رئیس‌جمهور فرانسه که هم‌زمان با رئیس کمیسیون اروپا به چین سفر کرد، گفت‌وگوهایی را با رهبران چینی در پکن آغاز کرده است؛ گفت‌وگوهایی که می‌تواند آینده روابط اتحادیه اروپا با چین را پس از سال‌ها تیرگی بهبود ببخشد. به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پیش از دیدارش با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، در تالار بزرگ خلق (ساختمانی دولتی که مخصوص دیدارهای تشریفاتی است) مورد استقبال لی چیانگ، نخست‌وزیر جدید چین قرار گرفت.

ماکرون پس از ورودش به پکن گفت که اروپا باید در برابر افت روابط تجاری و دیپلماتیک با پکن که به دلیل مسائلی از جمله تایوان و روابط نزدیک پکن-مسکو که با طرز تفکر غرب در تضاد است، مقاومت پیشه کند. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در اولین سفر خود به چین از زمان شروع ریاستش در ۲۰۱۹، اظهار کرد که اروپا باید در روابطش با پکن خطرزدایی کند. در دوران تصدی فون درلاین، روابط اروپا با چین عمدتا به دلیل تحریم‌های تلافی‌جویانه و عدم محکومیت حمله روسیه به اوکراین توسط پکن، تیره شده است.

گلوبال تایمز، روزنامه دولتی چین در این خصوص در سرمقاله‌ای نوشت:  انتظار می‌رود سفر ماکرون به چین نتایج ملموسی را برای همکاری‌های آتی میان چین و فرانسه و همچنین افزایش اعتماد سیاسی به همراه داشته باشد. این نکته شایان ذکر است که عوامل مختلفی در اروپا و آمریکا توجه زیادی به سفر ماکرون دارند و نفوذ خود را در جهات مختلف اعمال می‌کنند. به عبارت دیگر، همه نمی‌خواهند سفر ماکرون به چین با موفقیت سپری شود.

پس از گفت‌وگوها میان ماکرون و لی، این نخست‌وزیر جدید چین قرار است میزبان یک ناهار کاری با فون در لاین باشد. سپس ماکرون و فون در لاین بعد از ظهر به طور جداگانه گفت‌وگوهایی را با شی پیش از گفت‌وگوهای سه‌جانبه برگزار خواهند کرد. ماکرون و فون در لاین هر دو تاکید کرده‌اند که چین را متقاعد کنند تا از نفوذش نسبت به روسیه برای ایجاد صلح در اوکراین استفاده کند و یا دست کم مانع پکن از حمایت این درگیری شوند.

فون در لاین هم پس از دیدارش با نمایندگان اتاق بازرگانی اروپا در پکن در توییتی نوشت: چین شریک تجاری مهمی است اما کسب و کارهای اتحادیه اروپا با موانع تبعیض‌آمیز بسیاری مواجه هستند. وی همچنین افزود: روابط اتحادیه اروپا-چین پیچیده و گسترده هستند. چگونگی مدیریت این روابط بر شکوفایی و امنیت این اتحادیه تاثیر خواهد گذاشت. بنده در پکن هستم تا درباره این روابط و آینده آن گفت‌وگو کنم.

رئیس کمیسیون اروپا در کنفرانس خبری که پس از دیدار سه جانبه‌اش با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برگزار شد، گفت: من رئیس جمهور چین را ترغیب کردم تا با زلنسکی صحبت کند. طبق گفت‌وگوهای تلفنی که داشتم می‌دانم که زلنسکی نیز خواستار این گفت‌وگو است و خودش نیز به صورت علنی چنین درخواستی را مطرح کرده بود و بسیار جالب است که از جانب رئیس جمهور چین شنیدم که او نیز تمایل دارد در زمان مناسب با زلنسکی صحبت و گفت‌وگو کند.

براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، شی جینپینگ در جریان این نشست سه جانبه تاکید کرد که سفر همزمان ماکرون و فون درلاین به چین نشان‌دهنده تمایل مثبت اتحادیه اروپا به گسترش روابط با پکن و پیشبرد منافع مشترک چین و اتحادیه اروپا است.

این در حالیست که روز گذشته (جمعه) مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت که درباره مساله اوکراین، چین با طرف‌های مرتبط از جمله کی‌یف همچنان همکاری دارد و احتمال دارد که مکالمه‌ای بین روسای جمهوری اوکراین و چین به زودی انجام شود.