فرشاد گلزاری

کاخ‌سفید این روزها دردسرهای گوناگونی را از سر می‌گذراند و مشغول حل و فصل چالش‌های مختلف در محورهای داخلی و خارجی است. به عنوان مثال در حوزه سیاست خارجی تیم جو بایدن با پرونده‌هایی مانند جنگ اوکراین و غزه و همچنین منازعه واشنگتن با یمن، عراق و سوریه سر و کار دارند که موضوعاتی مانند چالش با چین، ایران، روسیه و کره‌شمالی را هم باید به این فهرست اضافه کنیم. در داخلِ ایالات متحده هم بحث انتخابات ریاست جمهوری 2024 مطرح است که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در بالاترین سطح مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند و تا ماه نوامبر باید با یکدیگر برای کسب کُرسی ریاست جمهوری بجنگند. اما آنچه در این میان تمام وضعیت را به یکباره دگرگون می‌کند، تلفیق شدن مشکلات هر دو حوزه (سیاست داخلی و سیاست خارجی) با یکدیگر است.  واقعیت این است که بحران‌های به وجود آمده در عرصه بین‌الملل کاملاً بر سیاست خارجی ایالات متحده تاثیر مستقیم گذاشته و این اتفاق دقیقاً در زمانی رخ داده که بایدن از یک سو درگیر انتخابات ریاست جمهوری است و از سوی دیگر هجوم مهاجران به مرزهای جنوبی این کشور باعث شده تا او از سوی رقبای داخلی و بعضاً کشورهایی که به عنوان مبدأ مهاجرت مطرح هستند آماج حملات انتقادی قرار بگیرد. به موازات این روند حالا دونالد ترامپ به عنوان رقیب اصلی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در حال سمپاشی علیه وی در سراسر کشور بوده و این موضوع بدون تردید زمینه افزایش انتقادها با تحریک افکار عمومی را به دنبال خواهد داشت. در این میان آنچه که حالا به اهرم فشار علیه بایدن و محل اختلاف هر دو حزب تبدیل شده، موضوع بودجه‌ای است که تحت عنوان «بسته امنیت ملی آمریکا» از آن یاد می‌شود. این بسته اهرم اجرایی و مجوز عملیاتی شدن سیاست‌های ایالات متحده در حوزه امنیت ملی است که هم امنیت داخلی، هم امنیت پیرامونی و هم امنیت دور از سرزمین‌ ایالات متحده را درون خود دارد. در خصوص این بسته باید توجه شود که پرونده‌هایی مانند کمک تسلیحاتی به اوکراین، اسرائیل، و حتی غزه به انضمام حمایت از تایوان و همچنین مقابله با تنش‌های مرزی در جنوب آمریکا از موضوعاتی هستند که به موارد اختلافی میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواهان در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تبدیل شده‌اند. در این خصوص باید توجه داشت که بیش از چهار ماه پیش کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بسته‌ای را که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده برای کمک به اسرائیل از طریق کاهش بودجه اداره خدمات درآمد داخلی (IRS) و نادیده گرفتن بودجه سایر اولویت‌های امنیت ملی پیشنهاد داده‌اند، وتو می‌کند. همچنین دفتر مدیریت و بودجه (OMB) به عنوان بزرگترین شاخه اجرایی دولت فدرال که وظیفه اجرای اولویت‌ها و تعهدات دولت را برعهده دارد، در بیانیه‌ای طولانی پیشنهاد جمهوریخواهان را مورد انتقاد قرار داده و چنین استدلال کرد که در این پیشنهاد از حزبی‌گرایی در حمایت از اسرائیل استفاده شده و با حذف کمک‌های انسانی به مردم غزه، کمک به اوکراین و دیگر متحدان در منطقه هند و اقیانوس آرام، انتظارات را برآورده نمی‌کند. 

