«آوی مائوز» معاون وزیر در دفتر نخست وزیر اسرائیل در حال تاسیس یک نهاد دولتی است که هدف خود را «از بین بردن هویت سکولار» اسرائیل معرفی کرده است. روزنامه «هاارتص» اسرائیل به ده‌ها فایل صوتی ضبط شده از سخنرانی‌ها و مقاله‌ای منتشر شده توسط او و مرشدش خاخام «زوی تائو» دست یافته که نقشه آنان برای به زعم خود «نزدیک کردن اسرائیل به رستگاری» را آشکار می‌سازد.

روزنامه «هاارتص» اسرائیل به ده‌ها فایل صوتی ضبط شده از سخنرانی‌ها و مقاله‌ای منتشر شده توسط مائوز و مرشدش خاخام «زوی تائو» دست یافته که نقشه آنان برای به زعم خود «نزدیک کردن اسرائیل به رستگاری» را آشکار می‌سازد

به گزارش فرارو به نقل از هاارتص، این همان چیزی است که آویگدور (آوی) مائوز از زمانی که حزب نوام را به دستور خاخام خود «زوی ئیسرائیل تائو» در ژوئیه ۲۰۱۹ میلادی تاسیس کرد منتظر آن بود. زمانی که دولت «تغییر» تحت رهبری «نفتالی بنت» در دوره بیست و چهارم کنست (پارلمان) اسرائیل روی کار آمد نوام بخشی از اپوزیسیون آن دولت شد. اکنون پس از انتخابات برگزار شده در تاریخ ۱ نوامبر و تشکیل یک دولت تازه و کاملا راستگرا آزمون واقعی فرا رسیده است. همان طور که مائوز گفته بود «رابطه بین بیت میدراش (موسسه مطالعات تورات) و سیاست زمانی سنجیده می‌شود که ما بخشی از ائتلاف باشیم».

نوام در فهرست مشترک با حزب صهیونیسم مذهبی در انتخابات اخیر اسرائیل شرکت کرد. اکنون مائوز از سوی نتانیاهو به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری منصوب شده و قرار است نهادی را با هدف «اقتدار امنیت هویت» ایجاد کند. در اوایل دوره تشکیل حزب مائوز اعلام کرده بود که هدف اصلی او در سیاست ایجاد یک «اقتدار دولتی مانند اداره طبیعت و پارک‌ها در چارچوب یک وزارتخانه دولتی» خواهد بود. ایده او «حفاظت از مردم» به زعم خود و «ایجاد مقری برای کشف و خنثی سازی تاثیرات بیگانگان بر دولت اسرائیل» معرفی شده است.

مائوز گفته است: «ما باید از مردم و دولت خود در برابر نفوذ افراد بیگانه که از کشور‌ها و بنیاد‌های بیگانه می‌آیند محافظت کنیم». با این وجود، مائوز قصد ندارد در همین جا متوقف شود. او گفته است: «من بسیار خوشحال خواهم شد که از قدرت کافی برای انتصاب وزیر آموزش و پرورش به منظور پاکسازی کل سیستم آموزشی از هرگونه نفوذ خارجی و افزودن یهودیان، سنت، میراث یهودی و صهیونیسم به سیستم آموزشی برخوردار باشیم».

«آوی مائوز»، معاون وزیر در دفتر نخست وزیر اسرائیل در حال تاسیس یک نهاد دولتی است که هدف خود را «از بین بردن هویت سکولار» اسرائیل معرفی کرده است

دشمن جدید

تائو سال‌ها به شاگردان‌اش دستور داد به نخست وزیر کشور بی احترامی نکنند. از نظر او آنان به خواست خدا برای رهبری قوم یهود در دوره رستگاری (که با ظهور جنبش صهیونیستی آغاز شد) انتخاب شده بودند. شاگردان تائو ملزم به شرکت در یادگیری فشرده چند ساله در سطح پس از متوسطه بودند و در مورد چگونگی ارتباط با قدوسیت ملی و «روح» جمعی که در درون قوم یهود ساکن است آموزش دیده بودند. به آنان آموزش داده شده بود که نفوذ نیرو‌های ناپاک مسیحی و نمایندگان آنان در میان یهودیان در دانشگاه ها، رسانه ها، نظام آموزشی و دستگاه قضایی را شناسایی کرده و از آن نهاد‌ها محافظت کنند.

با این وجود، اکثر اسرائیلی‌ها چیزی در مورد تائو و حلقه او نمی‌دانستند. او از مداخله در سیاست خودداری می‌ورزید و گفتمانی محتاطانه و محترمانه با رهبران اسرائیل داشت. در سال ۲۰۰۶ میلادی پیروان تائو حزب نوام را تاسیس کردند. تائو به این نتیجه رسیده بود که زمان ورود به عرصه سیاسی و ایجاد تغییرات عمیق در شخصیت و ویژگی کشور فرا رسیده است. چرخش سیاسی ناشی از نظریه متافیزیکی رستگاری او بود.

