روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، تلاش‌ها برای گسترش دامنه عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی از جمله عربستان کُند شده است. این روزنامه آمریکایی نوشت، یورش پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، عملیات ارتش این رژیم در کرانه باختری و اظهارات ضد فلسطینی مقامات ائتلاف دولتی جدید، تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر ژیم صهیونیستی را درباره گسترش دامنه عادی سازی روابط کند کرده است. هنگامی که نتانیاهو در ماه دسامبر به قدرت بازگشت، پس از آنکه چهار کشور عربی در سال ۲۰۲۰ در چارچوب معاهده ابراهیم قراردادهای عادی سازی روابط را با رژیم صهیونیستی منعقد کردند، روابط با عربستان سعودی را در اولویت قرار داد و اوایل سال جاری میلادی، مقامات صهیونیستی ابراز خوش بینی کردند که توافق با ریاض می‌تواند ظرف چند ماه و با کمک دولت فعلی ایالات متحده منعقد شود چرا که نگرانی‌های امنیتی در مورد ایران، کشورهای عربی را به این رژیم نزدیکتر کرده است. اما درعوض شرایط به گونه‌ای پیش رفت که مقامات صهیونیستی و حوزه خلیج فارس گفتند، علاقه عربستان به پذیرش علنی رژیم صهیونیستی با تشدید خشونت بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی و فشار ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو برای ساخت خانه‌های یهودی بیشتر در اراضی کرانه باختری کاهش یافته است که فلسطینی‌ها می‌خواهند این منطقه بخشی از کشور مستقل آنها باشد.

در همین رابطه یک مقام صهیونیستی به همین روزنامه گفت: شرایط باعث سرد شدن شور و شوق در مورد گسترش روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی و اسلامی شد. به گفته منابع آگاه، در حالی که همکاری آرام بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در زمینه‌های امنیتی، اطلاعاتی و روابط تجاری ادامه دارد، تلاش‌ها برای گسترش روابط با این کشور و سایر کشورهای اسلامی کُند شده است. سنام وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم هاوس گفت: «عادی سازی روابط با عربستان سعودی در حال حاضر متوقف شده است. او افزود: امید زیادی وجود داشت که این امر به سرعت اتفاق بیفتد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، یکی از نشانه‌های آشکار نارضایتی سعودی‌ها از رژیم صهیونیستی، موج محکومیت‌های صادر شده از سوی ریاض پس از بازگشت نتانیاهو به قدرت است.

عربستان سعودی تا کنون در سال جاری میلادی ده‌ها اقدام رژیم صهیونیستی را در همه زمینه‌ها از شهرک‌سازی در کرانه باختری گرفته تا اظهارات جنجالی وزیری که خواستار محو یک روستای فلسطینی شده بود، محکوم کرده است در حالی که طی یک سال گذشته، عربستان سعودی تنها دو مرتبه اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. مقامات صهیونیستی گفتند که گمان نمی‌کنند که بتوانند قراردادی را برای اجازه دادن به مسلمانان برای سفر مستقیم از اراضی اشغالی به عربستان سعودی برای ادای مناسک حج در تابستان امسال منعقد کنند - چیزی که امیدوار بودند برای اولین بار امسال به آن دست یابند. افرادی که در این گفت‌وگوها شرکت داشتند، گفتند، مسؤولان آمریکایی تابستان گذشته هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور به خاورمیانه سفر کرد برای انعقاد چنین قراردادی تلاش کردند؛ اما به نتیجه نرسیدند. تلاش‌های مجدد در سال میلادی جاری هم بی‌نتیجه ماند.

نتانیاهو گسترش روابط با کشورهای عربی و مسلمان را هدف اصلی می‌داند که می‌تواند تضعیف حمایت جهانی از تشکیل کشور مستقل فلسطین را تقویت کند. با این حال، در ماه‌های گذشته، رژیم صهیونیستی شاهد اعتراضات داخلی گسترده‌ای علیه پیش‌نویس اصلاحات قضایی بود که توسط راست‌گراترین دولت ائتلافی در تاریخ این رژیم ارائه شده است و همین اعتراضات توجه را از تلاش‌های مربوط به انجام توافق حج با عربستان سعودی منحرف کرد تا جایی که نتانیاهو از رون درمر، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن که برای رهبری مذاکرات با عربستان سعودی انتخاب شده بود، خواست به جای آن روی حل مشکلات داخلی تمرکز کند.