سینا سبزیان

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص احتمال تولید مشترک سیستم موشکی ضد هوایی اس۵۰۰ با روسیه پس از ارسال اس 400  به ترکیه خبر داد.

طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه (28 اردیبهشت ماه) گفت که خرید سیستم‌های دفاعی نظامی اس 400 از روسیه یک قرارداد تکمیل شده است و آنکارا به طور مشترک سامانه سیستم های دفاعی اس 500 را با مسکو تولید خواهد کرد.

رویترز خبر داد مقامات ایالات متحده خرید برنامه دفاع موشکی اس 400 از سوی  ترکیه عمیقاً مسئله‌ساز خوانده‌اند و گفتند: این مسئله می‌تواند مشارکت آنکارا در برنامه مشترک جنگنده‌های F-35 را مختل کند چرا که منجر به مصالحه این جت‌های ساخته شده از سوی شرکت لاکهید مارتین می‌شود. با این حال اردوغان در یک برنامه پرسش و پاسخ تلویزیونی با حضور دانشجویان در استانبول گفت که ترکیه کارهای فنی را انجام داده و چنین مشکلی وجود ندارد.

اردوغان گفت: آن‌ها توپ را در میانه میدان به این طرف و آن طرف پاس می‌دهند و سعی می‌کنند خودرا بی‌تفاوت نشان دهند. اما دیر یا زود، ما جنگنده‌های F-35  را تحویل می‌گیریم. عدم ارسال این جنگنده‌ها از سوی ایالات‌متحده اصلاً جزء گزینه‌های مطروحه نیست. وی در ادامه افزود که آمریکا به ترکیه پنج جنگنده F-35 داده است و آموزش خلبانان ترک در آمریکا برگزار می‌شود. رهبر ترکیه ابراز اطمینان کرد که آمریکا تمامی وظایف خود رابرای برنامه F-35 در مقابل ترکیه انجام می‌دهد.

پیش‌تر ترکیه اعلام کرده بود که از طرح خرید اس ۴۰۰ امتناع نمی کند و اولین ارسال سیستم‌های موشکی ضدهوایی باید در ماه ژوئیه (تیر ماه) سال جاری به کشور برسد. از سوی دیگر نیز آمریکا اعلام کرد که سیستم‌های اس۴۰۰ با استانداردهای ناتو هماهنگ نیستند و نمی‌تواند با وجود این سیستم F-35 های توافق شده را تحویل دهد.