فرشاد گلزاری

روز گذشته (یکشنبه) تبادل آتش میان جریان‌های مقاومت فلسطین و ارتش اسرائیل وارد دومین روز خود شد و برخلاف بسیاری از تحلیل‌ها که ادعا می‌کردند دامنه جنگ گسترده نمی‌شود، شاهد رد و بدل شدن موشک‌ها و راکت‌ها میان دو طرف بودیم. 

همزمان با ادامه نبرد فلسطینی‌ها و اسرائیل در شهرک‌های اطراف غزه، تل‌آویو به سفیران خود در مناطق مختلف دنیا درباره خروج از منزل هشدار داده است که باید آن را یک نوع تهدید ضمنی  برای اسرائیلی‌ها در سراسر دنیا بدانیم

در این راستا رسانه‌های عبری از افزایش آمار کشته شدگان در اسرائیل خبر دادند و اعلام کردند که تلفات در عملیات طوفان الاقصی به ۶۰۰ تن افزایش پیدا کرده و زخمی شدگان هم به بیش از ۲۰۰۰ تن رسیده است. از سوی دیگر الجزیره اعلام کرد که مواضع ارتش اسرائیل در «رویسات العالم» و «رادار» در مزارع اشغالی شبعا در لبنان هدف قرار گرفته شده است. حزب‌الله لبنان هم طی بیانیه‌ای گفت که، سه مقر ارتش اسرائیل را در مزارع شبعای اشغالی لبنان هدف قرار داده است. 

در بیانیه حزب‌الله آمده است که «در راستای آزادسازی مناطق باقی مانده تحت اشغال لبنان و نیز همبستگی با مقاومت و ملت فلسطین سایت‌های الرادار و زبدین و رویسات العالم را با تعداد زیادی گلوله توپخانه و موشک‌های بالدار هدف قرار دادیم و این حملات به مواضع مورد نظر اصابت کردند». همچنین روسیاالیوم گزارش داد که ارتش اسرائیل چادری را که حزب‌الله لبنان متهم به برپا کردن آن در مزارع شبعا بوده است، بمباران کرد. 

در عین حال یک هواپیمای جاسوسی ارتش اسرائیل حریم هوایی لبنان در مزارع شبعا را نقض کرد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که با پهپاد به زیرساخت‌های حزب‌الله در مزارع شبعا حمله کرده‌اند. پیشتر پس از حملات توپخانه‌ای از خاک لبنان، فرماندهی ارتش اسرائیل در جبهه شمالی دستور بستن تمام استراحتگاه‌های گردشگری در نزدیکی مرز با لبنان را صادر کرد. رادیو رسمی تل‌آویو اعلام کرد که در واکنش به این حملات، ارتش اسرائیل حملات توپخانه‌ای به اهدافی در جنوب لبنان را آغاز کرده است. تبادل آتش میان دو طرف به سمت و سویی رفت که روز گذشته (یکشنبه) خبرگزاری ملی لبنان از حملات مجدد اسرائیل به حومه شهرک کفر شوبا در جنوب لبنان خبر داد. 

روند تبادل آتش میان لبنان و ارتش اسرائیل به جایی رسید که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب این کشور (یونیفل) در بیانیه‌ای خواستار خویشتنداری طرفین شد اما این روند صرفاً یک جناح از جنگ را نشان می‌دهد. جناح دیگر که به عنوان جناح اصلی جنگ به حساب می‌آید، همان تبادل آتش در غزه است. دیروز (یکشنبه) «تایمز اسرائیل» از تداوم درگیری بین نیروهای مقاومت فلسطین و نظامیان اسرائیل در شهرک «کفار عزا» نزدیک مرز غزه خبر داد و اعلام کرد که ۲۴ ساعت بعد از حمله حماس، هنوز نیروهای اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی حضور دارند. این رسانه همچنین به نقل از وزارت بهداشت غزه، از شهادت ۳۱۳ فلسطینی و زخمی شدن یکهزار و ۹۹۰ نفر دیگر که 20 تن آنها کودک بودند، در حملات هوایی اسرائیل به این شهر خبر داد. به موازات این روند، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز از شهادت ۴۰۰ فلسطینی و به اسارت گرفتن تعدادی از مبارزان فلسطینی خبر داد.

