 آزادی با شناسایی مخفیگاه متهم در عملیاتی غافلگیرانه دو مرد و یک زن را که در این باند فعالیت داشتند دستگیر کردند.

گفت‌وگو با منصور 

منصور 35 ساله که عاشق جعل کردن است ادعا می‌کند تا وقتی که زنده است در همین زمینه جعل فعالیت می‌کند تا بمیرد.

   سابقه‌داری؟

سه بار به خاطر جعل و کلاهبرداری زندان رفتم.

   چند سال است که خلاف می‌کنی؟

15 سال.

   اعتیاد داری؟

بله، هروئین مصرف می‌کنم.

   بعد از آزادی چه مدت است که این کار را می‌کنی؟

نزدیک به دو سال.

   چقدر پول به دست آوردی؟

500 میلیون تومان.

   با پول‌ها چه کردی؟

هزینه اعتیاد و زندگی‌ام می‌کردم.

   فکر نمی‌کردی دستگیر شوی؟

مهم نبود.

   آزاد شوی دوباره کلاهبرداری می‌کنی؟

شاید دوباره این کار را انجام دهم.

   نوشته‌های شناسنامه را چطور پاک می‌کردی؟

با یک مواد خاص پاک می‌کردم.