سیدمحمد میرزامحمدزاده

ظاهراً قرار است نتیجه تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده همکاری تیم ترامپ با روس‌ها در جریان مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در گزارشی به دست ویلیام بار، دادستان کل جدید آمریکا برسد. به‌طور یقین فعالیت‌های زیادی ازجمله احضار افراد، سرکشی به نقاط مختلف و چیزهای دیگر باقی مانده است، اما این مسائل نمی‌تواند مولر را تسلیم کند.

به نظر نمی‌رسد این گزارش یک پرونده قطور باشد، موضوعی که احتمالاً ناظران را ناامید می‌کند؛ اما اختصاری بودن این پرونده الزاماً خبر خوبی برای رئیس‌جمهور نیست، بلکه کاملاً برعکس، خبرهای بدی برای ترامپ در راه است.

اگر ترامپ و همدستانش کار اشتباهی انجام نداده باشند، نباید زیاد از گزارش بازرس ویژه بترسند و گزارش مولر درواقع برای آن‌ها یک تأییدیه به شمار می‌رود، اما رفتارهای ترامپ ازجمله تقبیح و توجیه رفتارهای شاهدان تحقیقات، احتمال بی‌گناهی کامل وی را از بین می‌برد

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: چندین ماه است وکلای رئیس‌جمهور تلاش داشتند مولر و گزارشش را بی‌اعتبار کنند، اما فعالیت این افراد راه به جایی نبرد. یک گزارش دقیق از سوی مولر می‌تواند نقشه راهی برای خانه حزب دموکرات آمریکا به‌منظور تحقیقات بیشتر باشد و همچنین می‌تواند بهانه‌ای برای انجام تحقیقات دیگری از سوی سایر دادستان‌ها برای جرائم دیگری شود.

گزارش کوتاه مولر پایان یک آغاز را نشان می‌دهد و نه آغازی برای این پایان.

به‌نظر نمی‌رسد این گزارش به لحاظ طراحی چندان طولانی باشد، قوانین مربوط به بازرس ویژه، خواستار گزارشی دقیق و کوتاه و یا درواقع خلاصه‌ای از یافته‌ها است. از طرفی مأموریت مولر محدود است؛ او باید نگاهی به فعالیت‌های مجرمانه و حوادث ضداطلاعاتی مربوط به روسیه و انتخابات سال 2016 و همچنین دیگر موانع عدالت مرتبط با این تحقیقات داشته باشد.

این قوانین دادستان کل را مجبور می‌کند به کنگره امریکا گزارش دهند. این قوانین از نیاز اعتماد به قوه قضاییه و همچنین انتشار گزارش دادستان کل به‌صورت عمومی در صورت نیاز سخن می‌گوید. درحالی‌که مولر تنها محقق این پرونده بود، انتظار یک گزارش جامع برای انتشار عمومی، خواسته‌ای زیادی است.

حالا زمان آن است که حملات ترامپ پاسخ داده شود. 19 ماه تمام ترامپ و تیمش تنها به سمت یک هدف شلیک می‌کردند و این هدف قلمرو قدرت را محدود ساخته بود. اما حالا این تحقیقات مرزهای اینترنت را پیموده و به نقاط مختلفی رسیده است که برخی از این نقاط از قلمرو قدرتی نامحدود برخوردار هستند. این قدرت‌ها از مأموریت و مرزهای مولر فراتر رفته‌اند و به قضاوت ترامپ رسیده‌اند و می‌خواهند بدانند آیا او به مردم آمریکا دروغ گفته است. آن‌ها همچنین به دنبال تحقیقات قانونی هستند که ارتباطی با روسیه ندارد، ازجمله اینکه آیا رئیس‌جمهور جرائم مالی در مورد کمپین انتخاباتی‌اش را هدایت می‌کرده است یا نه. موضوعی که دادستان‌های دولتی در منطقه جنوبی نیویورک آن را در پرونده‌ها ابراز کرده‌اند. این‌ها همه مسائل حیاتی هستند که هرکدام پیشینه جدی حقوقی دارند، مسائلی که از سوی دادستان‌ها کشف شده است.

به‌نظر نمی‌رسد این گزارش به لحاظ طراحی چندان طولانی باشد، قوانین مربوط به بازرس ویژه، خواستار گزارشی دقیق و کوتاه و یا درواقع خلاصه‌ای از یافته‌ها است 

اگر ترامپ و همدستانش کار اشتباهی انجام نداده باشند، نباید زیاد از گزارش بازرس ویژه بترسند و گزارش مولر درواقع برای آن‌ها یک تأییدیه به شمار می‌رود، اما رفتارهای ترامپ ازجمله تقبیح و توجیه رفتارهای شاهدان تحقیقات، احتمال بی‌گناهی کامل وی را از بین می‌برد؛ هرچند که قضاوت جرائمی با ابعاد بین‌المللی کار دشواری است. این تحقیقات با در نظر گرفتن این حقیقت که افراد درون حلقه ترامپ همواره در مورد موضوعات مربوط به روسیه دروغ گفته‌اند (ازجمله مایکل فلین، پائول منافورت و راجر استون)، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به‌طورقطع حداقل این احتمال وجود دارد که بازرس ویژه همه این رشته مسائل را حل کند و این اطلاعات را با جزئیات در اختیار عموم قرار دهد، اما احتمال قوی‌تر این است که رئیس‌جمهور مولر را محدود و وادار کند گزارشی محدود ارائه کند که این اقدام می‌تواند آبستن تحقیقات بیشتر باشد. این جبر می‌تواند مولر را بر آن دارد موضوع را در اختیار دیگر بازرسان قرار دهد، افرادی که در معرض حملات عمومی همچون مولر قرار ندارند.

مجلس نمایندگان همین حالا تحقیقات خود را آغاز کرده است تا مخاطراتی که ترامپ بعد از گزارش مولر ممکن است با آن مواجه شود را ارزیابی کند. همچون پرونده سال 1974 که منجر به استیضاح رئیس‌جمهور شد.

اگرچه اکنون درخواستی برای استیضاح وجود ندارد، اما اگر گزارش مولر صرفاً یک تطهیر برای ترامپ باشد، اوضاع می‌تواند تغییر کند؛ چراکه کنگره به‌طورقطع به دنبال حقیقت خواهد رفت. درواقع کنگره برنمی‌تابد که گزارش مولر مسائلی را که می‌تواند به استیضاح منجر شود را حذف کند و یا پاسخ به سؤالات مرتبط به مأموریت خود را ارائه نکند. در صورت رویداد چنین مسئله‌ای رفتار مولر برای منتقدان رئیس‌جمهور قابل‌قبول نخواهد بود و این مسئله تهدیدی بلندمدت برای ترامپ می‌شود.

آغاز تحقیقات از سوی نهادهای مختلف ازجمله شعب مختلف قضایی دولت آمریکا و نهادهای دولتی دیگر کار را برای هرکس حتی دادستان کل به‌منظور متوقف ساختن این تحقیقات سخت کرده است.

شاید این خبر برای منتقدان و حامیان ترامپ مأیوس‌کننده به نظر برسد، چراکه تحقیقات باز هم تداوم می‌یابد. اما درنهایت یک نتیجه خوب به دست می‌آید؛ هرچند در زمان مورد انتظار این اتفاق نمی‌افتد، اما حقیقت قرار است آشکار شود.