کارل بیلت نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین سوئد، به رئیس‌جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه هشدار داده است.

کارل بیلت نخست‌وزیر سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ سوئد که از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ وزیر خارجه این کشور بود و حالا رئیس اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» است، به گزارش‌های خبری درباره احتمال به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی توسط آمریکا واکنش نشان داد.

روز دوشنبه (بیستم اسفند ماه) ساعاتی بعد از بازدید لیندسی گراهام سناتور ارشد کنگره آمریکا از بلندی‌های جولان اشغالی سوریه و اظهارات او درباره لزوم به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر این منطقه توسط آمریکا، تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که احتمال دارد دونالد ترامپ در تلاش برای افزایش محبوبیت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، حاکمیت تل‌آویو بر جولان اشغالی را به رسمیت بشناسد.

کارل بیلت در توییتر در واکنش به انتشار این خبر نوشت: قانون بین‌الملل، قانون بین‌الملل است. اگر ترامپ به دنبال به رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های جولان به اسرائیل است، او چطور می‌تواند به اقدام (ولادیمیر) پوتین در الحاق کریمه اعتراض کند؟

هشدار این مقام پیشین سوئدی درباره به رسمیت شناختن اشغالگری چندین دهه‌ای صهیونیست‌ها در جولان، با جدایی منطقه کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه همراه شده است.

کشورهای اروپایی و آمریکا بعد از برگزاری همه پرسی سال ۲۰۱۴ در شبه جزیره کریمه و رای مثبت اکثریت ساکنانش برای الحاق آن به روسیه، این الحاق را غیرقانونی خوانده، مسکو را به اشغالگری متهم و در همین ارتباط تحریم‌هایی اعمال کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ۱۹۶۷ با کشورهای عربی بخش بزرگی از بلندی‌های راهبردی جولان را به اشغال خود درآورد و از آن زمان با وجود قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل، از بازگرداندن کنترل این منطقه به دولت سوریه خودداری کرده است.

جولان اشغالی به دلایلی همچون برخورداری از منابع غنی آب شیرین، فاصله اندک تا دمشق (۷۰ کیلومتر)، واقع شدن در محل تلاقی سوریه، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اردن و مشرف بودن به مناطق اطراف از اهمیت بسیاری برخوردار است.

خبرنگار کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از سه نفر از دستیاران بنی گانتس رهبر ائتلاف انتخاباتی آبی و سفید و رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات فروردین ماه پارلمان رژیم صهیونیستی، نوشته  که ترامپ در تلاش است تا به نتانیاهو برای پیروزی در این انتخابات کمک کند.