سینا سبزیان

دور جدید مجلس نمایندگان آمریکا با انتخاب نانسی پلوسی به عنوان رئیس‌ مجلس برای دومین بار، با اکثریت دموکرات‌های آمریکا کار خود را آغاز کرد. رئیس‌مجلس، نانسی پلوسی، نماینده دموکرات‌های کالیفرنیا به واسطه رأی‌گیری در صحن علنی مجلس، انتخاب شد.

وی که 78 سال دارد توانست با اخذ 220 رأی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا دست پیدا کند.

وی در نطق پس از رأی‌گیری خود گفت: دو ماه پیش در جریان انتخابات میان‌دوره، مردم آمریکا خوستار طلوعی دوباره شدند؛ این مردم خواستار نظامی هستند که تعادل و دموکراسی را در کشور حفظ کند و آن‌ها با این رأی تأکید کردند که مجلس هم ردیف رئیس‌جمهور و دستگاه قضایی در صدر کشور قرار دارد.

وی پیش‌تر نیز ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را از سال 2007 تا 2011 بر عهده داشت و طی هشت سال رهبر دموکرات‌های اقلیت را نیز بود؛ که همین عوامل برای انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس مجلس کافی بود.

در جریان این رأی‌گیری همسر و فرزندان و نوه‌های نانسی پلوسی نیز حضور داشتند.

مجلس آمریکا در حالی کار خود را آغاز کرد که دولت آمریکا بر سر عدم توافق کنگره و دولت برای تأمین ساخت دیوار مرزی با مکزیک تعطیل شده است.

پلوسی در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه (سیزدهم دی ماه) با شبکه ان‌بی‌سی داشت، از احتمال استیضاح رئیس‌جمهور سخن گفت.

اولین زن مسلمان به کنگره آمریکا رفت

این دور از مجلس نمایندگان آمریکا در حالی کار خود را آغاز می‌کند که ایلهان عمر، نخستین زن مسلمان با حجاب اسلامی به مجلس راه پیدا کرده است.

وی در بیانیه خود پس از ادای سوگند در کنگره قرائت کرد گفت: تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سیاست‌های تفرقه افکن دونالد ترامپ در بین مردم آمریکا به کار می‌گیرد.

ایلهان سومالیایی تبار در این بیانه افزود: من مقابل سیاست‌های کنونی دولت که قصد جدا کردن مردم امریکا از هم دارد و حقوق و آزادی مردم را هدف قرار داده است می‌ایستم. ما در کنگره باید از فرصت خود برای برقراری فرهنگ استفاده کنیم و فرهنگی که اقتصاد را ملزم می‌کند افراد بیشتری از دموکراسی بهره‌مند شوند.

ایلهان عمر و رشیده طلیب دو نماینده زن مسلمان دموکرات تازه راه یافته به مجلس نمایندگان آمریکا هستند و هر دو به ریاست نانسی پلوسی رأی مثبت دادند.

رشیده طلیب که از ایالت میشیگان به مجلس آمریکا راه یافته است، به قرآنی سوگند یاد کرد که زمانی به توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور آمریکا تعلق داشد.

طلیب 42 ساله علت اینکار را بیان این حقیقت دانست که مردم آمریکا با اصالت‌های مختلف به صورت مشترک به آزادی و عدالت متوسل هستند. نمایندگان مجلس آمریکا برای حمایت از قانون اساسی باید در آغاز هر دوره مجلس سوگند یاد کنند که آن‌ها به طور معمول از انجیل استفاده می‌کنند.

12 سال پیش اولین بار کیث الیسون، یک نماینده مسلمان در مجلس آمریکا به قرآن سوگند یاد کرد که انتقادات جدی نمایندگان مسیحی را به دنبال داشت. قرآن متعلق به توماس جفرسون ترجمه‌ای است که از سوی جورج سیل در سال 1734 تهیه شد و در حال حاضر در کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری می‌شود. آنطور که رسانه‌های عنوان کرده‌اند، طلیب رشید فلسطینی‌تبار است و ایلهان عمر نیز از ایالت مینه‌سوتا آمریکا برای حضور در مجلس انتخاب شده است.