پس از چندین روز نبرد زمینی و خیابانی سخت در شهر غزه، برای نخستین بار ارتش اسرائیل حدود ساعت ۲ بامداد صبح دیروز -چهارشنبه- به وقت محلی به ساختمان شفا بزرگترین بیمارستان غزه هجوم برد.‌ به گزارش اسکای نیوز، رادیو ارتش اسرائیل‌ اعلام کرد که هیچ نشانه ای از حضور دستگیرشدگان توسط جنبش حماس در بیمارستان الشفا وجود ندارد. رادیو ارتش اسرائیل افزود که عملیات بررسی و جست‌وجوی بازداشت‌شدگان همچنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل می‌گوید در حال انجام یک عملیات «دقیق و نقطه‌ای علیه حماس» در بخشی از بیمارستان شفا است و این حمله را «بر اساس داده‌های اطلاعاتی و ضروریات عملیاتی» انجام می‌دهد. در بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده آمده نیروهای اسرائیلی همچنین «شامل تیم پزشکی و مترجمان عرب زبانی هستند که اموزش‌های ویژه‌ای دیده‌اند و آماده چنین عملیات پیچیده‌ای در یک چنین محیط حساسی شده‌اند». ارتش اسرائیل می‌گوید هدف از این نوع عملیات ویژه «پرهیز از آسیب‌ به غیرنظامیانی است که حماس به عنوان سپر انسانی» استفاده می‌کند. یک شاهد عینی به خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه صدها سرباز و کماندو اسرائیلی را دیده که به داخل بیمارستان یورش آوردند و برخی از آنها که ماسک به صورت زده بودند به زبان عربی فریاد می‌زدند که کسی از جایش تکان نخورد. هنوز معلوم نیست دقیقا چه تعداد سرباز ارتش اسرائیل وارد بیمارستان شفا شده‌اند و ماموریت اصلی انها از این عملیات چیست اما اسرائیل در چند روز گذشته بارها گفته بود حماس از این بیمارستان و تونل‌های زیر آن به عنوان مقر عملیاتی استفاده می‌کند. حماس این را رد و پیشنهاد کرده است که یک کمیته بین‌المللی برای بررسی این موضوع به غزه سفر کند.

معاون هماهنگی سازمان پزشکان بدون مرز گفت کسانی که تلاش می‌کنند از بیمارستان شفا فرار کنند «در معرض تیراندازی، گلوله‌باران و شلیک پهپاد هستند» 

هنوز    ۳۰۰    بیمار   و  کادر درمانی  در   بیمارستان   شفا   هستند

معاون هماهنگی سازمان پزشکان بدون مرز گفت کسانی که تلاش می‌کنند از بیمارستان شفا فرار کنند «در معرض تیراندازی، گلوله‌باران و شلیک پهپاد هستند.» ناتالی ترتل افزود با وجود اختلال دائمی، سرانجام موفق شده‌اند تماس کوتاهی با کادر پزشکی داخل بیمارستان شفا بگیرند. او به بی‌بی‌سی گفت دستکم ۳۰۰ بیمار و کارمند به همراه سربازان اسرائیلی در داخل این مرکز و بیش از ۱۰۰ کارمند بیمارستان و خانواده‌شان هم در نزدیکی آنها هستند. ترتل گفت امکان خروج از بیمارستان شفا وجود ندارد: «ما سه روز است که سعی می‌کنیم آنها را خارج کنیم اما به دلیل درگیری‌ مستمر در اطراف بیمارستان، چنین امکانی وجود ندارد و خطرناک است.» بنا بر گزارش‌ها، پزشکانی که در بیمارستان هستند گفته‌اند تا آخر با بیماران می‌مانند. در همین حال، رئیس بیمارستان شفا هم به تلویزیون الجزیره عربی گفته است که نیروهای اسرائیل همچنان در این بیمارستان هستند. محمد ابوسلمیه افزود: «ما نمی‌توانیم برای درمان بیماران به داروخانه برویم زیرا اشغالگران به هر کسی که حرکت ‌کند تیراندازی می‌کنند.» آقای ابو سلمیه گفت از زمان حمله به بیمارستان، هیچ کس از ارتش اسرائیل با او تماس نگرفته است و آب، برق و اکسیژن کاملا قطع شده است. او ابراز نگرانی کرد که «زخم‌های بیماران پس از توقف کار بیمارستان شروع به عفونت کرده و بوی مرگ همه جا را گرفته است.»

