گروه حوادث: پسر جوان با جعل کارت های بهداشت از مغازه های مواد غذایی در شهرری کلاهبرداری می کرد.

چندی قبل ماموران وزارت بهداشت با مراجعه به چند مغازه مواد غذایی در منطقه شهرری و در بررسی کارت های بهداشت صاحبان مغازه پرداختند که با صحنه مرموزی روبرو شدند.

امضای روی کارت های صادر شده با کارت های اصلی کمی اختلاف داشت و در این مرحله کارشناسان شماره کارت‌های صادر شده را در سامانه جامع وزارت بهداشت مورد بررسی قرار دادند که در این مرحله مشخص شد این کارت ها فاقد اعتبار هستند.

همین کافی بود تا تیمی از ماموران پایگاه 9 پلیس آگاهی تهران به دستور بازپرس پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ری برای دستگیری جاعلان این پرونده بهداشتی وارد عمل شوند.

کارآگاهان در گام نخست تحقیقات به سراغ مغازه های مواد غذایی در شهرستان ری رفته و در کاوش های فنی پی بردند که پسر جوانی خود را به عنوان یکی از کارمندان وزارت بهداشت معرفی کرده و سپس با چرب زبانی و فریبکاری ادعا کرده که می تواند با توجه به جایگاه شغلی و دوستانی که می شناسد  می تواند به راحتی و سریع کارت بهداشت مغازه را صادر کند.

تجسس های پلیسی نشان از آن داشت که هیچ یک از مغازه داران از جعلی بودن کارت ها اطلاعی نداشتند و کارت های صادر شده از نظر شکل و قیافه با کارت های اصلی تفاوتی ندارد و تنها از بررسی شماره ثبتی کارت در سامانه وزارت بهداشت می توان متوجه جعلی بودن آن شد.

تیم پلیسی در ادامه پی بردند که پسر جوان با دریافت 80 تا 200 هزار تومان از طعمه هایش کارت ها را برای مغازه داران صادر کرده است.

در حالی که هیچ سرنخی از عامل پخش این کارت های جعلی در مغازه ها خبری نبود ماموران با اقدامات فنی و کارشناسی خیلی زود پسر جوانی را که اقدام به جعل کارت های بهداشت می کرد در منطقه پرند شناسایی کردند.

ردیابی های ادامه داشت تا اینکه اوایل هفته گذشته کارآگاهان در عملیاتی غافلگیرانه پسر جوان را در خانه اش دستگیر کردند و در بازرسی از مخفیگاه وی کارت ، 2 مهر وزارت بهداشت و تجهیزات جعل به دست آمد.

پسر جوان که راهی جز اعتراف پیش روی ماموران گفت: من تنها کار جعل را انجام می دادم و همه نقشه و سفارش کارت از سوی یکی دیگر ازدوستانم صورت گرفته که اطلاعی از مخفیگاه او ندارم.

کارآگاهان در این شاخه از تحقیقات پی بردند که متهم اصلی پرونده با اطلاع از دستگیری همدستش از مخفیگاه خود متواری شده و تحقیقات به دستور بازپرس پرونده برای دستگیری متهم فراری این پرونده در دستور کار ماموران پایگاه 9 پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است.

گفت‌وگو با جاعل تازه کار

اکبر 28 متهم تازه کاری است که هنوز باور ندارد دستگیر شده است و ادعا می کند به خاطر مشکلات اقتصادی و نیاز به پول پیشنهاد دوستش را پذیرفته است.

 سابقه داری؟

نه اولین بار است که خلاف می کنم.

 به چه جرمی دستگیر شدی؟

جعل کارت بهداشت برای مغازه‌داران مواد غذایی.

 چه مدت است که این کار را انجام می دهی؟

از اردیبهشت ماه سال جاری این کار را شروع کردم.

 چطور این نقشه به ذهنتان رسید؟

من در کار فتوشاپ و کار کامپیوتر حرفه ای هستم به همین خاطر یکی از دوستانم به سراغم آمد و پیشنهاد داد تا کار جعل کارت های بهداشت را برای او انجام بدهم.

 مغازه داشتی؟

نه، خودم کار فتوشاپ را یاد گرفته بودم.

 می دانستی که باید کار خلافی انجام دهی؟

دوستم که خودش می دانست من هم می دانستم این کار خلاف است اما پذیرفتم.

 چرا پذیرفتی با او همکاری کنی؟

به خاطر مشکلات اقتصادی، بیکار بودم.

 بابت هر کارت چقدر پول می‌گرفتی؟

سهم من 9 هزار تومان بود.

 همدستت  چه نقشی داشت؟

دوستم طعمه هایمان را شناسایی می کرد و مدارک را از آنها می گرفت و به دست من می رساند.

 دوستت چقدر پول می گرفت؟

شنیدم از هر نفر 80 هزار تومان می گرفت ولی من فکر کنم 80 هزارتومان مبلغ پایه بوده و احتمال دارد تا 200 هزار تومان هم گرفته باشد.

 در این مدت چند کارت جعل کردی؟

فکر کنم 150 کارت زده باشم.

 فکر می کردی دستگیر شوی؟

اصلا فکرش را هم نمی کردم که دستگیر شوم، چون سابقه دار نبودم و کسی نمی دانست من در خانه چه کاری انجام می دهم.

 آزاد شوی دوباره دست به این کار می زنی؟

نه ، دیگر خلاف نخواهم کرد حتی اگر بمیرم هم خلاف نمی کنم.

 پس بعد از آزادی چه کاری می خواهی انجام دهی؟

وقتی سابقه نداشتم انقدر زود دستگیر شدم بعد از آزادی که خیلی زودتر دستگیر می شوم، به همین خاطر حاضرم در خانه گلدوزی کنم اما خلاف نکنم.

 چرا از همان اول به دنبال کار نرفتی؟

هیچ جا کار نبود و استخدام نمی‌کردند.

 تحصیلات؟

فوق دیپلم.

 حرف آخر؟

نباید پا جای هیچ کار خلافی گذاشت و اگر یک میلیارد بدهند و بخواهند دوباره این کار را انجام دهم نمی پذیرم، چون زندان ارزش هیچی را ندارد.

هشدار کارشناسی

خراسانی کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرری در خصوص این پرونده گفت: بازرسان و همکاران ما در بازرسی از چند مغازه مواد غذایی در برابر کارت های جعلی بهداشت قرار گرفتند که ماجرا را به دادسرای عمومی و انقلاب شهرری گزارش و ماموران خیلی زود موفق به دستگیری متهم شدند.

وی افزود: این کارت ها از نظر ظاهر و شکل با کارت های اصلی هیچ تفاوتی نداشت و تنها شماره کارت ثبت شده اشتباه بود. کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرری ادامه داد: برای تهیه کارت بهداشت باید تنها به مراکز مجاز بهداشتی و درمان که زیر نظر وزارت بهداشت است مراجعه کنند و در صورتی که افراد با اطلاع از جعلی بودن کارت ها اقدام به تهیه آن کرده باشند از نظر قانونی پیگیرد قانونی دارند.

وی در پایان گفت: مغازه هایی که از این کارت ها جعلی چه با اطلاع و چه بدون اطلاع از جعلی بودن آنها اقدام به تهیه آن کرده باشند به دستور مقام قضایی پلمپ خواهند شد. بنا به این گزارش، تحقیقات پلیسی برای دستگیری متهم فراری این پرونده در دستور کار ماموران پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران قرار دارد.