روزنامه مصری به انتقادهای رئیس‌جمهور فرانسه از وضعیت حقوق بشر در مصر در جریان سفر اخیرش به قاهره، واکنش نشان داد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که چندی پیش نخستین سفر خود به مصر از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری به قاهره داشته است.

سفر ماکرون به‌منظور بررسی راه‌های تقویت همکاری مشترک میان دو کشور در زمینه‌های سرمایه‌گذاری صورت گرفت. سفر وی هم‌زمان با آغاز سال فرهنگی فرانسه- مصر ۲۰۱۹ است که به دستور عبدالفتاح سیسی، رئیسجمهور مصر و همتای فرانسوی وی به مناسبت سپری شدن ۱۵۰ سال از افتتاح کانال سوئز آغاز شده است.

پس از سفر رئیس‌جمهور فرانسه به قاره الیوم السابع این‌گونه نقل کرد که سفر ماکرون به مصر بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا این سفر در حالی انجام می‌شود که دو کشور شاهد تحول بی‌سابقه‌ای در روابط دوجانبه بوده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه گفت: وضعیت حقوق بشر در مصر بدتر از دوران حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع این کشور است.

سپس القدس العربی این‌گونه نقل کرد که امانوئل مکرون در آستانه سفر به مصر گفته است: به اعتقاد من اندیشمندان و جامعه مدنی در مصر سیاست‌های کنونی را سختگیرتر از دوران مبارک می‌دانند.

وی افزود: نمی‌شود متوجه شد که چطور می‌توان به تضمین ثبات در این کشور در طولانی مدت تظاهر کرد؛ کشوری که طعم بهار عربی و آزادی را چشیده است. به نظر شما می‌توان در سایه تشدید اوضاع امنیتی ثبات برقرار کرد.

سیسی ماه گذشته (دی ماه) قبل از سفر امانوئل ماکرون به مصر، در سخنانی مدعی شد که هیچ زندانی سیاسی در مصر وجود ندارد. این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری شمار زندانیان سیاسی در مصر را ۶۰ هزار نفر برآورد می‌کنند

سازمان‌های غیردولتی بر مکرون فشار می‌آوردند تا در برابر عبدالفتاح السیسی موضعی سخت‌گیرانه‌تر اتخاذ کند. رئیس‌جمهور فرانسه یادآور شد که در سفر سه‌روزه به مصر صریح‌تر خواهد بود.

وی در دیدار با السیسی افزود: در مصر مخالفان سیاسی زیادی در زندان به سر می‌برند و درباره مخالفانی که بخشی از فضای دموکرات سنتی هستند و خطری برای رژیم محسوب نمی‌شوند نیز سخن گفته است. مخالفان سیسی وی را به اعمال محدودیت علیه مخالفان متهم می‌کنند.

این در حالی بوده است که سیسی نیز در ماه گذشته (دی ماه) قبل از سفر امانوئل ماکرون به مصر، در سخنانی مدعی شد که هیچ زندانی سیاسی در مصر وجود ندارد. این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری شمار زندانیان سیاسی در مصر را ۶۰ هزار نفر برآورد می‌کنند.

در پی این انتقادها از سوی رئیس‌جمهور فرانسه، روزنامه مصری الأهرام در یادداشتی به قلم علاء ثابت سردبیر روزنامه، به موضوع انتقاد امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از وضعیت حقوق بشر در مصر و دیدار وی با جمعی از فعالان حقوق بشر در قاهره پرداخت.

سردبیر الاهرام، ابتدا به تظاهرات اخیر جلیقه زردها در فرانسه اشاره کرد و نوشت که حمایت تعدادی از اعضای دولت ایتالیا از معترضان به سیاست‌های ماکرون در فرانسه، با اعتراض دولت وی مواجه شد و ماکرون آن را دخالت ایتالیا در امور داخلی فرانسه تلقی کرد باوجود این‌که ایتالیا عضو مهم اتحادیه اروپا است اما حتی تحمل دیدگاه دوستان ایتالیایی خود را نداشته است؛ و حتی بارها از وجود ایادی خارجی در اعتراضات جلیقه زردها سخن به میان آورد.

