ده‌ها هزار تن علیه اسلام‌هراسی، نژادپرستی و یهودی‌ستیزی در لندن دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این راهپیمایی از سوی پلتفورم «ایستادگی در برابر نژادپرستی» با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی و گروه‌های مقابله با نژادپرستی و درنتیجه حملات تروریستی در نیوزیلند با ۵۰ کشته، برگزار شد.

در این راهپیمایی که روز بین‌المللی مبارزه با تبعیض‌نژادی برگزار شد، بیش از ۱۰ هزار تن از هایدپارک لندن به سمت دفاتر دولتی مستقر در داونینگ‌استریت رفتند.

راهپیمایان با این تجمع پیام همبستگی خود را با مسلمانان در پی حملات تروریستی در کرایست‌چرچ اعلام کردند. سازمان‌دهندگان در بیانیه‌ای اینترنتی اعلام کردند که این حمله تروریستی وحشتناک در دو مسجد کرایست‌چرچ باعث شوکه شدن جهان شده و هشداری درباره انجام اقدامات تروریستی راست‌های افراطی است.

در ادامه این بیانیه آمده است: از آنجا که ما در روز بین‌المللی مقابله با نژادپرستی، اسلام‌هراسی، یهودی‌ستیزی این راهپیمایی را برگزار می‌کنیم، می‌خواهیم پیام همدردی خود را به قربانیان این حمله در نیوزیلند اعلام و همبستگی تمام جوامع را علیه انزجار و تفرقه بیان کنیم.

در بیانیه راهپیمایان آمده است: ما در روز بین‌المللی مقابله با نژادپرستی، اسلام‌هراسی و یهودی‌ستیزی این راهپیمایی را برگزار می‌کنیم و می‌خواهیم پیام همدردی خود را به قربانیان این حمله در نیوزیلند اعلام و همبستگی تمام جوامع را علیه انزجار و تفرقه بیان کنیم

حاضران در این راهپیمایی در لندن فریاد کرایست‌چرچ، یک بار دیگر هرگز  سرمی‌دادند. در همین حال، در مقابل مساجد سراسر انگلیس برای نشان دادن همبستگی با مسلمانان در نتیجه حمله در نیوزیلند، گل گذاشته شد.

افزایش تعداد قربانیان به ۵۰ نفر 

پلیس نیوزیلند می‌گوید با پیدا شدن یک جسد دیگر، شمار قربانیان حملات به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ به ۵۰ نفر رسیده است. پلیس همزمان اعلام کرده باور دارد برنتون ترنت، مهاجم، به تنهایی این حملات را مرتکب شده است و چند بازداشت شده دیگر احتمالا نقشی در اجرای این حملات خونین نداشته‌اند.

برنتون ترنت، ۲۸ ساله، شهروند استرالیا که خود را یک سفیدپوست‌پرست می‌خواند، ظهر جمعه گذشته با حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ که دومین شهر بزرگ نیوزیلند است ۵۰ نفر را کشت و بیش از ۴۰ نفر را مجروح کرد. او با نصب دوربین به پیشانی خود این کشتار را به طور زنده از شبکه اجتماعی فیسبوک پخش کرد و ۱۰ دقیقه قبل از آن هم با ارسال یک دلیل‌نامه مطول به چندین مقام ازجمله جسیندا آردرن، نخست‌وزیر، قصد خود را از این حملات تشریح کرد.

او پس از به راه انداختن حمام خون در مسجد النور به مسجدی دیگر در چهار کیلومتری محل اول رفت و آنجا هم به روی نمازگزاران آتش گشود، اما دقایقی بعد توسط دو پلیس محلی بازداشت شد.

در جریان این حملات که نخست‌وزیر نیوزیلند آنها را تروریستی خوانده، ۵۰ نفر از جمله دو پسر بچه ۳ و ۱۱ ساله هم کشته شدند.

با گذشت دو روز از این کشتار خونین، نجات‌یافتگان و شاهدان عینی از جزئیات بیشتر این دو حمله به رسانه‌ها گفته‌‎اند و این که چه طور چند قربانی با رشادت برای متوقف کردن برنتون ترنت سینه سپر کرده‌اند.

نعیم رشید، ۵۰ ساله و پسر ۲۱ ساله او طلها که از سال ۲۰۱۰ به نیوزیلند مهاجرت کرده بودند دو نفر از شش قربانی پاکستانی این حملات بودند.

از نعیم رشید به عنوان یک قهرمان یاد شده و در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده او دیده می‌شود که در جریان حمله به مسجد النور تلاش می‌کند تا برنتون ترنت را متوقف کند، اما با گلوله او از پای در می‌آید.

خورشید برادر او در ابیت‌آباد پاکستان به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته که چه طور از رفتار شجاعانه برادرش سربلند شده است:«اگرچه باعث غرور ما شده اما ما عمیقا داغداریم. گویی یک عضو بدنمان را قطع کرده‌اند.»

همزمان از حمله به مسجد دوم هم روایت‌های مشابهی نقل شده است.

عبدالعزیز می‌گوید وقتی متوجه حمله برنتون ترنت به مسجد لینوود شده سعی کرده با پرتاب کردن یک دستگاه پرداخت پول به سوی او مانع از تیراندازی شود.

او می‌گوید همین باعث شده برنتون ترنت یکی از سلاح‌هایش به زمین بیافتد و برای آوردن یک سلاح دیگر به سوی خودرو خود بدود. به گفته عبدالعزیز در این هنگام او با پرتاب اسلحه به سوی برنتون ترنت شیشه خودروی او را شکسته است. برنتون ترنت لحظاتی بعد با انداختن اسلحه تسلیم دو مامور پلیس محلی شد. در سراسر این کشور به پاس گرامی‌داشت قربانیان مراسمی برگزار شده است. قربانیان از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، اندونزی، بنگلادش، هند، پاکستان و سوریه هستند.

هشدار نسبت به پخش فیلم کشتار در شبکه‌های اجتماعی

وزیر کشور بریتانیا، به شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی هشدار داد تا از پخش صحنه‌های کشتار مسلمانان در مساجد خودداری و اقدام به «سالم‌سازی محتویات»شان کنند.

هشدار ساجد جاوید، پس از آن صورت گرفت که مهاجم مسلح کرایست‌چرچ، نیوزیلند تصاویر این عمل‌اش را به صورت زنده از شبکه فیس‌بوک به نمایش گذاشته بود.

جاوید در یادداشتی که در نشریه «دیلی‌اکسپرس» منتشر شده نوشته است: «شرکت‌های تکنولوژی و درگیر در فضای مجازی باید بیش از پیش تلاش کنند  چنین محتواهایی منتشر نشود و در غیر این صورت باید منتظر “اجرای اجباری قانون” باشند.»

پخش زنده حمله به دو مسجد نیوزیلند در فیس‌بوک به مدت ۱۷ دقیقه پخش شده بود. با اینکه ویدئوی اصلی این اتفاق از فیس‌بوک حذف شده بود، اما به سرعت در سایر شبکه‌ها ازجمله یوتیوب و توییتر بازنشر شد.

بنابر این گزارش، این بزرگترین کشتار جمعی در تاریخ نیوزیلند است. کشوری که به طور تاریخی آمار جرم و جنایت بسیار پایینی دارد و به همین علت اکنون در بهت و حیرت فرو رفته است.