خدیجه علامه‌زاده

دانشمندان هشدار داده‌اند که میزان نشت تشعشعات هسته‌ای در آب‌های اطراف زیردریایی هسته‌ای غرق شده مربوط به دوران شوروی سابق 100 هزار برابر بیشتر از حدانتظار است و زیردریایی کی - 278 کومسومولتس، 30 سال پس از غرق شدن همچنان یک تهدید به‌شمار می‌رود.

هفته‌نامه نیوزویک، در گزارشی نوشت که دانشمندان نروژی در حال ارزیابی محیط پیرامونی زیردریایی هستند که در تاریخ هفتم آوریل 1989 (18 فروردین 68) در قعر آب‌های این کشور به گل نشست. این حادثه در نتیجه آتش‌سوزی در اتاق موتور این زیردریایی اتفاق افتاد و در نتیجه 42 نفر از 62 خدمه زیر دریایی کومسومولتس جان خود را از دست دادند؛ گفته می‌شود بیشتر این افراد در زمان انتظار برای رسیدن کمک از سوی نیروی دریایی شوروی به دلیل تماس با تشعشعات هسته‌ای کشته شدند.

این زیر دریایی 120 متری حالا در عمق یک و نیم کیلومتری دریا و در فاصله حدود 1600 کیلومتری از ساحل جنوب غربی جزیره بیر نروژ، یکی از بزرگ‌ترین سواحل ماهی‌گیری کره زمین، در حال از بین رفتن است.

تیم‌های تحقیقاتی به‌طور معمول وضعیت این زیردریایی به‌ گل نشسته را بررسی می‌کنند. دانشمند روس در دهه‌ 1990 و در سال 2007 انتشار سطح کمی از تشعشعات را گزارش کردند.

گروه نروژی هر ساله این سایت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بین سال‌های 1991 تا 1993، به میزان تجمع تشعشعات سزیوم 137 اشاره کرده بود؛ اگرچه نشتی در آن زمان گزارش نشد.

اما یکی از سه نمونه‌ای که هفته گذشته تهیه شده‌اند حاکی از سطح تشعشعات 100 هزار برابری نسبت به آنچه که انتظار می‌رود، است. این نمونه‌ها در نزدیکی سوراخی تهیه شده‌‌اند که دانشمندان پیشتر شاهد ابری از گرد و خاک غیرمعمول در اطراف آن بودند. دانشمندان احتمال می‌دهند این سوراخ مستقیماً به راکتور داخل زیردریایی مرتبط باشد.