وزارت خارجه عراق با صدرو بیانیه‌ای از توافق با دولت آمریکا در پی مذاکرات شش ماهه با این کشور برای کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف ضد داعش خبر داد و گفت که طبق این توافق مأموریت مبارزه با داعش که این ائتلاف برای خود تعریف کرده است، به پایان می‌رسد. 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که دولت عراق در راستای اجرای تعهدات ملی خود و در راستای افزایش ظرفیت و کارآمدی نیروهای عراقی، پس از ۶ ماه مذاکره با دولت آمریکا که از آگوست ۲۰۲۳ آغاز شده، با این کشور بر سر تشکیل کمیته عالی نظامی  جهت ارزیابی تهدید و خطر داعش و همچنین مشخص کردن مدت زمان حضور مستشاران ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به توافق رسیده است.

دولت عراق همچنین خبر داد که بر سر کاهش تدریجی تعداد «مستشاران ائتلاف بین‌المللی» و پایان یافتن «مأموریت مبارزه با داعش» با ایالات متحده آمریکا به توافق رسیده است. به گفته وزارت خارجه عراق، طرفین توافق کرده‌اند که به سمت گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی حرکت کنند. همچنین عراق و آمریکا تأکید کرده‌اند که از اقدامات کمیته عالی نظامی (HMC) و تسهیل مأموریت آن حمایت کرده و مانع سنگ‌اندازی در فعالیت آن شوند.

وزارت خارجه عراق افزود: عراق متعهد به حفاظت از امنیت نیروهای ائتلاف بین المللی در طول مدت مذاکره در سراسر کشور و حفظ ثبات و جلوگیری از تنش است و از این توافق استقبال می‌کند و آن را بخشی از عمل به برنامه دولت و تعهدات خود در قبال مردم می‌داند. این بیانیه پس از آن است که شبکه «سی‌ان‌ان» بامداد روز پنجشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که انتظار می‌رود که واشنگتن و بغداد به‌زودی درباره آینده حضور نظامیان آمریکایی در عراق گفتگو کنند.

این منابع که نامشان فاش نشد، به سی‌ان‌ان گفتند: آمریکا و عراق در تابستان توافق کرده‌اند که کمیسیون عالی نظامی تشکیل دهند تا به‌ عنوان پیشرانی برای گفتگوها عمل کند. مباحثات بین مقام‌های آمریکایی و عراقی مانند یک کارگروه و با تمرکز بر مرحله بعدی عملیات ائتلاف آمریکایی ضد داعش خواهد بود. 

در این راستا «خوزه مانوئل آلبارس» وزیر امور خارجه اسپانیا هم پنجشنبه در بغداد با «محمد شیاع السودانی» دیدار کرد و در خلال سخنان خود، با اشاره به فعالیت مستشاران اسپانیایی در عراق در چارچوب ائتلاف بین‌المللی، بر حمایت دولت خود از هر تصمیمی که عراق در این زمینه اتخاذ می‌کند، تاکید کرد و گفت که عراق شریکی ضروری برای اسپانیاست و تلاش ها برای گسترش روابط ادامه دارد.

حمله پهپادی به یکی از بزرگترین میادین گازی در شمال عراق

در خبری دیگر از عراق، یک میدان گازی در شمال عراق هدف حمله پهپادی قرار گرفت. خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع گزارش داده که یک پهپاد منطقه میدان گازی خور مور را در شمال عراق هدف قرار داده است. این میدان از سال‌ها پیش توسط شرکت اماراتی «دانا» اداره می‌شود. شرکت گاز «دانا» بزرگترین و نخستین شرکت منطقه‌ای در بخش خصوصی است که در زمینه گاز طبیعی در خاورمیانه فعالیت  می‌کند. 

این شرکت در سال ۲۰۰۵ توسط ۳۰۰ موسس برجسته از تمامی دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شد که سهام آن در بازار بورس ابوظبی درج شد. مقر اصلی آن در شارجه امارات است و دفاتری در عربستان سعودی، اقلیم کردستان عراق ، مصر و انگلیس دارد. در این راستا هنوز هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را به عهده نگرفته و از سوی دیگر بیانیه‌ای از سمت شرکت مذکور صادر نشده است.