بایدن ماه‌هاست که برای جلب حمایت از بسته کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین تلاش می‌کند اما با این حال، مشخص نیست که آیا مذاکرات جدیدی که بر اقدامات مرزی با هدف متقاعد کردن جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های مترقی صورت گرفته، کافی خواهد بود یا خیر؟

محافظه‌کاران علیه بایدن

جمهوریخواهان با به راه انداختن بحران حزبی در ایالت تگزاس سعی دارند با برجسته‌سازی موضوع مهاجران غیرقانونی در جنوب، بایدن را به بی‌تفاوتی در خصوص امنیت ملی و رویای آمریکایی متهم کنند و سیاست‌های کلان او در قبال پذیرش مهاجرت را به باد انتقاد بگیرند

اساساً چالش بایدن و جمهوریخواهان بر سر کمک‌ها به اوکراین، اسرائیل، غزه و غیره بیش از آنکه یک موضوع مربوط به امنیت ملی باشد، یک نزاع حزبی است؛ چراکه در این مسیر جمهوریخواهان با به راه انداختن یک بحران حزبی در ایالت تگزاس سعی دارند که با برجسته‌سازی موضوع مهاجران غیرقانونی از جنوب این کشور، بایدن را به بی‌تفاوتی در خصوص امنیت ملی و رویای آمریکایی متهم کنند و سیاست‌های کلان او در قبال پذیرش مهاجرت را به باد انتقاد بگیرند. این در حالیست که روز گذشته (دوشنبه) سنای آمریکا بسته امنیت ملی را که مدت‌ها در انتظار ارائه بود و شامل کمک خارجی به اوکراین، اسرائیل و تایوان می‌شود، اعلام کرد و قرار است در روزهای آتی رأی‌گیری اولیه درباره آن انجام شود. از این بسته جدید کمک ۱۱۸ میلیارد دلاری، بیش از نیمی یا تقریبا ۶۰ میلیارد دلار برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص داده شده است. ۱۴ میلیارد دلار دیگر برای اسرائیل و ۴.۸ میلیارد دلار برای حمایت از شرکای هند و اقیانوس آرام واشنگتن در بحبوحه تنش‌ها با چین در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۰ میلیارد دلار دیگر برای کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه، کرانه باختری و اوکراین ارائه می‌شود. همچنین در این بسته امنیتی هزینه کلی تغییرات پیشنهادی در سیاست مرزی و بحران مهاجران به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد که می‌تواند حمل و نقل برای اخراج، سرپناه و به کارگیری بیش از ۴۰۰۰ افسر جدید امور پناهندگی را پوشش دهد. ارائه این بسته امنیت ملی از سوی مجلس سنای آمریکا که دموکرات‌ها در آن اکثریت را در دست دارند، باعث شده تا بایدن خواهان تصویب هرچه سریعتر آن شود. او ماه‌ها است که برای جلب حمایت از بسته کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین به عنوان بخشی از مکمل امنیت ملی گسترده‌تر تلاش می‌کند؛ با این حال، مشخص نیست که آیا مذاکرات جدیدی که بر اقدامات مرزی با هدف متقاعد کردن جمهوری‌خواه و دموکرات‌های مترقی صورت گرفته، کافی خواهد بود یا خیر. در این میان اساساً جمهوریخواهانی که حالا ترامپ از بیرون آنها را تحریک می‌کنند به دنبال افزایش کمک به اسرائیل هستند تا بتوانند راست‌گراهای تل‌آویو و به خصوص نتانیاهو را علیه بایدن و راهبرد آن در قبال فلسطین تقویت کنند اما در این میان به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها هم افزایش کمک به اسرائیل را به کمک‌های ارسالی به اوکراین گره زده‌اند و خواهان افزایش کمک‌ به کی‌یف علیه مسکو هستند. با تمام این تفاسیر هنوز مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی در این مسیر رخ دهد، چراکه مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به محض آنکه بسته امنیت ملی 118 میلیارد دلاری سنا ارائه شد، اعلام کرد که با این موضوع مخالف است. او اعلام کرد که این لایحه حتی از آن چیزی که انتظارش را داشتیم، بدتر است و ما را به جمع‌ کردن فاجعه مرزی که رئیس‌جمهور بایدن ایجاد کرده، نزدیک نمی‌کند. حال باید دید این منازعه حربی چگونه پایان خواهد یافت.