گروه حوادث: بعد از 14 سال بازپرس پرونده آتش سوزی مسجد ارگ تهران ابلاغیه جدیدی برای خانواده قربانیان این حادثه ارسال کرد.

ساعت 18:20 دقیقه دوشنبه 26 بهمن سال 83 (پنجمین روز محرم) در مسجد ارگ تهران یکی از تلخ ترین آتش سوزی ها در تهران رخ داد . از آنجا که این آتش‌سوزی هنگام برگزاری نماز جماعت و قبل از شروع مراسم ویژه عزاداری رخ داد، جمعیت زیادی در مسجد حضور داشتند وبه همین خاطر افراد زیادی درآتش سوختند.

همزمان با حضور آتش‌نشان‌ها و امدادگران درمحل حادثه، بلافاصله مصدومان به 3 بیمارستانی که در نزدیکی مسجد بود منتقل شدند اما باتوجه به شدت سوختگی و جراحت‌های وارده، تعدادی از عزاداران نیز در بیمارستان جان سپردند.

از سوی دیگر در جریان تحقیقات بازپرس جنایی و تیم تحقیق مشخص شد عزاداران در حال خواندن نماز مغرب و عشا بودند که ناگهان کپسول گاز در طبقه دوم منفجر شد. سقف 800 متری برزنتی گسترده شده برفراز حیاط مسجد ناگهان طعمه حریق شد. در جریان تحقیقات مشخص شد سقف برزنتی توسط متولیان مربوطه به پارافین آغشته شده بود تا مانع بروز سرما و باران شود. اما همین سقف برزنتی زمانی که آتش گرفت، مثل بارانی از آتش بر سر نمازگزاران فرو آمد و مردم که خود را در خطر می‌دیدند تلاش داشتند تا از راهروی باریک مسجد خود را نجات دهند.

در جریان تلاش مردم برای فرار، تعدادی از آنها زیر دست و پا گرفتار شده و جان باختند. از سوی دیگر عابرانی که متوجه آتش‌سوزی شده بودند تلاش می‌کردند تا وارد مسجد شوند. به همین خاطر ازدحام جمعیت و پرشدن فضای مسجد از دود سبب شد عده‌ای از جمله کودکان دچار خفگی شده و جان ببازند. حال آنکه به گفته شاهدان، عده‌ای با شکستن شیشه‌های مسجد و فرار از پنجره‌ها موفق به نجات خود شدند.تحقیقات در رابطه با شناسایی مقصران این حادثه تلخ ادامه داشت تا اینکه کارشناسان اعلام کردند هیأت امنای مسجد ۴۰ درصد، هیأت امنای عزاداران 40 درصد و نهادهای بالادستی و نظارت بر مساجد نیز 20 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده‌اند.

پس از تکمیل تحقیقات، پرونده با قرار کیفرخواست به شعبه 1155مجتمع قضایی بعثت ارجاع شد. پس از تحقیق و صدور حکم شعبه 1155، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد اما دادگاه نقص‌هایی را در رابطه با تحقیق در دادسرا و دادگاه گرفت و درنتیجه پرونده برای رفع نقص به دادسرای امور جنایی تهران ارجاع شد.

بدین ترتیب بازپرس محسن مدیر روستا از شعبه 6 دادسرای امور جنایی تهران، رفع نقایص را در دستور کار قرار داد. یکی از نقص‌ها مربوط به تعداد قربانیان و مصدومان بود. تعداد قربانیان این حادثه 78 نفر و مجروحان 22 نفر اعلام شده بودند. از طرفی دادگاه عالی خواسته بود مشخص شود که چند نفر از مقصران حادثه در قید حیات هستند که تحقیقات نشان داد از 9 مقصر 3 نفرشان فوت کرده‌اند.

بازپرس محسن مدیر روستا در ادامه رسیدگی به این پرونده گفت: پس از اینکه مقصران این حادثه به دادگاه معرفی شدند دادگاه حکم نهایی را صادر کرده اما دادگاه تجدیدنظر ایراداتی بر پرونده گرفته که به همین خاطر پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه و شعبه بازپرسی ارجاع شد.

وی افزود: بعد از حادثه تنها حدود 30 نفر خانواده قربانیان و مصدومان برای پیگیری پرونده اعلام شکایت کرده بودند اما با گذشت زمان تعداد بیشتری اعلام شکایت کرده اند که دادگاه تجدید نظر خواستار ابلاغ مجدد همه حادثه دیدگان شده است.

وی افزود: بدین ترتیب ابلاغیه های جدیدی برای خانواده ها ارسال شده تا برای رسیدگی و پیگیری به دادسرا احضار شوند و این پرونده در حال رسیدگی و رفع ایرادات وارد شده از سوی دادگاه تجدید نظر است.