هند ضمن محکوم کردن حمله انتحاری روز پنجشنبه (25 بهمن ماه) به کاروان حامل نیروهای امنیتی در بخش تحت کنترل خود در ایالت جامو و کشمیر، خواهان اعمال مجازات شدید بر ضد گروه جیش محمد شد. این گروه ساعاتی پس‌ازاین حمله مرگ‌بار مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

دهلی‌نو در پی این است تا سرکرده و گروه جیش محمد که از آن به‌عنوان یک گروه تروریستی یاد می‌شود در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار گیرد. این حمله که شمار قربانیان آن از سوی برخی خبرگزاری‌ها بیش از 44 نفر عنوان شده است روز پنجشنبه (25 بهمن ماه) در حالی به وقوع پیوست که عامل انتحاری خودروی مملو از مواد منفجره را به یک دستگاه اتوبوس کاروان نیروهای امنیتی هند کوبید.

کاروان یاد شده شامل بیش از هفتاد دستگاه اتوبوس به‌گونه‌ای هدف این حمله انتحاری قرار گرفت که به گزارش رسانه‌های محلی تعدادی از اتوبوس‌ها به‌کلی منهدم و به بخش عمده آن‌ها خسارات فراوان وارد شد.

خبرگزاری آناتولی ضمن ارائه گزارشی از شمار قربانیان حادثه تصریح کرد وزارت امور خارجه ترکیه نیز این حمله تروریستی را محکوم کرده است.

گفتنی است کشمیر و مسئله جدایی آن از هند مسئله اصلی گروه‌های تجزیه‌طلبی است که از سال ۱۹۸۹ مبارزات خود را برای استقلال و نزدیکی به پاکستان آغاز کرده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت هندوستان، اسلام‌آباد را متهم می‌کند که اجازه می‌دهد گروه‌های شبه‌نظامی از داخل پاکستان دست به عملیات بزنند و خواستار اقدامی از سوی اسلام‌آباد است. درحالی‌که اسلام‌آباد گفته این ادعا از سوی دهلی‌نو را رد می‌کند.

این عامل انتحاری با خودرویی حامل بمب، کاروانی از نیروی پلیس شبه‌نظامی هندوستان را هدف قرار داد.

وزارت خارجه هندوستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از دولت پاکستان می‌خواهیم حمایت از تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی را که از داخل این کشور عملیات خود را انجام می‌دهند، متوقف کرده و زیرساخت‌های آن‌ها را منهدم و نابود کند.

وزارت خارجه پاکستان نیز این حمله را موضوعی بسیار نگران‌کننده دانست اما در بیانیه امروز (جمعه) خود اعلام کرد: ما ادعای عناصر دولت هندوستان و رسانه‌ها را که بدون تحقیقات به دنبال مرتبط کردن این حمله به کشور پاکستان هستند، رد می‌کنیم.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندوستان نیز در توئیتی نوشت: من به‌شدت این حمله مرگبار را محکوم می‌کنم. قربانی شدن نیروهای امنیتی ما نباید بدون توجه قرار گیرد. وی همچنین گفت به همسایگان هندوستان اجازه نمی‌دهد این کشور را بی‌ثبات کنند.

کشمیر که منطقه‌ای با جمعیت اکثراً مسلمان است چندین دهه است که شاهد اقدامات خصمانه بین هندوستان و پاکستان است. هر دو کشور مدعی مالکیت این منطقه هستند.

دو کشور هند و پاکستان تاکنون سه بار بر سر مسئله کشمیر با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند که طی این مناقشات دست‌کم هفتاد هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.