گروه حوادث: خشم آنی یک مرد کافی بود تا او دست به چاقو ببرد و دست به اقدام خونینی بزند.

این مرد تا پای چوبه دار رفت و در یک قدمی توفانی شدن زندگی خانواده اش اتفاق جالبی افتاد.

جنایت 4 ساله 

چهارسال قبل مردی به خاطر قتل مستاجرش در اسلامشهر تحت تحقیق قضایی و پلیسی قرار گرفت.

مهرماه سال 93 بود که به ماموران پلیس اسلامشهر خبر رسید جنایت خونینی در یکی از محله‌های شهر اتفاق افتاده است. 

صحنه قتل

با این گزارش، همزمان با حضور بازپرس جنایی اسلامشهر در محل جنایت تیم های پلیس آگاهی از دایره ویژه قتل وارد عمل شدند تا پرده از راز این حادثه مرگبار بردارند.

تیم های تجسس  وقتی دست به بررسی های میدانی زدند در حالیکه بالای سر جنازه خونین مرد جوانی می دیدند دریافتند جدال خونین  بین مردی که صاحبخانه بوده و مستاجرش رقم خورده است و جنازه متعلق به مرد مستاجر است که با ضربه چاقوی مالک ساختمان به قتل رسیده است. 

بازداشت قاتل

کارآگاهان وقتی دیدند قاتل با چهره ای برافروخته و گریان در صحنه قتل ایستاده و فرار نکرده است با دستور بازپرس ویژه قتل او را دستگیر کردند. همزمان با این دستگیری شاهدان قتل نیز در همان صحنه تحت بازجویی گرفته شده و همه گفتند که دیده اند صاحبخانه مرد مستاجر را بعد از مشاجره لفظی به قتل رسانده است.

اعتراف

نیما بعد از بازداشت درحالیکه از همان ابتدا گریه کرده و ابراز پشیمانی می کرد قتل ناخواسته مستاجرش را به گردن گرفت و انگیزه اش را بدحسابی مقتول دانست.

کیفرخواست

با این اعترافات و پس از اظهار نظر پزشکی قانونی و بازسازی صحنه قتل بازپرس پرونده قرار مجرمیت نیما را به اتهام قتل عمد مجرم صادر کرد و نماینده دادستان به صدور کیفرخواست دست زد. 

گذشت از خونخواهی

پرونده این جنایت برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و در دستور کار هیئت قضایی قرار گرفت.

درحالیکه نیما با توجه به اتهامش در برابر مجازات قصاص و اعدام قرار گرفته و در صورت اصرار خانواده مقتول به خونخواهی باید اعدام می‌شد قبل از تشکیل جلسه دادگاهی نیما خانواده مقتول از قصاص وی چشم پوشی کردند و به او زندگی دوباره ای بخشیدند.

در دادگاه

با وجود رهایی نیما از مجازات مرگ با طناب دار این مرد از جنبه عمومی جرم تحت تحقیق قضایی قرار گرفت . جلسه رسیدگی به این پرونده تلخ روز گذشته بعد از این که قاضی رسمیت جلسه را اعلام کرد آغاز شد.

در ابتدای جلسه  نماینده دادستان تهران در جایگاه قرار گرفت و گفت: نیما در قتل مجرم شناخته شده است و در جنبه خصوصی جرم توانسته  رضایت اولیای دم را به دست آورد و با توجه به این گذشت حالا دادستانی خواستار مجازات قاتل  از جنبه عمومی جرم است.

بعد از اظهارات نماینده دادستان خانواده مقتول نیز در جایگاه قرار گرفتند و با اظهار ناراحتی بابت مرگ عزیزشان و درحالیکه گریه می کردند بخشش قاتل را اعلام کردند.

در این مرحله نیما به درخواست قضات دادگاه در جایگاه دفاع قرار گرفت .

این قاتل که بسیار ناراحت بود و 4 سال زندان را بخاطر اشتباه مرگبار خود باعث تلخی زندگی دو خانواده خود و خانواده مقتول می دانست با صدای گرفته ای گفت: یک سال قبل از وقوع حادثه  خانه‌ام را به جابر اجاره دادم هیچ مشکلی در مدتی که تعهد مستاجری داشت با جابر نداشتیم تا اینکه  موعد اجاره‌اش به سر رسید من بخاطر مسائل شخصی قصد نداشتم قراردادمان را تمدید کنم از این رو از جابر خواستم دنبال خانه دیگری باشد و خانه ام را تخلیه کند.

وی افزود: او ابتدا پذیرفت و اصلا فکر نمی‌کردم مشکلی پیش بیاید مدتی گذشت و دیدم جابر به خواسته‌ام توجهی نمی کند و خانه را نه تنها تخلیه نکرده بلکه اصلا چنین تصمیمی هم ندارد.

نیما ادامه داد: من قصد کشتن جابر را نداشتم و راضی به مرگ او هم نبودم. بارها نزدش رفتم و اصرار داشتم خانه را تخلیه کند اما اصلا اعتنایی نمی کرد تا اینکه  روز حادثه برای حرف زدن سر همین موضوع به سراغش رفتم تا او را راضی کنم لوازمش را بردارد و خانه ام را تخلیه کند. من خواسته غیر منظقی ای نداشتم اما ناگهان جابر عصبانی شد و شروع به فحاشی کرد. وقتی دعوایمان بالا گرفت و او مرتب ناسزاگویی کرد من هم دست به چاقو بردم و ضربه ای زدم که کشته شد.  وی در پایان گفت: از اینکه اعدام نمی شوم از خانواده مقتول متشکرم اما از دادگاه می خواهم با توجه به 4 سالی که در زندان بوده ام و زندگی زن و بچه ام نیز به مخاطره افتاده است بویژه پشیمانی‌ام از اقدام ناخواسته ای که جان انسانی را گرفته است من را مورد بخشش قانونی قرار داده و حکم به زندانی ام بدهند.

بنابه این گزارش، پس از این دفاعیات هیات قضات وارد شور شدند تا حکم را صادر کنند.