انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این هفته با عالی ترین مقامات چین از جمله شی جین پینگ همتای چینی خود در پکن دیدار کند؛ دیداری که به روایت یک رسانه ژاپنی، بر حمایت اقتصادی و دیپلماتیک چین از مسکو در جنگ با اوکراین تأکید خواهد داشت.  روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون در تحلیل خود درباره سفر آتی رئیس جمهور روسیه به چین نوشت: این دو کشور یک اتحاد غیررسمی علیه ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ایجاد کرده اند که اکنون با جنگ اسرائیل و حماس پیچیده شده است. چین تلاش کرده است روابط خود با اسرائیل را با تقویت روابط اقتصادی با ایران و سوریه و روسیه، جایگزین کند.

سفر پوتین همچنین نمایشی از حمایت از ابتکار یک پهنه-یک راه شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای ایجاد زیرساخت ها و گسترش حضور چین در خارج از کشور است. رئیس جمهور روسیه در گردهمایی به مناسبت دهمین سالگرد اعلام این ابتکار بزرگ توسط شی جین پینگ ، یکی از مهم‌ترین میهمانان خواهد بود. زمان سفر پوتین هنوز به طور رسمی تایید نشده است، اما مقامات چینی خبر داده‌اند وی دیروز (دوشنبه) وارد پکن شده است. پوتین در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد سفر به چین، گفت این سفر شامل گفتگوهایی در مورد پروژه های مرتبط با طرح پهنه یک راه می شود. پوتین در خصوص حضور چین در آسیای میانه گفت: ما هیچ تناقضی مشاهده نمی کنیم؛ اتفاقایک هم افزایی مشخص وجود دارد. پوتین خاطرنشان کرد وی و شی همچنین در مورد روابط اقتصادی و مالی رو به رشد بین مسکو و پکن گفتگو خواهند کرد.

وی گفت: یکی از زمینه‌های اصلی گفت و گوها، روابط مالی و ایجاد انگیزه‌های بیشتر برای پرداخت‌ به ارزهای ملی است. حجم تجارت به سرعت در حال رشد است و چشم اندازهای خوبی در زمینه های فناوری پیشرفته، در بخش انرژی وجود دارد. الکساندر گابویف، مدیر مرکز اوراسیا کارنگی روسیه، در این خصوص گفت: از دیدگاه چین، روسیه یک همسایه امن و دوست و دارنده منبع مواد خام ارزان قیمت است؛ حامی ابتکارات پکن در صحنه های جهانی است و همچنین منبعی برای فناوری‌های نظامی که چین ندارد. گابویف افزود: این کشور بازار عمده کالاهای روسیه است. کشوری که ارز و سیستم پرداخت لازم برای تسویه امور تجاری روسیه با جهان و خود چین فراهم می کند. و همچنین منبع اصلی واردات فناوری های پیشرفته روسیه است. از جمله کالاهای دو منظوره که وارد سیستم نظامی روسیه می شوند.