با این وجود، تائو معتقد بود نه تنها پیشرفت مطلوب به سوی اتحاد دین و دولت آغاز نشده بود بلکه اسرائیل روندی شدیدا قهقرایی را پیمود و نیروی رستگاری متوقف شده بود. مائوز گفته بود: «این روندی عجیب و غریب و رمزآلود است. دولت اسرائیل در حال از دست دادن شخصیت یهودی خود بوده است». از دید تائو دشمنان بزرگ در این مسیر پست مدرنیته، سازمان چپگرا، گروه‌های اصلاح طلب و دانشگاهیان بودند.

زمانی برای روایت نیست

تائو اشاره کرده که ویرانی‌ای که پست مدرنیته به وجود آورده شبیه به آتش‌سوزی است بدون جهت و هدف و خالی از ایدئولوژی یا ارزش. تائو این وضعیت را اضطراری اعلام کرد و به شاگردان اش گفت آن چه در سالیان اخیر رخ داده مردم اسرائیل را در آستانه فاجعه‌ای معنوی قرار داده است.

تائو «نفتالی بنت» نخست وزیر پیشین را «عامل پست مدرنیته» خواند و بخاطر مشارکت سیاسی او با «آیلت شاکد» یک زن سکولار از وی انتقاد کرد. در فوریه ۲۰۱۹ میلادی زمانی که شهرداری بیت المقدس استفاده از پوستری که روی آن نوشته شده بود «بابا+مامان=خانواده» را ممنوع کرد، تائو و مائوز متوجه شدند که تنها راه پیش روی شان ایجاد یک حزب مستقل است.

مائوز درباره تاسیس نوام گفته بود: «وقتی دیدیم ما را ساکت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند پوستری به این سادگی و وضوح را در بیت المقدس پخش کنیم برای مان روشن شد که چاره دیگری جز تاسیس حزب نداریم». حزب نوام تصمیم گرفت از ورود زنان و سکولار‌ها به فهرست انتخاباتی خود جلوگیری نماید.

دولت یهودی فراگیر

مائوز و تائو قصد دارند برنامه پاکسازی خود را از مدارس آغاز کنند. یک سند داخلی که توسط خاخام تائو تهیه شده است بیان می‌کند «زهر پست مدرنیستی» از «پایین‌ترین درجات تحصیلی» تزریق می‌شود. «پاکسازی» وزارت آموزش تنها بخش کوچکی از برنامه‌های بسیار گسترده‌تر مائوز است. هدف اصلی او و همراهان‌اش تبدیل عرصه عمومی در اسرائیل به یک فضای مذهبی است روندی که مستلزم تجدید نظر در «وضعیت موجود» است وضعیتی که توازن قدرت بین دولت و مقام‌های مذهبی را تعریف می‌کند.

مائوز می‌گوید در برابر ناپاکی‌ای که قصد دارد بدن (دولت) را از روح (دین) جدا کند خواهد ایستاد. مائوز می‌خواهد یهودیت در هر جنبه‌ای از زندگی حضور داشته باشد. او هم چنین اعلام کرده اولین قانونی که وضع خواهد کرد «قانونی است که سخنرانی یا آموزش در مورد مسائل جنسی در مدارس ابتدایی را ممنوع می‌کند».

بهایی برای پرداخت

موضوع دیگری که مائوز به دنبال آن خواهد بود تا قوانین موجود را مورد بازنگری قرار دهد جایگاه خاخام اعظم به عنوان یک نهاد عالی مذهبی است. او می‌خواهد این نهاد مذهبی تصمیم بگیرد که چه کسی یهودی است چه کسی حق گرویدن به یهودیت را دارد چه کسی حق ازدواج و طلاق دارد و چه کسی حق دریافت کارت شناسایی اسرائیلی را خواهد داشت. او می‌گوید خاخام اعظم نیروی مقدس است که تمام اسرائیل را متحد می‌کند.

نوام مخالف خدمت زنان در ارتش به ویژه در ماموریت‌های رزمی است و قصد دارد واحدی را که به رئیس ستاد در مورد مسائل جنسیتی مشاوره می‌دهد ملغی اعلام کند. مائوز گفته بود بزرگترین کمکی که زنان می‌توانند به کشور ارائه دهند آن است که «با کمک خدا ازدواج کنند و خانواده‌ای باشکوه تشکیل دهند».

او در پاسخ به پرسشی درباره ادغام زنان در حزب سیاسی خود پاسخ داده بود: «ما یک حزب مذهبی هستیم ما راه خاخام‌های خود را دنبال می‌کنیم. خاخام آوینر اعلام کرده زنان از تبدیل شدن به نماینده کنست منع شده اند. زنان می‌توانند از طریق شوهران شان در سیاست تاثیرگذار باشند».

مائوز گفته بود: «هیولای پست مدرنیست واپس گرا تلاش می‌کند به همه ما آسیب برساند از جمله به نتانیاهو که نماینده اکثریت ملتی است که خواهان یک کشور یهودی هستند». مائوز در ژانویه ۲۰۲۰ به حامیان حزب نوام پیام داد که به آزار و اذیت آشکار و زشت نماینده‌هایی بپردازند که علیه نخست وزیری که یکی از «بااستعدادترین و وفادارترین مردم اسرائیل است که تا به حال شناخته‌ایم» هستند.