رئیس جمهوری روسیه گفت اوکراین را باید مقصر فروپاشی سد کاخوفکا دانست چون این وضعیت به سربازان این کشور کمک کرد تا از تلفات بیشتر در صحنه نبرد دوری کنند.  

به گزارش خبرگزاری آر.تی، ولادیمیر پوتین، افزود: مشخص است که چه کسی مقصر تخریب این سد است. طرف اوکراینی برای این هدف کار کرده است. نیروهای کی‌یف بارها این سد را با موشک‌های هیمارس  که توسط ایالات متحده تامین شد، هدف قرار دادند تا آن را نابود کنند و باعث سیل در پایین‌دست شوند.

رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: متاسفانه، این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما متاسفانه، این امر ضد حمله آنها را خنثی کرد. چرا متاسفانه؟ چون اگر به آنجا حمله می‌کردند، بهتر بود. برای ما هم بهتر است، چون حمله به آنجا برای اوکراینی‌ها بسیار بد بود. اما از آنجایی که سیل رخ داد، حمله صورت نگرفت. پوتین افزود: اوکراین در هیچ جبهه‌ای موفق نبوده و تلفات زیادی متحمل شده است.

بر اساس تخمین‌های روسیه، نیروهای اوکراینی دستکم ۶۰ دستگاه تانک و ۳۶۰ دستگاه خودروی زرهی از دست دادند. رئیس جمهوری روسیه گفت: همچنین تلفاتی هست که ما نمی‌توانیم ببینیم که نتیجه حملات دقیق ماست. روسیه ۵۴ دستگاه تانک از دست داد و تلفات انسانی نیز ۱۰ برابر کمتر از طرف مقابل است. او با پوزخندی خاطرنشان کرد که تانک‌های جنگی لئوپارد ساخت آلمان و خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی ساخت آمریکا «به خوبی می‌سوزند» و افزود که رهبران کی‌یف اکنون باید عواقب فاجعه‌بار ضدحمله را درک کنند.

پوتین گفت که مسکو می تواند به تهاجمات ادعایی اوکراین و گلوله باران مناطق مرزی روسیه پاسخ دهد تاکی‌یف از انجام چنین حملاتی جلوگیری کند. وی افزود: این منطقه تا عمقی گسترش خواهد یافت که از حمله آن به خاک ما جلوگیری کند.

پوتین در پاسخ به این سوال که روسیه تا چه حد می‌تواند به عمق اوکراین برود، گفت: «همه چیز به پتانسیل‌هایی بستگی دارد که پس از به اصطلاح ضد حمله ظاهر می‌شوند. ما وضعیت را بررسی خواهیم کرد و در مورد اقدامات بعدی خود تصمیم خواهیم گرفت. ما بسته به شرایط برنامه‌های مختلفی داریم. سد کاخوفکا یک هفته پیش شکست و شهر خرسون را زیر آب گرفت و بیش از ۲۰ هزار نفر را آواره کرد. اوکراین، روسیه را مقصر می‌داند. رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت، روسیه تمام تلاش خود را برای کاهش سیل، تخلیه غیرنظامیان آسیب دیده و مهار پیامدهای زیست محیطی انجام می‌دهد. رهبر روسیه گفت که پایان دادن به خصومت‌ها در اوکراین به ایالات متحده بستگی دارد. او استدلال کرد که اگر ایالات متحده و ناتو از ارائه تسلیحات به اوکراین دست بردارند، درگیری ها بلافاصله پایان می‌یابد. او گفت: اگر آنها می‌خواهند راه‌حلی برای درگیری از طریق مذاکره ببینند، کافی است که عرضه تسلیحات را متوقف کنند. پوتین گفت که مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین در مارس ۲۰۲۲ پیش نویس توافقنامه صلح را تهیه کردند، اما کی‌یف تحت فشار غرب این توافق را رد  کرد. او گفت که روسیه همچنان برای ازسرگیری مذاکرات باز است.

وی به این مساله اشاره کرد که بیشتر محموله غلات اوکراین بر خلاف توافق‌های صورت گرفته به کشورهای کاملا مرفه اتحادیه اروپا می‌رود و ادامه داد: ما این را درک می‌کنیم. ما عمدا با توافق غلات به منظور حمایت از کشورهای در حال توسعه و فقیر موافقت کردیم. ما یک بار دیگر فریب خوردیم. پوتین همچنین این را هم گفت که هیچکدام از محموله‌های غلات اوکراین به دست کشورهای آفریقایی نرسیده است و افزود: به همین دلیل است که داریم بر روی خروج از این توافق فکر می‌کنیم. پوتین گفت: روسیه آماده است تا در صورت خروج از قرارداد غلات، حجم غلاتی را که اکنون از اوکراین می‌آید به فقیرترین کشورها عرضه کند.