دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار برقراری «آتش‌بس بشردوستانه» شد و گفت: خشونت‌های گروه حماس «مجازات دسته‌جمعی» فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل را توجیه نمی‌کند. 

آنتونیو گوترش،حملات راکتی حماس و استفاده این گروه از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» را ناقض «مقررات جنگی» دانست. او در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت با استناد به ماده ۹۹ منشور ملل متحد خواستار مداخله این شورا شده است. 

وی در بخشی از سخنانش هشدارهای قبلی خود مبنی بر خطر «فروپاشی نظم عمومی» در نوار غزه را تکرار کرد. گوترش اظهار داشت: «جهان و تاریخ به ما می‌نگرد، وقت اقدام کردن فرا رسیده است.»

دولت رام‌الله: در حال مذاکره برای مدیریت غزه پس از جنگ هستیم! 

ازسوی دیگر و به‌رغم وخامت اوضاع در غزه، نخست وزیر دولت رام‌الله اعلام کرد، تشکیلات خودگردان فلسطین در حال همکاری با مقامات آمریکایی روی طرحی برای مدیریت غزه پس از پایان جنگ است. محمد آشتیه، نخست‌وزیر وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به احتمال مشارکت حماس در اداره غزه پس از جنگ اعلام کرد که هدف اسرائیل برای از بین بردن حماس غیرواقع بینانه است و در عوض پیشنهاد کرد که آن را در یک سیستم حکومتی جدید قرار دهد. 

به گزارش بلومبرگ، نخست وزیر دولت رام‌الله در موضعی خودسرانه افزود پس از پایان جنگ، ترجیح این است که حماس به یک شریک کوچک در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین تبدیل شود.

وی ادعا کرد که این به ساختن یک کشور مستقل جدید که شامل کرانه باختری اشغالی، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی است، کمک می‌کند. آشتیه در مصاحبه با بلومبرگ فاش کرد که مقامات آمریکایی اخیرا با وی دیدار کردند تا در مورد طرح پس از جنگ غزه گفت‌وگو کنند و خاطرنشان کرد که دو طرف توافق کردند که اسرائیل نباید غزه را دوباره اشغال کند یا قلمروی غزه را برای ایجاد یک منطقه حائل کاهش داده و یا فلسطینی‌ها را اخراج کند.

وی تاکید کرد: ما بر اساس نقشه نظامی اسرائیل به آنجا نخواهیم رفت. مردم ما آنجا هستند. ما باید مکانیزمی ایجاد کنیم و این چیزی است که با جامعه جهانی روی آن کار می‌کنیم. آشتیه افزود: حماس قبل از هفت اکتبر یک چیز و بعد از آن چیز دیگری است، اگر آنها آماده توافق و پذیرش برنامه سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین هستند، جای صحبت وجود دارد. نیابد بین فلسطینی‌ها تقسیم بندی وجود داشته باشد. وی در پاسخ به این سوال که چرا اسرائیل نتوانست حماس را از بین ببرد، گفت: حماس در لبنان حضور دارد و همه می‌دانند که رهبری حماس در قطر هم است و آنها در اینجا در کرانه باختری نیز هستند.

وی با تاکید بر اینکه «کاری که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد یک اقدام انتقام جویانه است و این کار آنها را به جایی نمی‌رساند» توضیح داد که احتمال دارد حداقل نیم میلیون ساکن غزه پس از جنگ بی‌خانمان شوند. او معتقد بود که جوانان فلسطینی و اسرائیلی تندروتر شده‌اند و فرصت دستیابی به توافق صلح آمیز بین دو طرف به سرعت در حال محو شدن است.

بلومبرگ گزارش داد که آشتیه قرار است به قطر سفر کند تا دوحه را متقاعد کند که به جای حماس برای تشکیلات خودگردان فلسطین پول ارسال کند. وی فاش کرد که وزرای دولت او بارها با همتایان صهیونیستی خود در ارتباط بودند، اما با آنها مخالفت شد. او گفت: متأسفانه، هیچ شریکی در طرف مقابل وجود ندارد... ببینید نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) چه می‌گوید - نه بازگشت به تشکیلات خودگردان فلسطین، نه راه حل دو دولتی. این به چه معناست؟ نتانیاهو ادامه اشغال نظامی اراضی فلسطینی را می‌خواهد و این مساله غیرقابل قبول است.