رئیس جمهور فرانسه قصد دارد در ماه آوریل با سفر به چین، پکن را از بابت اعمال فشار بر ولادیمیر پوتین برای پایان دادن به جنگ در اوکراین متقاعد کند. به گزارش روزنامه تلگراف، برنامه سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به چین در ماه آوریل در حالی روز شنبه اعلام شد که یک روز قبل از آن پکن از یک طرح ۱۲ بندی خود برای پایان دادن به جنگ در اوکراین رونمایی کرده و خواستار برگزاری فوری مذاکرات صلح شد. چند کشور غربی با پیشنهادهای چین در راستای حل و فصل سیاسی بحران در اوکراین مخالفت کرده و هشدار دادند، پکن بیش از حد به مسکو نزدیک است. ماکرون در حاشیه یک نمایشگاه کشاورزی در شهر پاریس اظهار کرد: این حقیقت که چین در تلاشهای صلح ورود پیدا کرده چیز خوبی است. ماکرون از چین که دارای ائتلافی نزدیک با مسکو هست خواست تا به روسیه هیچ سلاحی نفرستد. او از طرفی خواستار آن شد که پکن بر روسیه فشار وارد کرده تا تضمین شود این کشور هرگز از تسلیحات هسته‌ای یا شیمیایی استفاده نکرده و قبل از مذاکرات این تجاوز را

متوقف کند.

وی افزود، صلح تنها زمانی ممکن می‌شود که تجاوز روسیه متوقف شود، سربازان آن عقب نشینی کنند، و تمامیت ارضی اوکراین و مردمش مورد احترام قرار بگیرند. طرح صلح چین از همه طرف‌ها درخواست کرد، از روسیه و اوکراین در حرکت در مسیری یکسان و از سرگیری گفتگوهای مستقیم در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت کنند.

این کشور همچنین مخالفت خود را نه تنها با استفاده از تسلیحات هسته‌ای، بلکه با تهدید به استقرار آن‌ها، پس از تهدید رهبر روسیه در این خصوص در سال گذشته میلادی، تصریح کرد. روسیه تاکید کرده است، هر راه حلی باید کنترل کرملین بر چهار منطقه اوکراین را به رسمیت بشناسد. روز جمعه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت، قصد دارد با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین دیدار کند و ابراز امیدواری کرد که چین از صلح عادلانه حمایت کند. اما میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد رئیس جمهور اوکراین، پیشنهادات چین برای پایان دادن به جنگ را غیرواقع بینانه خواند. پکن در تلاش است تا موضع بی طرف نسبت به جنگ در اوکراین نشان داده و در عین حال روابط نزدیک خود را با روسیه به عنوان متحد استراتژیک خود حفظ کند. چین همچنین به دنبال آن است تا بتواند نقش یک میانجی‌گر را در این جنگ ایفا کند.