خبرگزاری رویترز به نقل از ناظران سازمان ملل متحد نوشت: کره شمالی درصدد کسب این تضمین است که قابلیت موشک‌های هسته‌ای و بالستیک این کشور در حملات نظامی نابود نمی‌شوند.

رویترز در گزارش روز سه‌شنبه (شانزدهم بهمن‌ماه) خود افزود: این اظهارات ناظران سازمان ملل متحد در آستانه نشست مقام‌های آمریکایی و کره شمالی به‌منظور آمادگی برای برگزاری دومین نشست سران دو کشور در زمینه خلع سلاح‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ مطرح شده است.

ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارش محرمانه‌ای که به نوشته رویترز روز جمعه (دوازدهم بهمن ماه) به کمیته تحریم شورای پانزده عضو امنیت ارائه شد و روز دوشنبه (پانزدهم بهمن ماه) به رؤیت این خبرگزاری رسید، عنوان کردند به شواهدی از یک‌روند پایدار از سوی جمهوری دموکراتیک خلق کره که عنوان رسمی کره شمالی است، برای پراکنده کردن اماکن مونتاژ، ذخیره‌سازی و آزمایش دست یافته اند.

بر اساس گزارش رویترز، هیات نمایندگی کره‌شمالی در سازمان ملل متحد از پاسخ‌گویی فوری برای اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است. در گزارش سازمان ملل آمده تحریم‌ها غیر مؤثر بوده‌اند.

در این گزارش همچنین تصریح شده است: ناظران تحریم‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این کشور همچنان قطعنامه‌های سازمان ملل را از طریق افزایش گسترده انتقالات غیرقانونی کشتی به کشتی محصولات نفتی و زغال‌سنگ به چالش می‌کشد. چنین موارد نقضی باعث شده تازه‌ترین دور تحریم‌های سازمان ملل مؤثر نباشند.

به گفته ناظران سازمان ملل متحد، آن‌ها شواهدی درباره انتقال بی‌سابقه غیرقانونی نفتی به میزان بیش از 57 هزار و 600 بشکه و باارزشی بیش از 5.7 میلیون دلار به دست آورده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه (پانزدهم بهمن ماه) اعلام کرد، استفان بیگان نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی روز چهارشنبه (هفدهم بهمن ماه) با همتای خود ازکره شمالی در پیونگ‌یانگ دیدار می‌کند تا مقدمات اجلاس ماه جاری میلادی (بهمن ماه) بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی را فراهم سازد. بیگان ابراز امیدواری کرده نشست او با کیم هیوک چول همتای جدیدش از کره شمالی به مجموعه نتایج واقعی برای ارائه به اجلاس سران کره شمالی و آمریکا منجر شود.

این مقام آمریکایی که روزهای یکشنبه و دوشنبه (چهاردهم و پانزدهم بهمن ماه) نیز در سئول پایتخت کره جنوبی با مقام‌های این کشور دیدار داشته، گفت به دنبال نقشه راهی برای مذاکرات و درک مشترکی برای دست‌یابی به نتایج دلخواه در تلاش مشترک دو طرف است.

مقام‌های کره جنوبی گفته‌اند آن‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال توافقی هستند که روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را تسریع و به برچیدن اصلی‌ترین مجتمع هسته‌ای این کشور موسوم به یانگ بیون کمک کند.

این توافق می‌تواند با اقدامات آمریکا شامل پایان رسمی جنگ کره (1953-1950) و ایجاد دفتر نمایندگی تلافی شود.

رویترز افزود: اولین نشست ترامپ و کیم جونگ اون در ژوئن گذشته سال 2019 میلادی (دی ماه) در سنگاپور شامل تعهدات مبهمی از سوی کیم جونگ اون در تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بود که سربازان آمریکایی از زمان جنگ کره در آنجا مستقر هستند.

ترامپ به‌تازگی مدعی شد پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکره با کره شمالی حاصل شده اما آمریکا معتقد است باید گام‌های محکم‌تری را برای وادار کردن این کشور به کنار گذاشتن برنامه سلاح هسته‌ای خود بردارد.

کره شمالی در مقابل می‌گوید آمریکا اقدامات جبرانی چندانی را در مقابل توقف آزمایش موشکی و هسته‌ای و برچیدن برخی تأسیسات هسته‌ای خودش را به کار نگرفته است. این کشور بارها خواستار لغو تحریم‌های تنبیهی تحت امر آمریکا، پایان رسمی جنگ و تضمین‌های امنیتی شده است.