المپیک جوانان خیلی زود درهایش را به روی جودوی ایران بست. یکی از دلایل این اتفاق این بود که جودو تنها یک نماینده در پسران و یک نماینده در بانوان بیشتر نداشت.

ابوالفضل شجاعی با واگذار کردن مسابقه خود از دور رقابت‌ها کنار رفت اما بحث درباره مارال مردانی ملی‌پوش وزن ۷۸- کیلوگرم بسیار پیچیده است. ماجرا از این قرار است که وقتی مردانی آماده رفتن روی تاتامی شده بود تا با حریف دومنیکنی خود مبارزه کند، به یک باره اعلام شد که به خاطر داشتن حجاب نمی‌توانند به او اجازه مبارزه بدهند! این شوک بزرگی بود که باعث شد همه مسئولان حاضر در سالن به یک باره به تکاپو بیفتند. صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک که در سالن حضور داشت، با اعتراض شدیدی خواهان مبارزه نماینده ایران می‌شود.

این اعتراض اما درنهایت به جلسه او و العنزی رئیس اتحادیه جودوی آسیا ختم می‌شود که در آن العنزی نامه محرمانه‌ای را رو می‌کند که برای محمد درخشان رئیس فدراسیون جودوی ایران فرستادند که نشان می‌دهد در مسابقات المپیک جوانان نمی‌توانند با حجاب ورزشکار خود را روی تاتامی بفرستند. طبق قانون فدراسیون جهانی، جودوکاران تنها در مسابقات آسیایی می‌توانند با حجاب رقابت کنند. این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که مارال مردانی بغض کرده بود و اشک می‌ریخت. این در حالی است که درخشان ادعای دیگری دارد و اصلا زیر بار دریافت چنین نامه‌ای نرفته است.

 

او حتی اینکه صالحی‌امیری با خود العنزی ملاقات کرده است را هم زیر سوال برد تا این معادله را پیچیده‌تر کند. در هر حال هیچ چیز کوتاهی فدراسیون جودو را توجیه نمی‌کند چون این وظیفه فدراسیون است که اطلاعات کافی از قوانین مسابقات داشته باشد. درخشان با این توجیه که مسابقات زیر نظر IOC بود هم جلو آمد که البته به نظر چندان منطقی نیست.