علاء ثابت افزود: اگر جناب ماکرون معتقد است که هر کشوری حق دارد در موضوعاتی که ذیل حقوق بشر قرار می‌گیرد، دخالت کند در آن صورت خود وی نیز نباید به اظهارات مسئولان ایتالیایی و دیگر کسانی که از حرکت‌های اعتراضی مسالمت‌آمیز علیه سیاست‌های ماکرون حمایت کردند، اعتراض کند اما اگر وی معتقد به دخالت خود در امور کشورهای دیگر است درحالی‌که بقیه کشورها حق دخالت در امور فرانسه را ندارند در آن صورت نیز این یک سیاست یک بام‌ و دو هواست که می‌توان از آن سیاست نژادپرستانه یاد کرد.

سفر ماکرون به مصر بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا این سفر در حالی انجام می‌شود که دو کشور شاهد تحول بی‌سابقه‌ای در روابط دوجانبه بوده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه گفت: وضعیت حقوق بشر در مصر بدتر از دوران حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع این کشور است

ثابت همچنین به دیدار ماکرون با جمعی از فعالان مراکز حقوق بشر در قاهره اشاره می‌کند و می‌گوید که مشکل اینجاست ماکرون با گروه‌های کوچکی که از جانب بیگانگان حمایت مالی می‌شوند، دیدار کرده است و این متناسب با جایگاه ماکرون نیست و سؤالات زیادی مطرح می‌سازد به‌خصوص این‌که این فعالان از اوضاع حقوق بشر فرانسه و بازداشت‌های معترضان و سرکوبگری در این کشور سخن نگفته‌اند.

نویسنده همچنین می‌نویسد که تعامل گزینشی در مسئله حقوق بشر ممکن نیست و نمی‌توان در کشور خود سرکوبگری و بازداشت را اعمال کرد اما از کشورهای دیگر انتقاد و آن‌ها را موعظه کرد. آقای ماکرون نیز بهتر است در درجه اول به حقوق بشر کشور خود اهتمام داشته باشد و این سؤال را از صاحبان مراکز حقوق بشری که از بیگانگان حمایت مالی دریافت می‌کند باید پرسید که توضیح دهند چگونه یک کشور اصیلی همانند فرانسه که شرایط اقتصادی بسیار بهتری از کشور ما دارد و سطح آموزش و آگاهی آن بالاست، میزبان شماری از ترویج کنندگان تروریسم است اما خطری این کشور را تهدید می‌کند و حال آن‌که تعداد زیادی از این تروریست‌ها تحت نظر و بااطلاع دستگاه‌های امنیتی فرانسه به سوریه، عراق و افغانستان سفر کرده‌‌اند.

ثابت ضمن ابراز امیدواری برای تشریک مساعی جهانی جهت مبارزه با تروریسم، تأکید کرده که نباید قضیه تروریسم به برگه سیاسی برای بازی کشورهای بزرگ به نفع منافع خود تبدیل شود، کشورهایی که تا به امروز از ارائه تعریف مشخص و دقیق درباره تروریسم شانه خالی می‌کنند چراکه تروریستی که نفع منافع آن‌ها باشد خوب است و می‌توان در برابر آن سکوت کرد، البته اگر نگوییم که از آن حمایت هم می‌کنند و باوجود ادعای مبارزه با تروریسم، ده‌ها کتب و مقاله و تحقیقات این نقش دوگانه آن‌ها را نیز فاش می‌کند.

نویسنده الأهرام همچنین نوشت که برخی کشورها در خصوص تروریسم و حقوق بشر معیارهای دوگانه‌ و دیدگاه‌های متفاوتی دارند که همین امر نیز باعث به تأخیر افتادن ریشه‌کنی تروریسم شده است چراکه برخی کشورها از تروریسم به نفع منافع خود استفاده می‌کنند.

نویسنده در پایان با طرح این سؤال که آیا فرانسه تأسیس مراکز حقوقی با حمایت‌های مالی کشورهای بیگانه در کشور خود را می‌پذیرد و اجازه می‌دهد این مراکز از حرکت‌های اعتراضی حمایت کنند؟ می‌افزاید: آقای ماکرون شما تروریسم را تجربه نکرده‌اید، اصابت چند ترکش شما را به وحشت انداخت، شما ندیدید تروریست‌ها صدها نفر را به‌یک‌باره در یک مسجد یا کلیسا قتل‌عام می‌کنند، اگر حتی ذره‌ای از فجایع را می‌دیدید در آن صورت حق بشر را در زندگی امن می‌دانستید نه این‌که از حق تعداد اندکی از تروریست‌های قاتل که ما آن‌ها را به خاطر ارتباط با شبکه‌های تروریستی خطرناک بازداشت کرده‌ایم، دفاع کنید.