افزایش تلفات انسانی در غزه می‌تواند اوضاع را برای تل‌آویو تا حد زیادی از حیث حقوق بشر با مشکل روبرو کند؛ اما در این میان یک مشکل اساسی وجود دارد و آن هم تهدید اسرائیلی‌ها در خارج از اراضی اشغالی است

حمله  به  غزه با  چند  مشکل  حاشیه‌ای 

آنچه در مورد تحولات دومین روز از تبادل آتش میان اسرائیل و جریان‌های فلسطینی باید مورد نظر قرار بگیرد این است که کابینه امنیتی اسرائیل به رهبری نتانیاهو جلسه‌ای را برگزار کردند که در آن تصمیم به حمله تمام عیار به غزه گرفته شد. رسانه‌های اسرائیل به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کردند که کابینه امنیتی با فعال کردن «بند جنگ» علیه نوار غزه موافقت کرد. برپایه این گزارش، تصمیم مذکور در نشستی به ریاست نتانیاهو و با حضور یوآو گالانت، وزیر جنگ، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و تعدادی از وزرا و افسران ارتش در مقر وزارت جنگ اتخاذ شد. منابع رسانه‌ای تل‌آویو در ادامه اعلام کردند که نتانیاهو این تصمیم را بدون اطلاع کابینه خود اتخاذ کرده و به نوعی وزرا را دور زده است. با این تفاسیر باید شاهد افزایش حجم حملات نظامی اسرائیل به غزه باشیم و بدون شک در این راستا مشکلاتی برای دو طرف به وجود خواهد آمد. نخست اینکه افزایش تلفات انسانی در غزه می‌تواند اوضاع را برای تل‌آویو تا حد زیادی از حیث حقوق بشر و حقوق بشردوستانه با مشکل روبرو کند اما در این میان یک مشکل اساسی وجود دارد و آنهم تهدید اسرائیلی‌ها در خارج از اراضی اشغالی است. به عنوان نمونه روز گذشته (یکشنبه) تمام رسانه‌های دنیا اعلام کردند که یک مامور پلیس مصر به سمت سه نفر از جمله دو گردشگر اسرائیلی در شهر اسکندریه آتش گشود و آنها را از پای درآورده است. در این حمله یک شهروند مصر نیز کشته شده است. همچنین یک رسانه مصری نیز از زخمی شدن یک تن دیگر در این تیراندازی خبر داده است اما به هر ترتیب ضارب دستگیر شده است. توجه داشته باشید که یک مامور پلیس مصر چهار ماه پیش با عبور از مرز این کشور با اسرائیل سه سرباز اسرائیلی را به قتل رساند که البته این مامور از سوی نیروهای اسرائیلی کشته شد. این دو موضوع را اگر کنار یکدیگر قرار دهیم به خوبی می‌بینیم که با عنایت به آنکه مصر در سال 1979 روابط خود را به عنوان اولین کشور عربی با اسرائیل علنی کرد، بسیاری معتقدند که هیچ تهدید از سوی قاهره متوجه تل‌آویو نخواهد بود، اما به نظر می‌رسد که این تحلیل تا حد زیادی نادرست است. از منظری دیگر باید توجه داشت که همزمان با ادامه نبرد فلسطینی‌ها با اسرائیل در شهرک‌های اطراف غزه، تل‌آویو به سفیران خود در مناطق مختلف دنیا درباره خروج از منزل هشدار داده است که باید آنرا یک نوع تهدید ضمنی در سراسر دنیا بدانیم. این در حالی است که منابع عبری اعلام کردند که اسرائیل برای توقف حملات حماس به اراضی اشغالی دست به دامن مصر شده و از این کشور خواسته با حماس وارد مذاکره شود. در کنار این مسائل باید متوجه بود که در اروپا یک دوگانگی بر سر حمایت یا عدم حمایت از رفتار اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به وجود آمده است. برای مثال دیروز (یکشنبه) کلر دالی، نماینده پارلمان اروپا در واکنش به صحبت‌های اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در مورد اینکه اسرائیل حق دفاع از خود در برابر فلسطینی‌ها را دارد، اعلام کرد که این مقام به طور جنایتکارانه کشتار فلسطینی‌ها را تایید می‌کند. از سوی دیگر کشورهای عربی هم در حال اتخاذ مواضع متعادل هستند تا به صورت علنی مقابل تل‌آویو 

قرار نگیرند.