زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بامداد دیروز (دوشنبه) بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و تاکنون شمار جان باختگان این زمین‌لرزه در دو کشور به بیش از 1500 نفر رسیده و همچنین بیش از هزاران مصدوم برجای گذاشته است.

به گزارش رویترز، همچنین جامعه پزشکی سوریه-آمریکا اعلام کرده که شمار بالای مصدومان این زلزله شدید منجر به پرشدن بیمارستان‌های سوریه شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شمار بالای مصدومان زلزله منجر شده تا بسیاری از زخمی ها در راهروهای بیمارستان ها بستری شوند.

همچنین یک زایشگاه نیز مجبور شده تا همه نوزادان را به منظور مداوای مصدومان به یک بیمارستان مجاور منتقل کند. وزیر امور خارجه هلند نیز اعلام کرد: هلند یک تیم جستجو و نجات را برای کمک در پاسخ به زلزله‌ای که صدها کشته بر جای گذاشت به ترکیه اعزام می‌کند. به گفته فواد اوکتا، معاون رئیس جمهوری ترکیه، دست کم ۲۸۴ نفر در ترکیه کشته و بیش از ۲۳۰۰ نفر نیز زخمی شده اند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا نیز به نقل از یک مقام وزارت بهداشت سوریه گزارش داد که در سوریه دستکم ۲۳۷ نفر کشته و ۶۳۹ نفر زخمی شده‌اند. تعداد کل قربانیان این زمین لرزه در سراسر ترکیه و سوریه اکنون حداقل ۵۲۱ نفر است. به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، همچنین معاون رئیس جمهوری ترکیه گفت که بیش از ۱۷۰۰ ساختمان در ۱۰ شهر ترکیه آسیب دیده است.

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای از برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت وزیران سوریه به ریاست رئیس جمهوری این کشور برای بررسی تبعات زمین لرزه بامداد روز گذشته و آماده باش ارتش این کشور در مناطق زلزله زده خبر دادند. در این جلسه با اعلام برنامه‌ای فوق‌العاده در سوریه، تصمیماتی برای رسیدگی به زلزله زدگان اتخاذ شد و بشار اسد از وزرای مربوطه خواست تا خود به شکل مستقیم بر روند عملیات امداد و نجات در استان‌های مختلف نظارت کنند.

بر همین اساس، در جلسه هیئت وزیران سوریه یک برنامه اقدام اضطراری در سطح ملی تدوین شد و قرار شد اتاق عملیات مرکزی به صورت شبانه روزی فعالیت کند و تیم‌های میدانی نیز با آن همکاری داشته باشند. در این جلسه دستور داده شد تا مجموعه‌ای از اقدامات فوری انجام شود و به همه وزارتخانه‌ها، نهادها و مقامات ذیربط، کلیه تیم‌ها و نیروهای پدافند غیرنظامی، آتش نشانی، بهداشت و درمان، شرکت‌های عمرانی دولتی و شعب آنها در استان‌ها، کلیه نهادهای خدماتی دستور داده شد تا در حالت آماده باش کامل باشند و جان افراد را نجات دهند.

در این میان کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به زلزله مخرب در ترکیه و سوریه به شدت نگران است و ایالات متحده آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز است. این بیانیه می‌افزاید رئیس جمهور بایدن به  آژانس امدادی یو.اس.ای.اید و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های پاسخگویی ایالات متحده را برای کمک به آسیب دیدگان ارزیابی کنند. ما با هماهنگی با دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد.

همچنین الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای رسمی نوشت که به نمایندگی از کابینه اسرائیل تأسف عمیق خود به ملت ترکیه به سبب این زمین‌لرزه را اعلام می‌کنم. او گفت که به وزارت خارجه دستور تنظیم برنامه ارسال فوری کمک به ترکیه را داده است. همزمان یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز به ارتش و نهادهای ذی‌ربط دستور آمادگی برای ارسال کمک‌های انسانی به ترکیه را داد.

 اگرچه وقوع این زمین‌لرزه بسیار ناگهانی و غافلگیرکننده بود اما فرانک هوگربیت، زمین‌شناس هلندی و پژوهشگر موسسه «بررسی هندسه منظومه شمسی» پیشتر در یک توئیت، وقوع آن را پیش‌بینی کرده بود.