خدیجه علامه‌زاده

یک مهاجر 51 ساله پس از شکست نماینده حزب AfD در کارزار انتخاباتی، به عنوان شهردار شهری در شرق آلمان انتخاب شد و توجه جهانی را به خود جلب کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، اکتاوین ارسو، یک نوازنده موسیقی کلاسیک، که در دهه 1990 به آلمان مهاجرت کرد، به عنوان نماینده اتحادیه کریستین دموکرات‌های راست میانه حزب مربوط به صدراعظم انگلا مرکل، با اخذ 55.1 آرا در انتخابات روز یکشنبه (26خرداد ماه) به عنوان شهردار شهر گرلیتز انتخاب شد.

نتایج اولیه نشان داد که رقیب او از حزب AfD با نام سباستین ویپل، یک پلیس سابق، تنها توانست 44.9 درصد آرا را برای خود اخذ کند.

بازیگران و کارگردانان و دیگر عوامل صنعت فیلم‌سازی که پیشتر در این منطقه  فیلم ساخته بودند، از شهروندان خواسته بودند علیه ویپل راًی دهند. آن‌ها در این درخواست از راًی‌دهندگان خواستند تا علیه تنفر و دشمنی، اختلاف و انزوا ایستادگی کنند. استفان دالدری، کارگردان بریتانیایی که بخشی از فیلم ریدر را در شهر گرلیتز ساخته بود، دانیل بروهل کسی که در فیلم گودبای لنین بازی کرده بود و برنارد شلینک، نویسنده معروف، در میان دیگر امضا کنندگان این نامه بودند. بر اساس گزارش شبکه خبری فرانس 24 حزب AfD این حرکت صنعت سینما را اقدامی ناخوشایند از سوی عوامل بیرونی خوانده بود.

از سوی دیگر نیز فیلم‌های هتل بزرگ بوداپست و حرامزاده‌های لعنتی در میان فیلم هایی بودندکه در شهر گرلیتز ساخته شده‌اند. این شهر با نام مستعار گرلی‌وود در زمان بمباران‌های جنگ جهانی دوم از بین رفت و حالا به یک مرکز توریستی تبدیل شده است و از طرفی مرکز تاریخی این شهر در کنار رود نیس بنا شده است.

نتیجه این انتخابات برای انتخابات آتی، در تاریخ یکم سپتامبر (26 شهریور ماه) در هر دو ایالت ساکسونی و ایالت همسایه آن، براندنبورگ، نیز سرنوشت‌ساز بود.

این پیروزی برای مرکل نیز مجالی بود، چراکه ائتلاف حزب سوشال دموکرات چپ میانه به خاطر از دست دادن آرا در انتخابات مجلس اتحادیه اروپا در ماه می (اردیبهشت ماه) منجر به تزلزل جایگاه حزب وی شده بود.

ویپل، بازنده انتخابات، گفت این راًی البته برای آقای ارسو نبود، بلکه بیشتر علیه کاندیدای AfD  و یا علیه من بوده است. وی در ادامه افزود که حزب CDU باید روی حمایت گروه‌های دیگر از جمله تندروهای چپ حساب باز کنند، چراکه بدون آن‌ها نمی‌توانند راهی پیش ببرند چشم‌ ما به انتخابات ایالتی ساکسونی است و در جایگاه خوبی قرار داریم.

ارسو برنده انتخابات نیز در این‌باره گفت این آرا نشان دهنده این است که شهروندان گرلیتز خواهان بازنگهداشتن شهر بروی افراد خارجی هستند.

وی در ادامه افزود: بسیار خوشحال هستم که اکثریت مردم این شهر من را در این انتخابات برگزیدند اما در نهایت انتخاب بین دو کاندیدا نبوده است بلکه جهت‌گیری مردم این شهر نسبت به دنیای بیرون بود که آن‌ها در نهایت نشان دادند خواهان جامعه‌ای باز و دوری از انزوا هستند.