یک شبکه خبری فرانسوی دیروز (جمعه) به نقل از اسناد پلیس گزارش کرد، تعداد کسانی که در جریان جدیدترین دور اعتراضات علیه اصلاحات بازنشستگی جنجالی دولت امانوئل ماکرون در مرکز پاریس دستگیر شدند، به ۲۱۷ نفر افزایش پیدا کرده است. روزنامه فرانسوی لوفیگارو نیز با نقل قول از یک منبع آگاه پلیس گزارش کرده بود در جدیدترین دور از تظاهرات علیه اصلاحات بازنشستگی دولت فرانسه در شهر پاریس دست کم ۷۳ نفر بازداشت شدند.

این نشریه اضافه کرد که این تعداد با توجه به ادامه تعقیب و گریز میان واحدهای پلیس و چند صد معترض در سطح خیابانهای شهر ممکن است افزایش پیدا کند. در جریان اعتراضات اخیر در پاریس نیروهای پلیس به متفرق کردن معترضان در محل میان کنکورد در این شهر پرداختند. الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه نیز روز پنجشنبه گفت، دولت متبوعش با به کارگیری فرآیند جنجالی بند ۴۹.۳ قانون اساسی، قانون مربوط به افزایش سن بازنشستگی در  کشورش را تصویب کرد. طبق این بند دولت فرانسه اجازه تصویب کردن یک لایحه را بدون کسب موافقت پارلمان پیدا می‌کند اما متقابلا با ریسک دریافت رای عدم اعتماد از پارلمان روبرو است.

جدیدترین دور اعتراضات علیه اصلاحات بازنشستگی دولت امانوئل ماکرون روز پنجشنبه در حالی تقریبا در همه شهرهای بزرگ فرانسه برگزار شد که منجر به بروز درگیری‌های خشونت آمیز معترضان با نیروهای پلیس شد. لوران برژه، دبیر کل اتحادیه تجاری بزرگ فرانسه موسوم به فدراسیون دموکراتیک کار به اعلام فراخوان برای برگزاری دور جدیدی از اعتصاب‌های سراسری فلج کننده در تاریخ ۲۳ مارس پرداخت. ماه ژانویه الیزابت بورن از پیش نویس طرح اصلاحات بازنشستگی و برنامه ریزی دولت فرانسه برای تصویب آن در سال ۲۰۲۳ پرداخت.

طبق این اصلاحات، مقام‌های فرانسوی قصد افزایش تدریجی سن بازنشستگی در این کشور از اول سپتامبر ۲۰۲۳ به اندازه سه ماه در ازای هر سال را دارند و در نتیجه اجرای این طرح سن بازنشستگی کامل تا سال ۲۰۲۳ به ۶۴ سال افزایش پیدا خواهد کرد.

این پیش‌نویس با واکنش اعتراضی تندی در جامعه فرانسه روبرو شد. تا کنون در اعتراض به این طرح هفت دور اعتصاب سراسری و صدها تظاهرات در فرانسه طی دو ماه گذشته برگزارش شده و جمعیت شرکت کننده در اکثر آنها از یک میلیون نفر فراتر رفته است. در جریان این اعتراضات، درگیری‌هایی بین پلیس و معترضان بروز یافته است.

طبق گزارش رسانه‌های فرانسوی، جدیدترین آمار منتشر شده در این کشور حاکی از دستگیری حدود ۲۱۷ نفر در اعتراضات روز پنجشنبه بوده در حالی که انتظار افزایش این آمار با ادامه اعتراضات وجود داشت. واحدهای پلیس فرانسه صدها معترض را که پس از اقدامات نیروهای امنیتی برای متفرق ساختن آنها، در میدان کنکورد و خیابان‌های مرکز پاریس پراکنده شدند تعقیب کردند. این معترضان همچنین سطل‌های زباله را که در نتیجه اعتصاب پاکبانها در تعداد انبوه در خیابان‌ها انباشته شده بود، واژگون کردند.

رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که اعتراضات در سراسر فرانسه همچنان ادامه دارد. به گزارش شبکه فرانس بلو، حدود 10 هزار معترض در شهر تولوز تجمع کردند و پلیس علیه این معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. تظاهرات همچنین در شهرهای بوردو، لیون، گرنوبل، لیل، نانسی، متز، نانت، تولون، آمیان، لو هاور، مونپلیه و رن نیز برگزار شد و در همه این شهرها نیروهای پلیس از گازاشک‌آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند.

تظاهرات در شهر مارسی نیز برگزار شد و معترضان این شهر شیشه‌های بانک‌ها و ویترین فروشگاه‌ها را شکستند. صدها دانشجو هم در شهر استراسبورگ تظاهرات کردند. در دیژون، معترضان عروسک‌هایی با چهره‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، بورن و اولیویه دوسوپ، وزیر کار این کشور را به آتش کشیدند.