روز پنج‌شنبه دولت سوئد بار دیگر به سلوان مومیکا، شهروند عراقی مقیم استکهلم اجازه داد، در مقابل سفارت عراق در استکهلم تظاهرات کوچکی ترتیب داده و یک نسخه از قرآن کریم را لگدمال و پرچم عراق را پاره کند.

مومیکا 37ساله و پناهنده عراقی که از چند سال پیش در سوئد اقامت دارد، هفتم تیر ماه ۲۸ ژوئن هم با مجوز پلیس سوئد در اعتراض به یک حکم قضایی بیرون مسجد اصلی استکهلم یک نسخه از قرآن را زیر پا لگد کرد و چند صفحه آن را به آتش کشید؛ اقدامی که با موج گسترده‌ای از محکومیت کشورهای عربی و اسلامی روبرو شد و طبیعتا عراق به‌عنوان خاستگاه این فرد هتاک به کتاب مقدس مسلمانان، ‌پرچمدار واکنش‌ها و اعتراضات بود. 

در پی افزایش تنش بین عراق و سوئد بر سر آتش زدن قرآن در استکهلم، بغداد روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه اعلام کرد سفیر سوئد باید خاک این کشور را ترک کند و کاردار عراق هم به کشور بازمی‌گردد.

ساعتی پیش از این خبر، گزارش شده بود که دولت عراق به سوئد اطلاع داده است در صورت تکرار سوزاندن قرآن، بغداد روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع خواهد کرد. صدها تن از هواداران مقتدی صدر شامگاه چهارشنبه در اعتراض به صدور مجوز دوباره به این پناهجو، به ساختمان سفارت سوئد در بغداد یورش بردند و بخشی از آن را آتش زدند. رویترز به نقل از منابع مطلع نوشت که هیچ یک از کارکنان سفارت آسیب ندیدند، اما در عین حال آنها از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردند و مقامات سفارت سوئد در بغداد هنوز به گزارش‌ها در خصوص حمله به این سفارت‌خانه واکنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش رویترز، تجمع مقابل سفارت سوئد به دعوت طرفداران مقتدی صدر برگزار شد. در همین حال، تصاویری از حضور تظاهرکنندگان عراقی در داخل محوطه سفارت سوئد منتشر شده است.

ویدئوهایی نیز از به آتش کشیدن شدن بخشی‌هایی از سفارت سوئد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. خبرنگار بخش عربی العربیه گزارش داد ساعاتی پس از حضور طرفداران مقتدی صدر در سفارت سوئد نیروهای امنیتی آنها را از ساختمان سفارت بیرون کردند.

اهانت دوباره مومیکا 37ساله و پناهنده عراقی به کتاب مقدس مسلمانان با موج گسترده‌ای از محکومیت کشورهای عربی و اسلامی روبرو شد و طبیعتا عراق به‌عنوان خاستگاه این فرد هتاک، ‌پرچمدار واکنش‌ها و اعتراضات بود

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی توانستند تظاهرکنندگان را متفرق کنند. بنابر گزارش‌ها، در این حمله به کارکنان سفارت سوئد آسیبی نرسید و دولت عراق هم این حمله را محکوم کرد. وزارت خارجه سوئد با احضار کاردار عراق در استکهلم، این حمله را محکوم کرد و یادآور شد که مقام‌های عراقی باید از نمایندگی‌های دیپلماتیک محافظت کنند. وزارت خارجه عراق نیز بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای به آتش کشیدن شدن سفارت سوئد در بغداد توسط تظاهرکنندگان را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست تا عاملان این حمله را شناسایی کنند. در این بیانیه آمده است که دولت عراق به نهادهای امنیتی دستور داده است تا تحقیقات فوری انجام دهند و تمام اقدامات لازم را برای شناسایی عاملان این حادثه انجام دهند.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم نوشت، شیخ خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق اعلام کرد، این گروه از تصمیم دولت عراق برای اخراج سفیر سوئد، اتخاذ اقدامات جدی و تحریم سوئد در پی بی‌توجهی دولت این کشور و بی‌ارزش شمردن مقدسات اسلامی حمایت می‌کند. گردان‌های حزب الله عراق هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، اگر آمریکا و کشورهای غربی سیاست‌های خصمانه علیه هر مقدسی که خواهان حفظ کرامت انسانی است، در پیش نمی‌گرفتند، لجبازی مسؤولان سوئد در ارتکاب جنایت سوزاندن قرآن تکرار نمی‌شد. احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق تصریح کرد، این وزارتخانه‌ از زمان وقوع اولین اهانت به قرآن کریم فورا اقدام و موضوع را پیگیری کرد و از وزارت خارجه سوئد خواست اقدامات لازم را برای عدم تکرار این اهانت  اتخاذ کند.

وی افزود، فواد حسین، وزیر خارجه عراق با همتایان خود در گروه‌های عربی و اسلامی برای برگزاری کنفرانسی بنا به خواست وزارت خارجه عراق تماس گرفته است و آنها هم از مواضع بغداد در این فراخوان برای اجرای اقدامات روشن برای مقابله با توهین به قرآن کریم حمایت کردند.

