سینا سبزیان

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، شواهدی یافته شده که نشان می‌دهد تک‌تیراندازهای رژیم اشغالگر قدس، باهدف قرار دادن افرادی که به‌وضوح به‌عنوان کودکان قابل‌تشخیص بوده‌اند، نیروهای امدادی و خبرنگاران، در جریان اعتراضات در نوار غره در سال 2018، مرتکب جنایات علیه بشریت شده‌اند. سانتیاگو کانتوت، رئیس‌ کمسیون مستقل تحقیق بر اعتراضات در فلسطین اشغالی، در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه (نهم اسفند ماه) منتشر کرد نوشت: سربازان صهیونیست در جرائم تخطی از قوانین بین‌الملل حقوق بشری و جنایت جنگی دست دارند. این تحقیق که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انجام شده بود، جرائم احتمالی را از تاریخ شروع اعتراضات در 30 مارس 2018 (دهم فروردین 1397) تا 31 دسامبر (دهم دی ماه) مورد بررسی قرار داده است. این گزارش عنوان می‌کند که بیش از شش هزار معترض غیرمسلح از سوی تک‌تیراندازهای ارتش طی این مدت هدف قرار گرفته‌اند. این کمیته شواهد منطقی یافته است که نشان می‌دهد سربازان صهیونیست خبرنگاران، کارکنان امدادی و کودکان و افراد دارای ناتوانی را با علم به هویت افراد هدف قرار داده‌اند. بر اساس یافته‌های این تحقیق، شواهد منطقی نیز وجود دارد که اثبات می‌کند افراد کشته و مجروح شده از سوی سربازان به‌طور مستقیم در فعالیت‌های خصمانه همکاری نداشته‌اند و حتی تهدید بالقوه به شمار نمی‌رفتند. این گروه سازمان ملل همچنین ادعای رژیم اشغالگر قدس مبنی بر اینکه اعتراضات باهدف نفوذ به دیوار حائل و انجام عملیات تروریستی انجام می‌شده را رد کرد. در بیانیه آمده است: این معترضان بالذات شهروند بودند و خواسته‌های سیاسی خود را به‌وضوح ابراز می‌کردند. با وجود برخی اقدامات خشونت‌آمیز این کمیته دریافته است که معترضان در هیچ درگیری یا کمپین نظامی مشارکت نداشته‌اند. این کمیته از انجام 325 مصاحبه با قربانیان، شاهدان و دیگر منابع و بررسی بیش از هشت هزار سند خبر داد و عنوان کرد که فیلم‌های پهپادها و دیگر محتوای سمعی، بصری موجود مورد بررسی قرار گرفت.

هیچ همکاری از سوی رژیم غاصب صورت نگرفت

این کمسیون اذعان کرده که 15 مشارکت‌کننده در جریان این تحقیقات از سوی صهیونیست‌ها در سیر این پرونده حضور داشتند که شامل سازمان‌های غیردولتی می‌شدند، اما دولت اشغالگر هیچ همکاری با این کمیته انجام نداد. در گزارش آمده است: مقامات صهیونیستی به درخواست‌های مکرر کمیسیون برای دسترسی به اطلاعات و همچنین منطقه فلسطین اشغالی پاسخی ندادند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این یافته‌ها، گزارش سازمان ملل را رکورد جدیدی در دورویی و دروغ‌پراکنی در تاریخ تنفر از اسرائیل برشمرد. رژیم صهیونیستی می‌گوید که ارتش از مرزهای این کشور علیه افزایش تلاش‌های خشونت‌آمیز دفاع می‌کند و جنبش حماس که گرداننده غزه است را متهم به استفاده از جمعیت برای پوشش حملات خود می‌کند. نتانیاهو در این رابطه گفت: اسرائیل به حماس اجازه حمله به حاکمیت و مردم اسرائیل را نمی‌دهد و حق خود برای حفاظت از مرزها را محفوظ می‌داند. کمیسیون سازمان ملل همچنین حماس را متهم به استفاده از کایت‌های آتش‌زا کرد؛ تسلیحات بدوی با دنباله مشتعل که برای ایجاد آتش‌سوزی در سرزمین اشغالی در جریان اعتراضات استفاده می‌شد. 

حماس تاکنون واکنشی به این اتهام ارائه نکرده است؛ اما مقامات دولت فلسطین که رقیب حماس به شمار می‌روند و در کرانه باختری ساکن هستند از این یافته‌ها استقبال کردند.