آلمان برای دو سال به شمار اعضای غیردائم شورای امنیت پیوست. درگیری‌ها و کانون‌های بحرانی جهان ازجمله مسائلی هستند که در محور توجه اعضای این نهاد بین‌المللی قرار دارند. برنامه آلمان برای این بحران‌ها چیست؟

دویچه‌وله در گزارشی نوشته است: سفر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در ماه ژوئن (خرداد ماه) سال سپری شده به نیویورک سفری موفقیت‌آمیز بود. او مدت‌ها برای عضویت مجدد آلمان در شورای امنیت تلاش کرده بود.

تلاشی که به ثمر نشست و آلمان با کسب ۱۸۴ رأی از مجموع ۱۹۳ رأی ممکن، بار دیگر به جمع اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان‌ ملل پیوست. عضویتی که برای مدت دو سال دوره عضویت آلمان در شورای امنیت، از روز سه‌شنبه ۱۱ دی (اول ژانویه) آغاز شد.

آلمان برای این دوره دوساله برنامه‌های بسیاری دارد. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان بر آن است تا در این دوره بار دیگر با تأکید بر چندجانبه نگری، مانع از روند قطبی شدن جهان گردد؛ روندی که باسیاست‌های دولت ترامپ و تأکید او بر سیاست نخست آمریکا تشدید شده است.

وزیر امور خارجه آلمان درباره نقش و جایگاه این نهاد بین‌المللی گفته بود که به باور او سازمان ملل خود جلوه‌ای از سیاست و سیستم سیاسی چندجانبه نگر است. او درباره سازمان ملل گفته بود: ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بیش‌ازپیش به یک نظم بین‌المللی، به قابل‌اعتماد بودن و اعتماد بیشتر به قواعد مشترک نیاز داریم. قدرت، کارآمدی و عدالت سازمان ملل برخاسته از عملکرد اعضای آن است.

افزون بر آن، آلمان بر آن است تا بر نقش اروپا در سازمان ملل و شورای امنیت بیفزاید. هایکو ماس خواستار آن است که در دوره عضویت دوساله آلمان از ایده ایجاد یک کرسی دائمی برای اروپا در شورای امنیت دفاع کند. به‌ویژه آن‌که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تنها عضو دائمی اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل، فرانسه خواهد بود.

سیاست آلمان درعین‌حال جلوگیری از بحران است. آلمان بر آن است تا شورای امنیت سریع‌تر از پیش و پیش از آن‌که اوضاع در مناطق بحران‌زده رو به وخامت نهد، اقدام کند.

سفیر آلمان در سازمان ملل متحد، کریستف هویزگن اعلام کرده است برای فرونشاندن بحران‌ها و درگیری‌ها باید از نیروی زنان آن کشورها بهره گرفت. او گفته است: تجربه زندگی و رویکرد زنان با مردان تفاوت می‌کند. آن‌ها می‌توانند در یافتن راه‌حل و سازش کمک کنند و زمینه‌های آشتی و صلح با دشمنان را فراهم سازند.

هایکو ماس درعین‌حال تأکید کرده است آلمان مخالف استقرار موشک‌های میان برد بوده و همه تلاش خود را برای نجات پیمان سی‌ساله منع موشک‌های هسته‌ای میان برد بین روسیه و آمریکا به کار خواهد گرفت.

هایکو ماس تأکید کرده است آلمان در برابر خواست استقرار موشک‌های میان برد در این کشور با تمام توان مقابله خواهد کرد.

این پنجمین باری است که آلمان به جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل می‌پیوندد. بسیاری از سیاست‌مداران این کشور خواستار عضویت دائمی آلمان در شورای امنیت هستند. به‌ویژه آن‌که آلمان در سال‌های گذشته نقشی فعال در مأموریت‌های بین‌المللی سازمان ملل داشته است.

آلمان در حال حاضر در چهارده مأموریت بین‌المللی سازمان ملل در جهان حضور دارد. مهم‌ترین آن عملکرد این کشور در مأموریت ایجاد ثبات در کشور مالی است. حدود ۱۱۰۰ سرباز آلمانی در این مأموریت مشارکت دارند.

افزون بر آن، آلمان ازجمله در مأموریت‌های استقرار صلح و امنیت در کشورهای لبنان، سودان، سومالی، صحرای غربی، لیبی، افغانستان، عراق و هائیتی نیز حضور دارد. نقش آلمان در این مأموریت‌ها به اعزام نیرو محدود نمی‌شود، بلکه این کشور از طریق اعزام گروه‌های آموزشی از روند حفظ صلح در این مناطق حمایت و پشتیبانی می‌کند.