همچنین معترضان عراقی با تجمع در میدان التحریر در مرکز بغداد، اهانت به قرآن و اجازه مقامات سوئدی برای توهین به مقدسات را محکوم کرده و از موضع دولت عراق و تصمیمش برای قطع روابط دیپلماتیک و اخراج سفیر سوئد حمایت کردند. دفتر روابط خارجی در دولت اقلیم کردستان عراق هم اهانت به قرآن کریم را که برای دومین بار در سوئد رخ می‌دهد، به شدت محکوم و اعلام کرد، فعالیت‌های نمایندگی خود را در  استکهلم به حالت تعلیق درآورده است.

صدور بیانیه‌های پی‌درپی در محکومیت سوئد

گذشته از عراق، این بار نیز جهان عرب و اسلام اهانت به قرآن کریم را در سوئد محکوم کرد. واکنش‌ها طبیعتا در کشورهای عربی و اسلامی شدیدتر بود و مردم و مقامات این کشورها خواستار تحریم سوئد و اتخاذ اقداماتی برای منع تکرار این هتاکی شدند. الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای ادامه اهانت به قرآن را محکوم کرد و خواستار تحریم محصولات سوئد شد. 

الازهر اعلام کرد، اقدام مقامات سوئد برای اعطای مجوز هتک حرمت کتاب خدا بیانگر سیاست‌های آنارشیستی، افراط‌گرایی و حمایت از تروریسم است. عدم اتخاذ اقدامات جدی در قبال این سیاست‌های دولت سوئد حمایت از این جنایت‌ها محسوب می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پی صدور مجوز دولت سوئد برای قرآن‌سوزی در این کشور؛ در دیدار سفرای سازمان همکاری اسلامی اقداماتی شامل عدم تحمل، خشونت و اسلام‌هراسی را که باعث افزایش جدی تنش و اشاعه تبعیض و افراط‌گرایی می‌شود، محکوم کرد

وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای اعطای مجوز از سوی دولت سوئد به برخی افراط‌گرایان را محکوم کرد که به آنها اجازه سوزاندن و هتک حرمت قرآن را می‌دهد. وزارت خارجه عربستان با محکوم کردن رفتار مقامات سوئد اعلام کرد که کاردار سفارت این کشور در عربستان را احضار می‌کند تا یادداشت اعتراضی به وی تحویل دهد.

وزارت خارجه اردن نیز با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و آن را موجب تقویت احساس نفرت دانست.

همچنیم وزارت خارجه فلسطین این اقدام را نشان‌دهنده نژادپرستی و نفرت‌پراکنی علیه دین اسلام و قرآن کریم دانست. در یمن هم محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت، اخراج سفیر سوئد در عراق کاری است که همه دولت‌ها باید آن را انجام دهند.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه هم در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با همتایان عرب خود در عراق، عربستان و مصر اهانت مجدد به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم را بررسی کرد. وزارت خارجه قطر هم اعلام کرد، دوحه سفیر سوئد را احضار و یادداشت اعتراض خود را درباره این هتک حرمت به وی تحویل داد. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، از مقامات سوئد خواهد خواست اقدامات لازم را برای توقف چنین اقدامات خصمانه اتخاذ کنند. در این بیانیه آمده است، این تجاوزات بیانگر انزجار و تبعیض مذهبی است، با ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز در تضاد است، تهدیدی برای آزادی بیان محسوب می‌شود و تلاش‌ها را برای تقویت صلح و امنیت مختل می‌کند. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم این هتاکی را محکوم کرد. خبرگزاری واس عربستان اعلام کرد، جاسم محمد البدیوی، تاکید کرد که این اقدامات غیرقابل قبول احساسات میلیون‌ها مسلمان را در جهان جریحه‌دار می‌کند و مقامات سوئدی باید فورا برای توقف این اقدامات و مجازات افراط‌گرایان اقدام کنند. این اعمال تحریک‌آمیز و مغایر با اصول تسامح و آزادی ادیان بیانگر کینه، انزجار و افراط است. سازمان همکاری اسلامی نیز با شدیدترین عبارت‌ها، اهانت به نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در سوئد را محکوم کرد.

تأکید گوترش بر مقابله با نفرت مذهبی

در پی اهانت به قرآن سازمان ملل نیز با جامعه مسلمانان جهان اعلام همبستگی کرد. دبیرکل سازمان ملل در دیدار با گروه سفرای سازمان همکاری اسلامی همبستگی خود را با جامعه جهانی مسلمانان ابراز داشت. 

به گزارش آناتولی، این دیدار بین آنتونیو گوترش با سفرای سازمان همکاری اسلامی پس از آن انجام شد که «سلوان مومیکا» با حفاظت پلیس برای بار دوم در استکهلم به قرآن اهانت کرد که با محکومیت شدید از سوی کشورهای اسلامی همراه شد. گوترش اقداماتی شامل عدم تحمل، خشونت و اسلام هراسی را که باعث افزایش جدی تنش و اشاعه تبعیض و افراط‌گرایی می‌شود، محکوم کرد. وی همچنین عزم سازمان ملل را برای اجرای کامل قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد مقابله با نفرت مذهبی که باعث تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود، اعلام کرد.