دو منبع آگاه به رویترز گفتند که کانادا و ترکیه به توافقی برای از سرگیری صادرات قطعات هواپیماهای بدون سرنشین کانادا در ازای شفافیت بیشتر از سوی آنکارا در مورد استفاده از آنها دست یافته‌اند. این توافق پس از‌ آنکه ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد، به اجرا در خواهد آمد. پس از ۲۰ ماه تاخیر، ترکیه در این هفته به سرعت از عضویت سوئد در ائتلاف نظامی غربی، از جمله رای پارلمان و امضای ریاست جمهوری، حمایت کرد و مجارستان را به عنوان تنها متحدی باقی گذاشت که هنوز آن را تصویب نکرده است.

هنگامی که سوئد و فنلاند در سال ۲۰۲۲ درخواست عضویت در ناتو را مطرح کردند، ترکیه مخالفت خود را بر این مبنا اعلام کرد که هر دو کشور را محافظ گروه‌هایی که آنها را تروریست به شمار می‌آورد می‌دانست. این کشور، درخواست عضویت فنلاند را در آوریل سال گذشته تصویب کرد اما به همراه مجارستان، مخالفت خود را با الحاق سوئد به این پیمان نظامی ادامه داد.

این دو منبع که خواستند نامشان فاش نشود، گفته‌اند: انتظار میرود ترکیه اسناد نهایی را در اسرع وقت به واشینگتن ارسال کند تا راه را برای کانادا جهت لغو فوری کنترل‌های صادراتی که در سال ۲۰۲۰ اتخاذ کرده بود، باز کند. یکی از کسانی که به روند تصمیم‌گیری در این زمینه آشنایی دارد به رویترز گفت «که این توافق در اوایل ژانویه پس از ماه‌ها مذاکره 

به دست آمد.» 

یکی دیگر از افراد آشنا با این طرح نیز در گفتگو با رویترز گفت: طرفین توافق کردند که این طرح پس از تصویب کامل حضور سوئد در ناتو اجرایی شود. رویترز می‌گوید وزارت خارجه ترکیه از اظهار نظر در این باره خودداری 

کرده‌است.

شارلوت مک‌لئود، سخنگوی وزارت خارجه کانادا به رویترز گفت : در حالی که کنترل‌های صادراتی در حال حاضر پابرجاست، اتاوا با توجه به وضعیت ترکیه به عنوان متحد ناتو، قصد دارد مشکلات را با ترکیه حل کند. او گفت: کانادا و ترکیه به تبادلات صریح در مورد روابط دوجانبه، اقتصادی و تجاری خود ادامه می‌دهند. رهبران ایالات متحده گفته‌اند که تصویب عضویت سوئد در ناتو از سوی ترکیه راه را برای خرید «جنگنده های اف»۱۶ ایالات متحده توسط آنکارا باز می‌کند.

کانادا فروش فناوری پهپاد به ترکیه را در سال ۲۰۲۰ پس از اینکه به این نتیجه رسید که تجهیزات فروخته شده توسط این کشور به ترکیه، توسط نیروهای آذربایجانی در جنگ با ارمنستان مورد استفاده قرار گرفته، به حالت تعلیق در آورد. اتاوا در سال ۲۰۲۲ زمانی که آنکارا نسبت به پیشنهاد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو اعتراض کرد، مذاکرات برای رفع این تعلیق را نیز لغو متوقف کرد. 

در همین راستا روز گذشته (شنبه) وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، پس از اینکه آنکارا عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد و پس از پایان ماه‌ها مذاکرات، دولت آمریکا در نهایت قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری برای فروش هواپیماهای جنگی اف-۱۶ به ترکیه را تصویب کرد. طبق قوانین ایالات متحده، وزارت امور خارجه آمریکا، کنگره را از این توافق و همچنین فروش جداگانه ۸.۶ میلیارد دلاری ۴۰ فروند اف-۳۵ به یونان مطلع کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ترکیه ۴۰ فروند اف-۱۶ جدید و تجهیزاتی برای ارتقای ۷۹ جت از ناوگان فعلی خود را دریافت خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی با تاکید بر ماهیت بسیار حساس مذاکرات گفت ایالات متحده تا زمانی که اسناد تایید عضویت سوئد از سوی ترکیه به واشنگتن نرسیده بود، به این معامله چراغ سبز نشان نداد. تمام اسناد مرتبط با تایید عضویت سوئد باید به واشنگتن ارسال شود.