یک شاهد عینی به خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه صدها سرباز و کماندو اسرائیلی را دیده که به داخل بیمارستان یورش آوردند و برخی از آنها که ماسک به صورت زده بودند به زبان عربی فریاد می‌زدند که کسی از جایش تکان نخورد

صلیب سرخ    و  دولت‌های   بریتانیا   و   آمریکا 

دکتر احمد مخللاتی در داخل بیمارستان شفا که عصبانی و ناامید بود به بی بی‌‌سی، گفت: «صلیب سرخ و دولت‌های بریتانیا و آمریکا کجا هستند؟ آیا همه منتظرند همه ما اینجا بمیریم و بعد بگویند ما مردم خوبی بودیم؟» این جراح پلاستیک از وحشتی گفت که عملیات سربازان و جستجوی اتاق به اتاق در میان کارکنان و بیماران داخل ساختمان بیمارستان شفا ایجاد کرده است. او گفت نیروهای اسرائیلی افرادی را که در روزهای اخیر تلاش می‌کردند بیمارستان را ترک کنند هدف قرار می‌دادند و تعدادی کشته شدند. این پزشک گفت که هرگز نه حتی یک اسلحه یا نه حتی حضور حماس را در بیمارستان ندیده است. او افزود که در هر ساختمانی در غزه از جمله بیمارستان شفا تونل‌هایی وجود دارد. دکتر مخللاتی اصرار داشت که فقط غیرنظامیان در بیمارستان حضور دارند و ارتش اسرائیل را برای ارائه مدرکی دال بر فعالیت حماس در آنجا به چالش کشید.

بیمارستان   «برق   و آب   و   اکسیژن   ندارد»

دکتر مخللاتی گفت بیمارستان بدون برق، اکسیژن و آب است. به گفته او، شش نوزاد نارس در روزهای اخیر جان خود را از دست دادند و او نگران است که بقیه هم به دلیل کمبود اکسیژن و کمبود برق «یکی یکی» از دست بروند. این دکتر گفت که جراحی‌های ضروری روز سه‌شنبه تنها با آرام‌بخشی خفیف انجام شد و بیماران «از درد فریاد می‌کشیدند و هیچ عمل جراحی در روز چهارشنبه امکان پذیر نیست.» دکتر مخللاتی گفت که پزشکان دیروز به دلیل کمبود تجهیزات از جمله دستگاه تنفس مصنوعی قادر به کمک به یک بیمار سوختگی نبودند و مجبور شدند «بگذارند او بمیرد». او در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای اسرائیلی کمک‌های پزشکی به بیمارستان آورده‌اند، گفت: «اگر به من بستگی داشت، [هر گونه کمکی] را رد می‌کردم. ۴۰ روز است ما را می‌کشند و حالا می‌خواهند به من سرم بدهند.»

حماس:   حمله   به   شفا    جنایت   علیه بشریت   است

دفتر رسانه‌ای حماس با صدور بیانیه‌ای حمله اسرائیل به بیمارستان شفا را «جنایت جنگی»، «جنایت اخلاقی» و «جنایت علیه بشریت» خواند. حماس می‌گوید دستکم ۹ هزار نفر شامل کادر پزشکی، بیماران و کسانی که به بیمارستان پناه برده بردند همچنان در بیمارستان هستند. عزت رشق، از رهبران حماس، در ویدئویی در شبکه‌اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت که اسرائیل «به یک تاسیسات غیرنظامی حمله کرده است، نه یک تاسیسات نظامی». در بیانیه قبلی، حماس گفته بود که آمریکا و جو بایدن، رئیس جمهور، آن را مسئول این حمله می‌داند. اسرائیل و آمریکا می‌گویند پایگاه فرماندهی حماس زیر بیمارستان شفا است. حماس از دبیرکل سازمان ملل خواسته بود هیأتی را برای صحت‌سنجی این موضوع به بیمارستان اعزام کند.

سازمان ملل:   از  عملیات   اسرائیل در   بیمارستان  شفا  «وحشت‌زده» ایم

سازمان ملل می‌گوید از عملیات ارتش اسرائیل در بیمارستان شفا «وحشت‌زده» است.  مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل در شبکه ایکس نوشت: «من از گزارش‌های حملات نظامی به بیمارستان شفا در غزه وحشت زده شده‌ام.» او نوشت: «حفاظت از نوزادان، بیماران، کادر پزشکی و همه غیرنظامیان باید بر همه نگرانی‌های دیگر غلبه کند. بیمارستان‌ها میدان جنگ نیستند.» روز گذشته، دولت آمریکا اظهارات اسرائیل مبنی بر استفاده حماس از امکانات پزشکی در غزه برای اهداف نظامی که مدت‌هاست تکرار می‌شود را تایید کرد. ارتش اسرائیل بارها محاصره این مرکز پزشکی توسط اسرائیل را تکذیب کرده و گفته است که یکی از ورودی‌ها همچنان باز است و با همکاری کارکنان برای عبور امن بیماران و غیرنظامیان تلاش می‌کند. اوایل صبح چهارشنبه، ارتش اسرائیل با انتشار تصاویری اعلام کرد که غذای کودکان و تجهیزات پزشکی را به بیمارستان شفا تحویل 

داده است.

برای   چهارمین   روز   آمار   کشته‌شدگان  به‌روز  نشده   است

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که برای چهارمین پیاپی وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است آمار کشته‌شدگان را اعلام نکرده است. این نهاد سازمان ملل، علت را «فروپاشی» خدمات و ارتباطات در بیمارستان‌های شمال غزه دانست. بنابر اعلام این نهاد فلسطینی که سازمان بهداشت جهانی آمارهایش را «مورد اطمینان» خوانده است تا روز جمعه ۱۱۰۷۸ در غزه کشته شده‌اند. بنابر این آمار، ۴۵۰۶ تن از کشته‌شدگان کودک و ۳۰۲۷ نفر آنها زن هستند.